خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 14 آبان 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

آزادراه شیراز–اصفهان پیشتاز استفاده از هوش مصنوعی در راهداری کشور

مهر | اقتصادی | چهارشنبه، 14 آبان 1404 - 11:29
مدیرعامل آزادراه شیراز–اصفهان از بهره‌گیری فناوری‌های هوش مصنوعی در نگهداری، ایمنی و خدمات رفاهی آزادراه و راه‌اندازی بستر فیبر نوری ۲۲۰ کیلومتری خبر داد.
آزادراه،مسير،هوشمند،آزادراهي،محمديان،هوش،مصنوعي،فناوري،فيبر، ...

به‌گزارش خبرنگار مهر، رضا محمدیان، مدیرعامل شرکت ساخت، بهره‌برداری و نگهداری آزادراه شیراز–اصفهان، در حاشیه نمایشگاه هوش مصنوعی گفت: در این نمایشگاه شرکت‌های متعددی حضور دارند که محصولات قابل عرضه در حوزه خدمات آزادراهی تولید کرده‌اند.
اگر بتوانیم از ظرفیت این شرکت‌ها در بخش‌هایی مانند تابلوهای پیام متغیر، برچسب‌های عوارضی خودرو (ETS) و سایر خدمات قابل ارائه در مسیر آزادراه استفاده کنیم، گامی مهم در بومی‌سازی فناوری‌های آزادراهی خواهد بود.
او افزود: در زمینه مدیریت ترافیک، عبور و مرور، نگهداری مسیر، پایش وضعیت هواشناسی مسیر و تجهیز مجتمع‌های خدماتی–رفاهی نیز ظرفیت‌های داخلی مناسبی وجود دارد که می‌تواند جایگزین واردات فناوری شود.
به گفته محمدیان، دوربین‌های هوشمند نظارت تصویری که تنها ابزار تصویربرداری نیستند و از سنسورهای چندگانه برای تحلیل داده‌های ترافیکی، وضعیت روسازی و شرایط مسیر برخوردارند، نمونه‌ای از محصولات نوین داخلی است که قابلیت استفاده در پروژه‌های آزادراهی را دارد.
مدیرعامل آزادراه شیراز–اصفهان با اشاره به اهمیت فناوری هوش مصنوعی در بهره‌برداری فنی گفت: این فناوری می‌تواند به شکل مؤثری در بخش‌های مرتبط با راهداری، تشخیص تخریب آسفالت، پایش جسم راه و پیش‌بینی یخ‌زدگی در زمستان مورد استفاده قرار گیرد.
او تأکید کرد که حدود ۵۰ کیلومتر نخست آزادراه دارای روسازی بتنی است و نگهداری آن، به‌ویژه در فصل سرما، نیازمند عملیات دقیق و استفاده از ابزارهای هوشمند است.
محمدیان در ادامه تصریح کرد: در آزادراه شیراز–اصفهان رویکرد اصلی ما کاهش وابستگی به نیروی انسانی و افزایش بهره‌وری از طریق هوش مصنوعی است تا بتوانیم خدمات سفر را هوشمند، ایمن و متنوع کنیم.
هدف این است که مسیر نه‌تنها از نظر زیرساخت، بلکه از جنبه خدمات مسافرتی و رفاهی نیز رضایت‌بخش باشد و رانندگان با کمترین محدودیت روبه‌رو شوند.
به گفته وی، این آزادراه نخستین مسیر در کشور است که زیرساخت فیبر نوری همزمان با احداث مسیر آزادراهی اجرا شده است.
۲۲۰ کیلومتر فیبر نوری اجراشده در این پروژه علاوه بر پشتیبانی سامانه‌های هوش مصنوعی و کنترل ترافیک، در انتقال سریع داده‌ها نقش مهمی دارد و به شبکه ملی اطلاعات متصل است.
محمدیان افزود: وجود این بستر ارتباطی پرسرعت می‌تواند مقدمه‌ای برای توسعه سرویس‌های متنوع همچون سامانه‌های هشدار هوشمند، پایش آنلاین وضعیت راه و مدیریت بلادرنگ حوادث رانندگی باشد.
وی خاطرنشان کرد که ارتقای اقتصادی آزادراه از طریق ورود به حوزه داده و خدمات دیجیتال نیز در دستور کار قرار دارد، چراکه فیبر نوری علاوه بر نقش ترافیکی، می‌تواند به انتقال داده‌های بین‌استانی و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کند.
به باور کارشناسان حمل‌ونقل، پروژه آزادراه شیراز–اصفهان با بهره‌گیری از فناوری‌های هوشمند و ساختار داده‌محور، می‌تواند الگوی نخستین برای مدل جدید راهداری دیجیتال در ایران باشد؛ مدلی که زیرساخت، ایمنی و خدمات رفاهی را در یک شبکه واحد مبتنی بر فناوری تلفیق می‌کند.