خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 13 آبان 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

لزوم اتخاذ تدابیر حاکمیتی جهت مدیریت زمین

مهر | اقتصادی | سه شنبه، 13 آبان 1404 - 13:58
معاون دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: حاکمیت باید با استفاده از روش‌های نوین و تجربه کشورهای موفق نسبت به اتخاذ تدابیر لازم برای مدیریت زمین اقدام کند.
زمين،سازمان،سامانه،اطلاعات،فرآيندهاي،مفاسد،اداري،مبارزه،اقتص ...

به گزارش خبرنگار مهر، ابوالفضل کیانی معاون دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی صبح امروز (سه شنبه) در همایش بازمهندسی فرآیندهای منتخب بخش زمین که در محل دانشگاه تربیت مدرس، برگزار شد، اظهار کرد: یکی از نشانه‌های تدبیر و حکمت پروردگار، خلقت زمین و پدیده‌های مربوط به آن است و در قرآن کریم به کرات در ۴۶۲ آیه درباره زمین مباحثی آورده شده است.
وی عنوان کرد: لذا مدیریت زمین به عنوان یکی از مؤلفه‌های پیشرانه اقتصادی حائز اهمیت است و حفظ و نگاه داشت منابع طبیعی و امنیت غذایی، جایگاه بالایی دارد.
در سال‌های اخیر رشد قیمت زمین به بورس بازی در این بخش و وقوع پدیده زمین خواری در کشور دامن زده است.
معاون دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی افزود: طی سال‌های اخیر نمونه بارز آن را در استان‌های شمالی شاهد بوده‌ایم لذا حاکمیت باید با استفاده از روش‌های نوین و تجربه کشورهای موفق نسبت به اتخاذ تدابیر لازم برای مدیریت زمین اقدام کند.
کیانی با بیان اینکه مفاسد مربوط به زمین باعث مشکلات عدیده ای شده است، گفت: آلودگی هوا و گرانی زمین و آسیب به آب‌های زیرزمینی و تضییع حقوق بیت المال و انتشار ریزگردها بخشی از این مشکلات است؛ لذا ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی بنابه فرمان ۸ ماده‌ای رهبر انقلاب در سال ۱۳۸۶ تشکیل شد که با قوای سه‌گانه در این خصوص همکاری دارد.
وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۳ رهبر انقلاب در هفته درختکاری بیاناتی در خصوص مبارزه با مفاسد زمین داشتند و در نهایت ماحصل جلسات متعدد این شد که باید پنجره واحد مدیریت زمین و یکپارچه سازی بخش‌های مبارزه با زمین‌خواری را میان دستگاه‌های مرتبط با بخش زمین داشته باشیم که در حال حاضر شاهد راه‌اندازی سامانه یکپارچه صدور مجوزهای زمین و پایش آن هستیم و درنتیجه شاهد کاهش پرونده‌های قضایی و ارتقای کیفیت حفاظت از زمین با استفاده از هوش مصنوعی و ماهواره بوده‌ایم.
معاون دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی تصریح کرد: راهبر فنی این سامانه، سازمان فناوری اطلاعات و راهبر نظارتی وزارت اطلاعات و راهبر اجرایی سازمان منابع طبیعی است دادستانی کل کشور هم همکاری خوبی در بخش محاکم قضایی با این سامانه دارد.
در ادامه این جلسه، مازیار مباشری معاون تنظیم گری و توسعه سکوهای دیجیتال سازمان فناوری اطلاعات اظهار کرد: امروزه ابزارهای IT و فناوری اطلاعات دیگر برای الکترونیکی سازی فرآیندهای سنتی کافی نیست بلکه امروزه در پلتفرم‌های موجود، زیست‌بوم‌های کارآفرینی و آی‌تی‌سی است که راهگشاست.
