برندسازی در دنیای امروز در خدمت کاپیتالیسم است
یک فعال حوزه تبلیغات گفت: برندسازی در دنیای امروز در خدمت کاپیتالیسم است و کاپیتالیسم شما را هدایت میکند تا فروش بالاتری داشته باشید
به گزارش خبرنگار مهر پنل برندینگ خلاقانه: ساختن روایتهای خاص در دنیای صنایع خلاق با مدیریت رضا مهدوی استراتژیست برند و با حضور صفا صیرفی مدیر آژانس تبلیغاتی، صدرا شریعتمداری فعال حوزه تبلیغات صنایع خلاق،علی رزاقی بهار فعال حوزه تبلیغات صنایع خلاق و ماکان مهرپویا فعال حوزه تبلیغات صنایع خلاق در سالن همایشهای رایزن در بنیاد دایره المعارف فارسی برگزار شد.
صیرفی گفت: به خاطر حضور تکنولوژی در عرصه تولید به مقیاس بالا رسیدهایم.
تولید با کیفیت یکسان امکان دارد و کیفیتها از نظر تولید یکسان است، اما کیفیت ادراکی از نظر مخاطبان فرق میکند.
کیفیت تولید در کالاهای صنعتی یکسان است.
وی افزود: در منابع خلاق باید دارایی نامشهودی ایجاد کنیم که ارزشمند باشد و منحصه ظهور آن برند است.
همچنین جنگ قیمت در این عرصه باعث کاهش سود میشود و امکان نوآوری از بین میرود و در نهایت ثروت آفرینی را تولید کنندگان نمیتوانند ایجاد کنند و آسیبش به اقتصاد وارد میشود.
وی بیان کرد: برندینگ یک نقشه نیست؛ اگر مدیرعامل برند به عنوان دارایی قبول نداشته باشد، برندینگ تبدیل به تزیین میشود و در نهایت برندینگ تبدیل به یک کتاب خاک خورده خواهد شد.
صیرفی گفت: در تبلیغات مفهوم خلاقیت بدون استراتژی هنر است و با استراتژی میتواند تبدیل به خلاقیت هدفمند شود.
وی افزود: آیفون در پایینترین نیاز مازلو حرف میزند که این امر برای بقا است تا بگوید من یک انسان برتر، متفاوت، همراه با تکنولوژی و پولدار هستم و برای این بقا انتخاب میشود تا متفاوتتر باشد.
درواقع برند آیفون دست روی این موضوع گذاشته است یعنی ایجاد حسی برای برتری جویی و برتری جویی برای بقا وافراد متوجه این مسئله نمیشوند.
صیرفی گفت: اگر هدف ما صنعت یا کار تجاری و ارزش آفرینی باشد حتما باید آن را در یک چارچوب ببینیم.
چارچوبها تا جایی دوام میآورد اما از جایی به بعد دیگر نمیگذارد خلاقیت خلق شود و اگر هم شاهد خلاقیتی باشیم همه اینها به شانس برمیگردد.
هنوز مفهوم برند در ایران جا نیفتاده است
در ادامه مهرپویا گفت: اساساً در ایران برند را به عنوان یک کسب و کار میشناسند و هنوز مفهوم برند را متوجه نمیشوند؛ برند میتواند قصه خود را داشته باشد آنچه که الان اتفاق میافتد، ساختن جعلی یک سری تاریخچه قصههای نچسب برندینگهای بیربط و محتواهای به شدت متناقض است.
وی افزود: در خلاقیت استراتژی باید لحاظ شود تا تبدیل به تبلیغات اثربخش شود؛ استراتژی از اتاق تاریک شروع میشود و به نتایجی میرسد.
مهرپویا گفت: از خلاقیت در صنعت صحبت میکنیم خودمان را محدود میکنیم؛ زمانی که وارد برندینگ شدیم خودمان انتخاب کردیم که در این چهارچوب کار کنیم.
ما انتخاب کردیم که در نظام سرمایهداری باشیم که در نهایت نه دنیایی را داریم و نه آخرت؛ ما میفروشیم و ذوقش را میکنیم.
برخی در برندینگ راه را به اشتباه رفته اند
در ادامه رزاقی بهار گفت: گروهی آمدهاند تا داستان را خلق کنند اما نتوانستند در برندینگ راه یابند و به نوعی میتوان گفت راه را به اشتباه رفتهاند؛گاهی برخی از برندها داستان درست را میسازند و گاهی برخی برندها به درستی داستان را میسازند و انگاره درستی را خلق میکند.
متاسفانه در ایران این بخش را نداریم و اگر هم داشته باشیم بسیار اندک است.
وی افزود: خلاقیت خوب است اما باید در خدمت برندی باشد؛ ما به دنبال اثر هنری نیستیم و نمیتوان برندی را نابود کرد تا بگوییم خلاق باشیم.
در برندها و تبلیغاتشان شاهد تکرار هستیم و خلاقیتی در آنها صورت نمیگیرد.
رزاقی بهار گفت: برندینگ در دل سرمایه و کاپیتالیسم است و چیزی جز این نمیتواند باشد؛ مصرف گرایی باعث برندینگ و رقابت شده است.
برندینگ اصلا با هنر قابل مقایسه نیست و نمیتواند این دو در کنار هم باشد.
همچنین اتفاق هنری هم به رشد برند کمک نمیکند.
وی یادآور شد: خلاقیت در چهارچوب برندی است که مهم است؛ سیاستمدار و هر صنفی دیگری برای اینکه اثری در کارش داشته باشد، نیازمند برندینگ است.
هیچ دانشمندی را در صف خرید گوشی آیفون نخواهید دید
در ادامه شریعتمداری گفت: برندسازی در دنیای امروز در خدمت کاپیتالیسم است و کاپیتالیسم شما را هدایت میکند تا فروش بالاتری داشته باشید؛ کاپیتالیسم مشخص میکند تا چه مسیری را در مصرف بروید.
شما تا کنون هیچ دانشمند یا یا برنده جایزه نوبل را در صف خرید گوشی اپل نخواهید دید.
وی ادامه داد: هرچه در نظام کاپیتالیسم وارد بشوید توسط کاپیتالیسم تبدیل به مصرف کننده میشوید
شریعتمداری گفت: برندینگ در جهت سود و پول و استراتژی در خدمت خلاقیت نیست؛ بلکه در خدمت سرمایه و سرمایهگذار است.
استراتژی در یک جغرافیا میتواند معنا پیدا کند برخی برندها در ایران موفق است.
خلاقیت فرا جغرافیاست.
محرومیت خلاقیت نمیآورد و محدودیت خلاقیت می آورد.