جنگ تجاری ترامپ، صنایع خودروسازی اروپا را له کرد/ صدها هزار فرصت شغلی خاکستر شد
اطلاعات و آمار منتشر شده از میزان تعدیل نیرو و کاهش حقوقها در صنایع بزرگ خودروسازی آلمان و اروپای غربی، حاکی از ورود غولهای خودروسازی اروپا به دورانی تاریک است.
سرویس جهان مشرق - بحران در صنایع خودروسازی و تأمینکنندگان آلمانی و اروپایی ابعاد فاجعهباری به خود میگیرد.
در حال حاضر در اروپا روزی نیست که بدون اخبار ویرانگر جدید در حوزه مشکلات و مصائب صنایع خودرو سازی سپری نشود.
تولیدکنندگان بزرگ - فولکس واگن، مرسدس، بوش، ZF، پورشه، فورد، آئودی و دیگر صنایع این حوزه در اروپا- در حال اعلام تعدیل نیرو در مقیاس وسیع هستند که اغلب به ارقام چهار یا پنج رقمی میرسد.
در عین حال، صدها شغل روزانه در تعداد بیشماری از شرکتهای میان رده حذف میشوند.
مطالعهای که اخیرا توسط شرکت مشاوره EY نشان داد که بیش از ۵۰،۰۰۰ شغل در صنعت خودروسازی آلمان در یک سال حذف شده است.
( شرکت مشاوره EY ، که قبلاً با نام کامل Ernst & Young شناخته میشد، یکی از غولهای بزرگ خدمات حرفهای و مشاورهای در جهان محسوب میشود و اصطلاحا جزو "چهار بزرگ" (Big Four) حسابداری و مشاوره حساب میشود)
فولکس واگن به عنوان بخشی از یک برنامه توجیهی، ۳۵،۰۰۰ شغل را حذف میکند، از هر چهار شغل در آلمان، یک شغل، از جمله ۱۵،۰۰۰ شغل تنها در ولفسبورگ.
علاوه بر این، دستمزدها و حقوقها تا ۲۰ درصد کاهش مییابد.
فورد قبلاً تصمیم به تعطیلی یک کارخانه بزرگ گرفته است.
تا چند روز دیگر، آخرین خودرو از خط تولید آنجا خارج خواهد شد.
از ۷،۰۰۰ کارمند سابق، تنها یک تیم تصفیه حدود ۱۰۰۰ نفره باقی خواهد ماند.
کارخانه مادر فورد در کلن، با ۱۱۰۰۰ کارمند باقیماندهاش، نیز در آستانه ورشکستگی است.
بوش، بزرگترین تأمینکننده خودرو در جهان، ۲۲۰۰۰ شغل را حذف میکند.
سال گذشته نیز،بوش ۹۰۰۰ فرصت شغلی را کاهش داده بود.
در ماه سپتامبر، این تعداد کاهش نیرو به ۱۳۰۰۰ نفر افزایش یافت.
این بزرگترین تعدیل نیرو در تاریخ این شرکت محسوب میشود همچنین شرکت ZF Friedrichshafen سال گذشته ۱۴۰۰۰ شغل را کاهش داد و اعلام کرد که کل بخش سیستم انتقال قدرت خود (۲۰۰۰۰ کارمند) را کوچک خواهد کرد.
همزمان با همه موارد فوق، در ماه اکتبر، اتحادیه IG Metall با کاهش شدید دستمزدها نیز موافقت کرد.
این فهرست از بلا و بدبختی که در حال حاضر گریبان گیر صنایع خودرو سازی آلمان و اروپا است، میتواند تقریباً به صورت بینهایت ادامه یابد.
بسیاری از مدلهای خودروهای برقی آلمانی و اروپایی خریدار پیدا نمیکنند و در انبارها همچنان در حال خاک خوردن هستند.
علاوه بر این، در این رابطه اثرات فزاینده و شدید تعرفه جهانی و جنگ تجاری نیز وجود دارد.
اگرچه تعرفههای ۲۵ درصدی واردات خودروها و قطعات خودرو از اتحادیه اروپا که توسط دولت ترامپ در بهار اعلام شد، بعداً به ۱۵ درصد کاهش یافت، اما هنوز هم بسیار بالاتر از سطح قبلی ۲.۵ درصد است.
فولکس واگن، بزرگترین خودروساز اروپا، از کاهش ۳۷ درصدی سود عملیاتی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۵ خبر داد و تعرفههای ایالات متحده را عامل اصلی آن دانست.
در هفته گذشته، بحران ناشی از جنگ تجاری و تاثیرات آن بر اروپا بار دیگر تشدید شد.
دولت هلند، تحت فشار ایالات متحده، کنترل شرکت تولیدکننده ترمزی Nexperia را که متعلق به گروه الکترونیک چینی Wingtech است، به دست گرفت و مدیرعامل چینی آن را برکنار کرد.
در پاسخ، دولت چین توقف صادرات به بزرگترین تأمینکننده تراشههای نیمهرسانای ساده در جهان را اعلام کرد.
به گفته کارشناسان، پیامدهای این اقدام ویرانگر است.
Nexperia نیمی از تراشههای استاندارد جهان را تولید میکند که تقریباً در هر دستگاه الکتریکی وجود دارند و در صنعت خودرو برای رگولاتور شیشهها، کیسههای هوا، چراغهای LED، کنترلکنندههای موتور و غیره ضروری هستند.
متخصصان و کارشناسان هشدار میدهند که همه این اتفاقات حتی قبل از اینکه شرکتهای اروپایی به دلیل رشد هوش مصنوعی شروع به اخراج گسترده کارگران کنند، رخ میدهد.
به نظر میرسد اتفاقات سلسله وار اقتصادی در صنایع بزرگ اقتصادی اروپا، این قاره و به ویژه اروپای غربی در مسیر حرکت به سمت هرج و مرج قرار داده است، هرج و مرجی تنها به ابعاد اقتصادی محدود نخواهند ماند و تبعات آن به لحاظ سیاسی و داخلی خود را نشان خواهد داد.