اهدای جایزه «صیانت از مشتریان» به بانکهای برتر
بانک مرکزی ۲۲ دی ماه ۱۴۰۴ میزبان رویداد تنظیمگری و نظارت با محور «صیانت از مشتریان نظام بانکی» است و در این رویداد جایزه صیانت از مشتریان نیز به بانکها و مؤسسات اعتباری برتر اهدا میشود.
به گزارش خبرگزاری مهر، علیاکبر میرعمادی مدیرکل امور دادستانی و صیانت از مشتریان بانک مرکزی با اشاره به برگزاری «رویداد تنظیمگری و نظارت: صیانت از مشتریان بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی؛ چالشها و راهکارها» در ۲۲ دی ماه سالجاری، گفت: طی این رویداد «جایزه صیانت از مشتریان» به بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی برتر اهدا خواهد شد.
همچنین در این همایش از «اولین منشور صیانت از مشتریان» توسط رئیس کل بانک مرکزی رونمایی خواهد شد.
علیاکبر میرعمادی با اشاره به تغییرات ساختاری ایجاد شده در بانک مرکزی و ابلاغ قانون جدید این بانک، بیان داشت: به واسطه تغییرات ایجاد شده شاهد یک تغییر نگرش اساسی در ارتباط با موضوع صیانت از مشتریان هستیم.
این تغییر رویکرد، حرکت از یک رویکرد پسینی به یک رویکرد پیشگیرانه است.
تا پیش از این، رویکرد بر این مبنا بود که اگر شکایتی در مؤسسات اعتباری یا اشخاص تحت نظارت مطرح شود، به نحو شایسته به آن رسیدگی شود؛ اما در رویکرد جدید، بانک مرکزی در تلاش است که سازوکارهای صیانت از مشتریان را در اشخاص تحت نظارت به نحو شایسته و مطلوبی ارتقا داده و پیادهسازی کند بهگونهای که از تولید شکایت، حتیالمقدور جلوگیری شود.
وی با اشاره به برگزاری اولین رویداد تنظیمگری و نظارت: صیانت از مشتریان بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی؛ چالشها و راهکارها در ۲۲ دی ماه، خاطرنشان کرد: در زمینه صیانت از مشتریان، اقدامات متعددی در دستور کار قرار دارد که یکی از مهمترین آنها، برگزاری اولین رویداد تنظیمگری و نظارت با محوریت صیانت از مشتریان بانکها و مؤسسات اعتباری است.
این همایش که در ۲۲ دی ماه سال جاری برگزار خواهد شد، به منظور کمک به تولید محتوا در موضوعات مرتبط با صیانت از مشتریان، پررنگسازی نقش صیانت از مشتریان و همچنین نهادینه و فرهنگسازی این موضوع در سطح جامعه و در میان بانکها و مؤسسات اعتباری است.
مدیرکل امور دادستانی و صیانت از مشتریان بانک مرکزی با اشاره به محورهای هفتگانه همایش، تصریح کرد: محورهای هفتگانه همایش شامل چارچوبهای حقوقی و مقرراتی صیانت از مشتریان، مسئولیتپذیری، شفافیت و پاسخگویی بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی، سازوکار نظارتی در حمایت از مشتریان بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی، فناوری و امنیت تراکنشهای مالی و حفاظت از اطلاعات مشتریان، سهولت دسترسی به خدمات بانکی برای اقشار جامعه، راهکارهای نوآورانه برای کاهش هزینههای خدمات بانکی و اطلاعرسانی و ارتقای سواد مالی مشتریان بانکی است.
به گفته میرعمادی، تلاش شده است تا همه ابعاد مربوط به صیانت از مشتریان در این محورها گنجانده شود.
هدف این است که با نخبگان، صاحبنظران و محققان هماندیشی صورت گیرد تا بتوانیم در زمینه صیانت از مشتریان، شاهد یک جهش و ارتقا در نظام بانکی باشیم.
این مقام مسئول بانک مرکزی با تاکید بر اینکه یکی از اقداماتی که بانک مرکزی در دستور کار قرار داده است، موضوع مربوط به معرفی بانکها و مؤسسات اعتباری برتر در حوزه صیانت از مشتریان است، بیان داشت: در این همایش جایزه صیانت از مشتریان به بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی برتر اهدا خواهد شد.
این امر نشاندهنده این است که هم رویکردهای تشویقی و هم رویکردهای تنبیهی دنبال خواهد شد.
وی با بیان اینکه رتبهبندی بانکها و مؤسسات اعتباری بر اساس شاخصهای صیانت از مشتریان نیز در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: این رتبهبندی هم توسط بازرسان اداره صیانت از مشتریان و هم از طریق نظرسنجی از مشتریان بانکها انجام خواهد شد.
شاخصهای لازم طراحی شده و این کار به اجرا در خواهد آمد و بانکها بر اساس یک سری شاخصهای دقیق مورد ارزیابی و سنجش قرار گرفته، رتبهبندی شده و بانکهای برتر معرفی خواهند شد.
میرعمادی در پایان خاطرنشان کرد: منشور صیانت از مشتریان که با مشورت کانون بانکهای خصوصی، شورای هماهنگی بانکها، نخبگان و خبرگان در حال تدوین است، در دستور کار قرار دارد و در همایش پیشرو، از اولین منشور صیانت از مشتریان توسط رئیس کل بانک مرکزی رونمایی خواهد شد.
شایان ذکر است، آخرین مهلت ارسال مقالات برای این همایش ۱ دیماه و آخرین مهلت ثبتنام نیز ۱۵ دیماه است.
پژوهشگران و محققان جهت ارسال مقالات خود میتوانند به آدرس www.bcp.mbri.ac.ir مراجعه کنند.