جشنواره شعر رضوی پوستاندازی میکند؛ کنار زدن شعرهای کلیشهای و تکراری
دبیر علمی سیامین جشنواره شعر رضوی گفت: به صراحت در متن فراخوان گفتهایم اولویت با شعرهایی است که با نگاه نوآورانه سروده شده باشند و شعرهایی را که تکرار مکررات باشد، کنار میگذاریم.
مجتبی احمدی دبیر علمی سیاُمین جشنواره شعر رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره این دوره از جشنواره گفت: میدانید که جشنواره بینالمللی امام رضا(ع) جشنوارهها و بخشهای زیادی دارد که باسابقهترین آن جشنواره شعر رضوی است.
این جشنواره هر سال در کرمان برگزار میشد و امسال به دوره سیام خودش رسیده است.
درواقع جشنواره شعر رضوی از خود جشنواره بینالمللی امام رضا(ع) هم سابقه بیشتری دارد.
جشنواره بینالمللی امام رضا(ع) دوره ۲۸ است ولی شعر رضوی دوره سیام.
توجه به نگاههای خلاقانه و نوآورانه در شعر رضوی
احمدی ادامه داد: به همین دلیل دوستان برگزارکننده تصمیم گرفتند این جشنواره یک پوستاندازی داشته باشد و با یک نگاه خلاقانهتری برگزار شود و جشنواره به سمت و سوی متفاوتی حرکت کند.
اگر احیانا آسیبهایی در دورههای قبل بوده شناسایی شود و جشنواره به سمتی برود که یک نقطه تحولی باشد.
با همین نگاه از دو سه ماه قبل کار را شروع کردیم و با دوستان شاعر و مدیران فرهنگی جلساتی داشتیم.
آنجا نقاط و نکاتی مطرح شد و در نهایت منجر به این شد به این فکر کنیم که هم در محتوای جشنواره تغییراتی داشته باشیم و شعرهای خوبتر و باکیفیتتری دریافت کنیم و هم به لحاظ فرمی یک بخش جدید اضافه کنیم.
همچنین بنا داریم اختتامیه جشنواره در دهه کرامت را با کیفیت بهتری برگزار کنیم.
وی افزود: من به دو وجه تمایز مهم در این دوره را بیان میکنم.
یکی پیشنهاد به شاعران درباره عبور از کلیشههای شعر رضوی و شعر آیینی است.
همانطور که خودتان میدانید شعر رضوی و شعر آیینی ما با یک آسیب دست به گریبان است و آن هم اینکه دچار کلیشه و تکرار مکررات شده است.
بسامد یکسری تصاویر و مضامین در آن بالاست و مدام در شعر شاعران مختلف تکرار میشو.
ما در فراخوان جشنواره سیام خواستهایم که شاعران با یک نگاه خلاقانه سراغ موضوع رضوی بیایند و سعی کنند با یک چشمانداز متفاوتی به موضوع امام رضا(ع) بپردازند.
چند تا خط فکری هم سعی کردیم پیشنهاد دهیم که به عنوان موضوع تکلیفی نیست ولی شاعران میتوانند از آنها وام بگیرند.
این موضوعات خط فکری جشنواره را معرفی میکند و کمک میکند به امام رضا(ع) از دریچهای دیگر هم پرداخته شود.
مثلا نکتهای که شاعران و منتقدان در سالهای گذشته به آن اشاره میکردند، این بود که شعر رضوی بیشتر از اینکه شعر رضوی باشد، شعر حرم رضوی است.
یعنی آنقدر که به زیارت پرداخته شده، به سیره حضرت علیبنموسی الرضا(ع) و معارف رضوی کمتر پرداخته شده است.
ما خواستهایم که از این منظرها هم میشود به شعر رضوی پرداخت.
شعرهای کلیشهای را در مرحله اول داوری کنار میگذاریم
دبیر علمی جشنواره شعر رضوی ادامه داد: وجه تمایز دوم در این دوره، اضافه شدن بخش نقد شعر به جشنواره است.
شاعران میتوانند در سه رشته یادداشت کوتاه، نقد تحلیلی و جستار پژوهشی در جشنواره شرکت کنند.
در این بخش هم ما چند موضوع را پیشنهاد کردهایم که میتوانند از آنها برای نوشتن نقد و یادداشت و جستار استفاده کنند.
ما باید ببینیم نسبت معارف رضوی با انسان معاصر چیست؟
یعنی امام رضا(ع) و سیره آن حضرت در کجای زندگی و شعر ما قرار دارد؟
امیدوارم شاعران و منتقدان و پژوهشگران ادبی در این بخش شرکت کنند و ما را در نگاه دوباره به شعر رضوی کمک کنند.
احمدی با اشاره به نگاه تحولی در دوره سیام جشنواره شعر رضوی، تأکید کرد: ما به صراحت در متن فراخوان آوردهایم که اولویت با شعرهایی است که با نگاه نوآورانه و تازه سروده شده باشند.
اساسا شعرهایی را که تکرار مکررات باشد و دچار آن کلیشههای همیشگی باشد، در همان داوری اولیه کنار میگذاریم و حتی نمیگذاریم به مراحل بعد برسند.
هم در انتخاب داورهای جدید و هم در نحوه داوری شعرها، سعی میکنیم امسال کار جدیدی رقم بزنیم.