عواقب توافق تجاری بروکسل-واشنگتن ۱۰۰ روز بعد از انعقاد
در حالی که حدود صد روز از انعقاد توافق تجاری بین اتحادیه اروپا و آمریکا میگذرد، اما همچنان عواقب مناقشات تجاری بین طرفین با وجود این مصالحه گریبانگیر بسیاری صنایع و مصرف کنندگان اروپایی است.
                            به گزارش مشرق، روزنامه هندلزبلات در مطلبی نوشت: در اواخر ژوئیه سال جاری میلادی بروکسل و واشنگتن در مورد اختلافات تجاری خود به توافقی دست یافتند.
این توافق اگرچه از وقوع بدترین اتفاق جلوگیری کرد، اما عواقب قابل توجه آن همچنان باقی و تأثیر این توافق بر مشاغل و مصرفکنندگان بالاست.
در ۲۷ جولای، اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در اسکاتلند به توافقی دست یافتند که نرخ تعرفه پایه ۱۵ درصد را برای اکثر واردات اتحادیه اروپا به ایالات متحده در نظر میگیرد.
اما حتی ۱۰۰ روز بعد از انعقاد این توافق اتحادیه اروپا همچنان درباره آن دچار اختلاف نظر است و جامعه تجاری به شدت از این توافق که پارلمان اروپا و کشورهای عضو در حال حاضر از طریق یک رویه قانونی استاندارد اتحادیه اروپا در حال بررسی آن هستند، انتقاد میکنند.
آنها معتقدند که اروپا، به عنوان مثال، در مورد امتیازات وارداتی برای بسیاری از محصولات آمریکایی، خیلی خود را در برابر ترامپ کوچک کرده است.
در این میان در حالی که ترامپ تهدید به اعمال تعرفههای جدید میکند، پیامدهای سیاستهای او از قبل احساس میشود.
در این شرایط در حالی که اقتصاد اروپا اندکی در حال رشد است و بیش از حد انتظار خود را مقاوم نشان میدهد، اقتصاد صادراتمحور آلمان تحت فشار ویژهای قرار دارد.
در ماه اوت، صادرات این کشور به ایالات متحده برای پنجمین ماه متوالی کاهش یافت.
دیرک جاندورا، رئیس انجمن عمدهفروشی، تجارت خارجی و خدمات آلمان (BGA)، میگوید تعرفههای جدید، جذابیت مدلهای تجاری سودآور را کم کرده اند.
وی می گوید: ما شاهد هستیم که برخی از خردهفروشان، تجارت خود در ایالات متحده را رها میکنند.
برای آلمان، کشوری صادراتمحور که تقریباً از هر چهار شغل، یک شغل به صادرات وابسته است، تعرفهها باری بر دوش آنها هستند.
صنعت خودرو در واقع باید بزرگترین ذینفع این توافق باشد.
به هر حال، این توافق تعرفههای ایالات متحده بر خودروهای اروپایی را از ۲۷.۵ درصد به ۱۵ درصد از اول آگوست کاهش داد، اگرچه تا پایان سپتامبر طول کشید تا این توافق به صورت عطف به ماسبق اعمال شود.
با این حال، انجمن صنعت خودرو آلمان (VDA) هنوز کاملاً راضی نیست.
هیلدگارد مولر، رئیس انجمن خودروسازان آلمان، چالش قابل توجه و مداومی را برای صنعت خودروسازی آلمان در این شرایط میبیند.
وی در این باره می گوید که بار اضافی تعرفهها بر طیف وسیعی از محصولات فولادی و آلومینیومی، و همچنین عوارض اضافی بر خودروهای تجاری، اتوبوسها و قطعات، اوضاع را بیش از پیش وخیمتر خواهد کرد.
مولر هشدار داد: این تعرفههای اضافی که از اول نوامبر به اجرا در میآیند، به تولیدکنندگان خودروهای تجاری اروپایی ضربه سختی خواهند زد.
