خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 11 آبان 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

هیچ نهادی حاضر به پرداخت هزینه‌های ایجاد کلاس و بیمارستان آموزشی نیست

مهر | دانش و فناوری | یکشنبه، 11 آبان 1404 - 13:18
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ایجاد کلاس‌ها و بیمارستان‌های آموزشی جدید هزینه‌بر است، اما هیچ نهاد یا دستگاهی حاضر به پرداخت این هزینه‌ها نیست.
آموزشي،پزشكي،آموزش،ظرفيت،افزايش،تأمين،امكانات،پزشكان،كيفيت،د ...

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی تهران، سید فرشاد علامه، با تأکید بر اهمیت حفظ کیفیت آموزش پزشکی، درباره پیامدهای جدی افزایش بی‌رویه ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور هشدار داد و گفت: مهم‌ترین نکته در نظام آموزش پزشکی، حفظ کیفیت است.
کسانی که بدون توجه به زیرساخت‌ها و امکانات آموزشی، با فشار به وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها باعث افزایش ظرفیت پذیرش می‌شوند، باید در برابر خدا و آینده پزشکی کشور پاسخگو باشند؛ چرا که جان مردم در دستان پزشکان آینده است و این مسئله با هیچ رشته دیگری قابل مقایسه نیست.
نمی‌توان از یک بیمار انتظار داشت بارها معاینه شود تا نیاز آموزشی همه دانشجویان تأمین شود
وی با اشاره به محدودیت فضاها و امکانات آموزشی افزود: وقتی ظرفیت کلاس‌ها پاسخگوی حضور تمام دانشجویان نیست، ما عملاً نمی‌توانیم حضور و غیاب انجام دهیم، چون بسیاری از دانشجویان ناچارند روی زمین بنشینند.
این وضعیت به افت جدی کیفیت آموزش منجر می‌شود.
در بخش‌های بالینی نیز شرایط سخت‌تر است؛ زیرا تعداد اساتید محدود است و نمی‌توان هم‌زمان گروه‌های بزرگ دانشجویی را در بخش‌های تخصصی مانند گوارش یا ارتوپدی آموزش داد.
از طرفی، رعایت کرامت بیمار برای ما اصل است.
نمی‌توان از یک بیمار انتظار داشت بارها معاینه شود تا نیاز آموزشی همه دانشجویان تأمین شود.
علامه با بیان اینکه توسعه آموزش پزشکی نیازمند زیرساخت و منابع مالی پایدار است، تصریح کرد: ایجاد کلاس‌ها و بیمارستان‌های آموزشی جدید هزینه‌بر است، اما هیچ نهاد یا دستگاهی حاضر به پرداخت این هزینه‌ها نیست.
نتیجه آن، فشاری مضاعف بر دانشگاه‌ها و افت استانداردهای آموزشی است.
برخی از منتقدان ما نیت خیر دارند و دغدغه کمبود پزشک در مناطق محروم را مطرح می‌کنند، اما راه‌حل آن افزایش ظرفیت در دانشگاه‌های بزرگ نیست.
بلکه باید امکانات لازم برای استقرار پزشکان در مناطق کم‌برخوردار فراهم شود تا فارغ‌التحصیلان بتوانند در آن مناطق ماندگار شوند.
وی با رد اتهام تضاد منافع به استادان دانشگاه تأکید کرد: من و همکارانم هیچ نفع شخصی از کاهش یا افزایش ظرفیت نداریم.
دغدغه ما فقط حفظ کیفیت آموزش است.
این تصمیمات باید مبتنی بر واقعیت‌های آموزشی و نیازهای نظام سلامت باشد نه فشارهای بیرونی.
افزایش ظرفیت بدون تأمین امکانات بر بحران‌های آموزشی می‌افزاید
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه راه‌حل مسئله را نگاه جامع دانست و توضیح داد: برای تأمین نیاز کشور به پزشک، باید هم به انگیزه مالی و هم به جایگاه معنوی پزشکان مناطق محروم توجه شود.
صرف افزایش ظرفیت، بدون تأمین امکانات و حمایت‌های لازم، نه‌تنها مشکل را حل نمی‌کند بلکه بر بحران‌های آموزشی و خدمات درمانی می‌افزاید.
وی در پایان به چالش‌های اعضای هیئت‌علمی نیز اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات اساسی، تعرفه‌ها و حقوق‌های غیرواقعی اعضای هیئت علمی است.
استادان با سال‌ها تجربه و تعهد، نقش اصلی را در آموزش و تربیت نسل جدید پزشکان دارند.
وقتی دریافتی آن‌ها متناسب با مسئولیت و جایگاهشان نباشد، دلسردی و افت انگیزه اجتناب‌ناپذیر است و این مسئله بر کل سیستم آموزشی تأثیر منفی می‌گذارد.
بنابراین باید نگاه سیاست‌گذاران به موضوع آموزش پزشکی، نگاهی کل‌نگر و واقع‌بینانه باشد؛ چرا که این حوزه زنجیره‌ای از عوامل به‌هم‌پیوسته است و هر تصمیم عجولانه‌ای می‌تواند این زنجیره را مختل کند.