خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 17 آبان 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

کدام رشته پزشکی را «چشم عالم پزشکی» می‌نامند

مهر | سلامت و پزشکی | شنبه، 17 آبان 1404 - 11:47
مدیر گروه تکنولوژی پرتوشناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، رادیولوژی و تصویربرداری پزشکی را یک رشته‌ کاربردی و هیجان انگیز در میان رشته‌های مختلف علوم پزشکی توصیف کرد.
پزشكي،آموزش،باليني،يادگيري،علوم،تصويربرداري،هوش،مصنوعي،فناور ...

به گزارش خبرگزاری مهر، فریبرز فائقی، رادیولوژی و تصویربرداری پزشکی را تلفیقی از علم، دانش، تخصص، فناوری و هنر تلفیق و به‌کارگیری اصولی این موارد برای تشخیص بیماری‌ها دانست و گفت: به دلیل نقش ویژه این رشته در تشخیص بیماری‌های مختلف به آن «چشم عالم پزشکی» نیز گفته می‌شود.
وی با اشاره به گسترش کاربرد هوش مصنوعی در زندگی بشری و علوم و تخصص‌های مختلف، افزود: در علوم پزشکی از جمله رادیولوژی و تصویربرداری پزشکی شاهد گسترش کاربرد هوش مصنوعی در حوزه‌های تشخیص، آموزش، پژوهش و درمان هستیم.
به گفته فائقی، ورود هوش مصنوعی باعث ایجاد تحولی شگرف در امر آموزش و یادگیری رادیولوژی بالینی، پایه و علوم تصویربرداری پزشکی شده است.
وی به طراحی و ارائه اپلیکیشن‌های آموزشی با استفاده از فناوری هوش مصنوعی اشاره کرد و افزود: این موضوع باعث ایجاد بستر مناسبی برای ارائه آموزش‌های تعاملی(interactive)، سازگار یافته با شرایط خاص، کسب تجارب یادگیری مؤثر در زمینه‌های مختلف علمی و پیچیده آموزش علوم پایه و بالینی به فراگیران شده است.
این دکترای تخصصی فیزیک پزشکی، یادگیری ارتقا یافته با فناوری را یکی از موارد بسیار مهمی برشمرد که امروزه در دنیا و ایران مورد توجه قرار دارد.
به گفته این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های مذکور بستر مناسبی برای آموزش مفاهیم پیچیده بالینی و افزایش مهارت پزشکان و دستیاران در حوزه تشخیص ضایعات با استفاده از تصاویر فراهم می‌شود.
از دیدگاه فناوری تصویربرداری پزشکی نیز می‌تواند مهارت‌های تخصصی مورد نیاز برای تهیه تصاویر با کیفیت بالا و متناسب با نیاز بالینی و شرایط هر بیمار را به تکنولوژیست‌ها و دانشجویان این رشته آموزش دهد.
فائقی استفاده از واقعیت مجازی یا Virtual learning برای یادگیری و آموزش را از دیگر ابزاری عنوان کرد که با شبیه‌سازی شرایط بالینی توانسته امکان یادگیری مؤثر فراگیران را بدون ایجاد ریسک برای بیمار فراهم کند و یادآور شد: اغلب اپلیکیشن‌ها از قابلیت طراحی و انجام آزمون بر روی مخاطبان و ارائه نمره و فیدبک به فراگیران برخوردار هستند.