وی درباره نقش IT در حوزه زمین گفت: مردم برای اینکه از مزایای زمین بهره‌مند شوند باید از بروکراسی‌های متعدد عبور می‌کردند در کنار آن سوءاستفاده از زمین هم بود و حریم و محدوده شهرها در ایران بین دو تا ۴ برابر و مجموعاً ۸ برابر میانگین دنیا مورد استفاده بیشتری قرار می‌گیرد و زمینهای مرغوب کشاورزی عملاً بابت ساخت و ساز از بین می‌رود.
معاون تنظیم گری و توسعه سکوهای دیجیتال سازمان فناوری اطلاعات ادامه داد: از ۱۶۵ میلیون هکتار اراضی کشور بین ۱۰ تا ۱۲ درصد برای کشاورزی مرغوب است اگرچه کاداستر کشاورزی نکرده‌ایم اما به ما گفته‌اند ۱۸.۷ هکتار را ملاک قرار دهیم که یک تا دو هکتار آن برای نسل ما و نسل آتی امنیت غذایی را به دنبال دارد ولی با این حجم زمین خواری امنیت غذایی ما در آینده به خطر می‌افتد.
مباشری خاطرنشان کرد: هشدار می‌دهیم که ناترازی فعلی برق در آینده به نان و برنج هم می‌رسد یا با قطع بی‌رویه درختان، به افزایش ریزگردها می‌رسیم؛ لذا در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به این نتیجه رسیدیم که باید سامانه مربوط به مجوزهای زمین ایجاد شود تا راه‌اندازی یک کسب و کار به سرعت انجام شود و از درگاه واحد، مجوزها برای کسب و کارهای مرتبط با زمین صادر شود.
کیانی تأکید کرد: تنها منبعی که نمی‌توانیم وارد کنیم زمین است از سوی دیگر اگر از یک زمین کشاورزی استفاده درست نکنیم، شاید بازگشت آن به چرخه اقتصادی دیگر ممکن نباشد، بنابراین معتقدم سامانه زمین یکی از سامانه‌هایی است که باعث افتخار است و هر سه قوه و دستگاه‌های متعدد ذیل قوه مجریه و وزارت اطلاعات و جهاد کشاورزی در کنار هم کار تیمی داشته‌اند و عملاً کوچک‌ترین نقش را وزارت ارتباطات و سازمان فناوری اطلاعات بر عهده داشته است.
وی بیان کرد: تعاملات خوبی با معاونت علمی ریاست‌جمهوری داشتیم و زحمات زیادی برای تهیه عکس‌های ماهواره‌ای از اراضی منابع طبیعی با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان کشیدند، کاهش مصرف کاغذ و کاهش هزینه اباب و ذهاب متقاضیان و کاهش زمان صدور مجوزهای بخش زمین از ۲۶۵ به ۱۸۳ روز را داشتیم؛ مجموعاً در این دوسه سال حدود دو تا سه همت تسهیل کار انجام شد.
متعهد شدیم تا ابزارهای مناسب در اختیار سازمان اداری و استخدامی قرار گیرد تا فرآیندهای مرتبط با زمین بازطراحی شود.
طی ده سال گذشته ۸ دانشگاه آموزش‌های لازم را به دستگاه‌های اجرایی ارائه دادند تا بتوانیم بازمهندسی را به آزمایشگاه‌های معماری دانشگاه‌ها بدهیم برای اینکه یکپارچه و هماهنگ باشیم، از دانشگاه تربیت مدرس خواستیم تا نقش راهبری دانشگاه‌ها را برعهده بگیرد اهمیت موضوع برای کشور از نظر فرایندی اهمیت بالایی دارد و در سالهای گذشته در برنامه‌های مختلف بازمهندسی فرآیندهای اداری درج شده اما اجرایی نشده است بنابراین از موضوع بازمهندسی طراحی فرآیندهای زمین در سایر بخشهای اداری می‌توانیم الگوبرداری کنیم منابع این کار به سختی تامین شد و امیدوارم از این الگو به خوبی بهره ببریم.