علاوه بر این، تولیدکنندگان خودرو اروپایی ممکن است مجبور شوند برای افزایش رقابت از سوی ایالات متحده آماده شوند و در ازای تعرفه پایینتر، اتحادیه اروپا باید به خودروهای آمریکایی اجازه ورود بدون عوارض گمرکی به اروپا را بدهد.
در این میان جاندورا، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان گوشت بریتانیا (BGA) هم معتقد است که اگر برخی کالاهای آمریکایی بدون عوارض گمرکی به اتحادیه اروپا وارد شوند، حتی ممکن است قیمت برخی از کالاهای مصرفی کاهش یابد.
با این حال، این امر به نتیجه مذاکرات بستگی دارد.
از طرفی انجمن مهندسی آلمان (VDMA) هم احساس میکند که با این توافق تعرفه کاملاً فریب خورده است و از عواقب چنین توافقی نگران است.
با توجه به اختلافات تعرفه ای، رقابت فزاینده از سوی چین و ضعف مشتریان صنعتی این صنعت تا حد زیادی انتظار کاهش یا رکود فروش را دارد.
تعرفههای آمریکا همچنین نگرانی عمدهای برای صنعت داروسازی آلمان است که حدود یک چهارم داروهای خود را به ایالات متحده صادر میکند.
قیمت دارو در این کشور به طور قابل توجهی بالاتر از اروپا است.
انجمن صنایع دارویی آلمان (VFA) تخمین میزند که داروهایی به ارزش تقریبی ۶۰۰ میلیارد دلار (حدود ۵۱۹ میلیارد یورو) در سال ۲۰۲۵ در ایالات متحده فروخته خواهد شد که بیش از دو برابر رقم اروپا است.
در نتیجه، نگرانیهای عمدهای در مورد تعرفههای آمریکا بر داروهای ساخت اتحادیه اروپا وجود دارد که برای آنها سقف ۱۵ درصدی پیشنهاد شده است.
VFA پیشبینی میکند که در سال ۲۰۲۶ شاهد رکود در تجارت باشند.
در همین حال، مقاومت در برابر سیاستهای تعرفهای ترامپ در ایالات متحده رو به افزایش است و دوازده ایالت علیه آنها اقامه دعوی کردهاند.
دو پرونده تجمیعشده اکنون در دیوان عالی ایالات متحده در حال بررسی است که وظیفه آن روشن کردن این سوال اصلی است که آیا رئیسجمهور مجاز به اعمال تعرفه است در حالی که هدف اصلی تنظیم واردات در شرایط اضطراری است؟
هنوز مشخص نیست که نتیجه این پرونده چه تأثیر مشخصی بر توافق تجاری بین اتحادیه اروپا و ایالات متحده خواهد داشت.
جلسه بعدی رسیدگی به این پرونده در دیوان عالی ایالات متحده برای ۵ نوامبر برنامهریزی شده است.
فون در لاین در زمان انعقاد این توافق اعلام کرد که آن با هدف ایجاد اطمینان در دوران عدم قطعیت و ارائه ثبات و پیشبینیپذیری برای شهروندان و مشاغل در دو سوی اقیانوس اطلس منعقد شده است.
نکته اصلی این توافق، تعیین نرخ تعرفه یکسان ۱۵ درصدی برای اکثر قریب به اتفاق صادرات اتحادیه اروپا است.
این نرخ برای اکثر بخشها، از جمله خودروها، نیمهرساناها و داروها اعمال میشود و قرار است یک حد بالای مشخص را نشان دهد.
یکی دیگر از جنبههای این توافق، توافق تعرفههای صفر در برابر صفر برای طیف وسیعی از محصولات استراتژیک است.
در همان زمان هم انتقادهای زیادی به این توافق وارد شد.
صنعت صادرات آلمان، این توافق برای کاهش اختلاف تعرفهای بین اتحادیه اروپا و ایالات متحده را یک مصالحه دردناک توصیف کرده است.
اینکه اتحادیه اروپا این مصالحه را پذیرفت به این دلیل بود که بسیاری از کشورهای عضو، خطرات تشدید اختلاف تجاری را بیشتر از تعرفههای بالاتر می دانستند.