اجرای طرح ۳ سطحی تحول روانشناختی دانشجویان از ترم آتی در دانشگاه آزاد
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، در نشست مجازی با ۴۰۰ رئیس مرکز مشاوره، نقشه راه سهسطحی تحول روانشناختی را رونمایی کرد که از ترم آینده اجباری میشود.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، فرزاد جهان بین معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در نشست مجازی با رؤسای مراکز مشاوره واحدهای دانشگاه با اشاره به ضرورت تحول در مراکز مشاوره گفت: دانشجوی امروز، فقط یک مراجع با مشکل روانشناختی نیست؛ او یک سرمایه انسانی در حال شکل گیری است که با چالشهای پیچیده ای روبه رو است.
چالشهایی مانند چالش هویت یابی در فضای چند فرهنگی، بحران معنابخشی به زندگی، فشارهای اقتصادی و اشتغال، سردرگمی در مسیر رشد شخصی و تحصیلی اگر مراکز مشاوره ما صرفاً به درمانگری منفعل بپردازند، در حاشیه خواهند ماند.
وی برای تبیین این موضوع با ذکر یک مثال افزود: تصور کنید مرکز مشاوره ما یک آتش نشانی است.
در رویکرد کلینیکی محض، ما منتظر میمانیم تا یک آتش سوزی (یک بحران روانی مثل افسردگی شدید، حمله پانیک یا یک اقدام به خودکشی) رخ دهد.
سپس با سرعت و تخصص تمام، به محل حادثه میرویم و آتش را خاموش میکنیم.
ما در اینجا آتشنشان هستیم.
کارمان حیاتی است، اما همواره در حال واکنش به یک مشکلِ از پیش رخ داده هستیم.
اما در رویکرد تعاملی انسانی آینده گراما علاوه بر آتشنشانی، نقش سازمان پیشگیری از آتش و ایمن سازی را نیز بر عهده میگیریم.
وی با اشاره به سه عرصه مداخله بیان کرد؛ برای تحقق این تحول، سه عرصه راهبردی را باید به طور همزمان پیش ببریم:
اول: پیشگیری و توانمندسازی (سطح اول) که مأموریت اصلی ما هست.
طراحی کارگاههای اجباری مهارتهای زندگی برای دانشجویان ورودی جدید، راه اندازی پویشهای دانشگاهی حول محورهای امید، نشاط و مسئولیت پذیری اجتماعی و شناسایی و پرورش دانشجویان سفیر سلامت روان در هر دانشکده از جمله اقدامات در این راستاست.
دوم: مداخله تخصصی و سریع (سطح دوم) که مأموریت تخصصی ما هست.
پایش سلامت و سیستم غربالگری یکپارچه و الکترونیک برای شناسایی زودهنگام دانشجویان در معرض خطر (افسردگی، اضطراب، اعتیاد) از این جهت مهم است.
سوم: مشاوره توان افزا (سطح سوم): مشاورهها باید به نحوی باشد که فرد را برای آینده نیز توانمند کند.
جهان بین با اشاره به الزامات اجرایی تحقق این رویکرد توضیح داد؛ برای عملیاتی کردن این نقشه راه، به همگرایی در پنج محور نیاز داریم:
اول: نیروی انسانی در مرکز مشاوره از تکنیسین به راهبر ارتقا یابد.
یکی از وظایف ما در ستاد توان افزایی عزیزان ما در مراکز مشاوره است.
دوم: فناوری: مشاوره هوشمند.
پرونده الکترونیک از این جهت مهم است.
سوم: شبکه سازی.
قدرت حل مسئله جمعی با شبکه سازی حاصل میشود.
ما برای تبادل تجارب، پشتیبانی تخصصی و حل مسائل مشترک به این شبکه نیاز داریم.
چهارم: داده محوری.
تصمیم سازی باید بر اساس شواهد صورت بگیرد.
ما با این دادهها میتوانیم کانونهای بحران را شناسایی و برای حل آنها تدبیر کنیم.
پنجم: ادغام در بافت دانشگاه: مشاوره، جزیرهای جدا نیست.
مراکز مشاوره باید با معاونتهای آموزشی، پژوهشی و اساتید و… ارتباط ارگانیک و مستمر داشته باشند.
فرزاد جهان بین در پایان با اشاره به اهمیت مراکز مشاوره گفت: ما در دانشگاه آزاد اسلامی، فقط دانشگاهی برای آموزش نیستیم؛ ما دانشگاهی برای پرورش نسل تمدن ساز نوین اسلامی هستیم.
این مأموریت خطیر بدون سلامت روان، نشاط، امید و آرامش خاطر دانشجویان ممکن نخواهد بود.
بیایید با هم، مراکز مشاوره را از حاشیه به متن مدیریت دانشگاه بیاوریم.
بیایید مشاوره را از یک خدمت پشتیبانی به یک رکن اساسی توسعه سرمایه انسانی ارتقا دهیم.