خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 13 آبان 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

سیمایی‌صراف: چالش ارتباط دانشگاه با صنعت در همه جای دنیا مطرح است

مهر | دانش و فناوری، سیاسی | سه شنبه، 13 آبان 1404 - 10:00
وزیر علوم با بیان اینکه همه دنیا درگیر این چالش هستند که چگونه بین دانشگاه، صنعت و جامعه ارتباط برقرار کنند، گفت: باید در لبه دانش حرکت کرده و تولید علم داشته باشیم.
علم،دانشگاه،فناوري،صنعت،كشور،استاد،آموزش،صراف،سيمايي،دنيا،ارتباط

به گزارش خبرنگار مهر، حسین سیمایی صراف در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۱۳ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به سوال محمد منان رئیسی و تعدادی دیگر از نمایندگان مبنی بر اینکه چرا وزارت علوم که مرکز نخبگانی کشور است، برنامه عملیاتی جدی برای کنشگری عملیاتی دانشگاه‌ها در حل مسائل کشور نداشته و دچار روزمرگی شده است، گفت: همه دنیا درگیر این چالش هستند که چگونه بین دانشگاه، صنعت و جامعه ارتباط برقرار کنند و در بهترین دانشگاه‌های دنیا نیز همچنان وضع در این زمینه رضایت‌بخش نیست.
وی بیان کرد: ما کتاب‌های فراوانی چاپ کردیم که چگونه می‌توان بین دانشگاه و جامعه ارتباط برقرار کرد.
باید افتخار کنیم که بیش از همه مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری پیشرو هستند.
مسئله رابطه دانشگاه با صنعت و نقش دانشگاه در حل مسئله و شرکت‌های دانش بنیان، محصول ایده‌های مقام معظم رهبری است.
سیمایی صراف تصریح کرد: اگر می‌خواهیم عملکرد دانشگاه را در حوزه ارتباط با جامعه و صنعت ببینیم، باید کل نهاد علم را ارزیابی کنیم.
تا سال ۵۷ فعالیت اصلی دانشگاه‌ها صرفاً آموزش بود، اما در دهه ۷۰ و تقریباً ۸۰ کشور متوجه شد مأموریت دانشگاه فقط آموزش نیست، بر این اساس، هم اسم و هم مأموریت وزارتخانه اصلاح شد.
از سال ۵۷ به بعد تحقیقات و پژوهش به فعالیت‌های آموزشی اضافه شد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در زنجیره نهاد علم و انتهای آن، شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری تاسیس می‌شود.
ما باید در انتهای زنجیره، پارک‌های علم و فناوری را مورد توجه قرار دهیم.
ما حداکثر ۱/۳ همت پول در این زمینه دادیم و خروجی بسیار خوبی داشتیم.
فقط دو درصد علم را تولید می‌کنیم
وی با بیان اینکه ما در دنیا فقط دو درصد علم را تولید می‌کنیم و ۹۸ درصد مصرف‌کننده هستیم، گفت: ما باید در لبه دانش حرکت کرده و تولید علم داشته باشیم.
در گذشته ارتقای اساتید فقط بر اساس مقاله بود، اما الان تغییر کرده است.
ما گفتیم اگر فردی شرکت دانش بنیان زده یا یک واکسن ساخته و کشور را نجات داده است، استاد تمام خواهد شد.
اگر کشور را از یک اپیدمی نجات دادی قطعا استاد تمام خواهید شد.
امروز استاد فقط از راه مقاله ارتقا پیدا نمی‌کند، بلکه شیوه آموزش هم مهم است و استاد می‌تواند از راه آموزش، پژوهش و فناوری ارتقا یابد.
سیمایی صراف بیان کرد: بیش از دو هزار عضو هیئت علمی ما با فرصت مطالعاتی به بخش صنعت رفتند که حقوق این افراد را ما می‌دهیم و این عزیزان با صنعت کار کرده و کمک می‌کنند.