در ادامه این جلسه، احمدیان مدیر هوش مصنوعی سازمان اداری و استخدامی اظهار کرد: چند وقت قبل در کمیته هوشمندسازی دولت یک مسأله مهم داشتیم که هنوز حل نشده و آن مشکل این است که برخی گزارش‌ها می‌رسد که در بخش اسناد اراضی روستایی، دهیاران همکاری با پنجره واحد زمین ندارند و برای مردم مشکل ایجاد می‌شود.
وی افزود: دوستان بنیاد مسکن گفتند می‌خواهیم اسناد را کُدینگ کنیم تا سند یونیک صادر شود و آن را در دو استان به صورت پایلوت انجام دادیم و موفق شدیم.
برای همین در دولت چهاردهم رویکرد ما این شد که به سمت بازطراحی هوشمندسازی دولت برویم؛ برخی مخالفت‌هایی داشتیم ولی ما اعلام کردیم که شفافیت پایین است و مردم ناراضی هستند
احمدیان خاطرنشان کرد: یک نفر به من می‌گفت با پنجره واحد زمین، مردم را درگیر کرده‌اید مثلاً من را به کارگروهی موکول کرده‌اند که اصلاً وجود ندارد و باید بروم در سامانه، ۱۴ نقطه از نقشه زمین را دستی وارد کنم و هر دستگاهی برای خودش نقشه جدا می‌دهد.
وی ادامه داد: به همکاران گفتیم تفاهم با ۴ دانشگاه فرصت خوبی است تا میان این خدمات مختلف مربوط به بخش زمین، هماهنگی ایجاد شود و ببینیم آیا هر دستگاه جزیره‌ای عمل می‌کند یا نه؟
آیا اینکه گفته شود سامانه راه‌اندازی کرده‌ایم، کار تمام است؟
رئیس امور هوش مصنوعی و توسعه دولت هوشمند سازمان اداری و استخدامی کشور تأکید کرد: از همه دستگاهای مربوطه می‌خواهم تا یک کار درست و همگرا و چابک ایجاد شود، از سازمان فناوری اطلاعات هم می‌خواهیم تا این سامانه به سامانه‌های مربوطه همه دستگاه‌ها متصل شود؛ تا زمانی که مردم احساس نکنند دیده می‌شوند، کاری از پیش نبرده‌ایم.
احمدیان افزود: فواد ۱۲۸ سامانه‌ای برای همین منظور است و یک پلتفرم تعاملی است و از مردم می‌خواهیم تا نظر خود را در آن اعلام کنند.
باید به مسئولان بگوییم خودتان را جای مردم بگذارید تا ببینید خدمات را به راحتی از سامانه‌های دولتی دریافت می‌کنید یا نه؛ نه اینکه در دستگاه مربوطه نفوذ کنیم و مردم را دور بزنیم.
وی گفت: زمانی فکر می‌کردیم دفاتر پیشخوان برای کاهش تصدی گری دولت است اما الان خودش به معضل تبدیل شده و مردم باید ساعتها معطل بمانند تا خدمت دریافت کنند آخرش هم با بی احترامی مواجه می‌شوند اگر بتوانیم با یک فرایند و خدمت و سامانه درست، کاری برای مردم انجام دهیم توانسته‌ایم اعتماد آنها را جلب کنیم و مطمئن شویم زنجیره الکترونیکی یک خدمت از ابتدا تا انتها به درستی عمل می‌کند.
رئیس امور هوش مصنوعی و توسعه دولت هوشمند سازمان اداری و استخدامی کشور در پایان بیان کرد: باید فرآیندهای اضافی را حذف کنیم قرار نیست برای اینکه افراد بیکار نشوند، برای مردم کار اضافی بتراشیم؛ چون دغدغه‌مند هستم.
امیدواریم با همکاری دانشگاه‌ها فرآیندهای اداری را بازطراحی و بازمهندسی کنیم تا مشکلات بخش زمین برطرف شود.