اسپانیا حامی جدید وودی آلن شد؛ فیلم پنجاه و یکم در مادرید ساخته میشود
فیلمسازی که ویلیام فریدکین از وی به عنوان «بزرگترین کارگردان زنده» یاد کرد، فیلم پنجاه و یکم خود را با حمایت شهر مادرید و در این شهر میسازد.
 
                            به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ال پائیس، طبق قراردادی که ۲۴ اکتبر منعقد و در پورتال تدارکات عمومی مادرید منتشر شده، مادرید، به عنوان بخشی از یک کمپین تبلیغاتی برای پایتخت اسپانیا، ۱.۵ میلیون یورو به عنوان حامی مالی فیلم جدید وودی آلن پرداخت خواهد کرد.
برمبنای این سند، این فیلم در مادرید فیلمبرداری میشود و عنوان موقت آن «زنبور عسل ۲۰۲۶» است.
هرچند در این توافقنامه قید شده نام مادرید باید در عنوان فیلم ذکر شود، در عنوان موقت این امر رعایت نشده است.
مبلغ حمایتی در ۳ بخش پرداخت خواهد شد: ۱۵۰ هزار یورو در سال ۲۰۲۵؛ ۶۰۰ هزار یورو در سال ۲۰۲۶؛ و ۷۵۰ هزار یورو در سال ۲۰۲۷.
در یادداشت توضیحی قرارداد آمده است: وودی آلن یکی از چندوجهیترین هنرمندان معاصر در صحنه سینما است که یکی از اصیلترین و قابل توجهترین سبکهای فیلمسازی را شکل داده است.
در این سند همچنین آمده است: تبلیغ و ترویج از طریق سینما، ابزاری برای برندسازی در طول تاریخ بوده است.
این سند همچنین به فیلم «ویکی کریستینا بارسلونا» محصول ۲۰۰۸ اشاره میکند که آلن آن را با بازی اسکارلت جوهانسون، پنهلوپه کروز و خاویر باردم در کاتالونیا فیلمبرداری کرد و فیلم با کمک ۱.۵ میلیون یورویی شورای شهر و دولت کاتالونیا ساخته شد.
آلن بخشی از آن فیلم را هم در اویدو و آویلس فیلمبرداری کرده بود.
وی برای ساخت فیلم «جشنواره ریفکین» در سن سباستین در سال ۲۰۲۰ دوباره به اسپانیا بازگشت.
وی برخی از صحنههای داخلی فیلم «تو با غریبهای قدبلند و تیره ملاقات خواهی کرد» محصول ۲۰۱۰ را هم در اسپانیا فیلمبرداری کرد.
هرچند بیشتر آن فیلم در لندن فیلمبرداری شده بود، اما شرکت تولید اسپانیایی مدیاپرو در تأمین مالی آن همراهی کرده بود.
در مواد قرارداد درباره اولین پرداخت گفته شده ۱۰ درصد، پرداخت پس از اعلام بینالمللی فیلمبرداری در مادرید انجام میشود، ۱۰ درصد دیگر در قالب سومین پرداخت پس از بازدید رسمی از محل فیلمبرداری، ۱۵ درصد دیگر در قالب پنجمین قسط پرداخت، پس از اولین نمایش در یک جشنواره بینالمللی (جشنواره فیلم برلین یا جشنوارهای با اعتبار بینالمللی مشابه)، ششمین پرداخت شامل ۲۰ درصد پس از نمایش فیلم در مادرید با حضور بازیگران اصلی انجام خواهد شد.
بقیه پرداختیها هم طی ۳ قسط آخر پس از اولین نمایش فیلم در حداقل ۳ شهر بینالمللی پرداخت خواهد شد.
این توافقنامه شامل یک بازه زمانی ۲۶ ماهه برای تکمیل است و فیلم باید قبل از ۳۱ دسامبر ۲۰۲۷ به پایان برسد.
وودی آلن در مصاحبه اخیر خود با این روزنامه اسپانیایی زبان درباره اولین رمان خود، «درباره باوم چطور؟»، به سوالی درباره احتمال ساخته شدن یک فیلم جدید پاسخ داده و گفته بود: فقط در صورتی فیلم میسازم که کسی با پول پیش من بیاید.
من همیشه برای تأمین مالی مشکل دارم، زیرا آنها میخواهند بدانند که فیلم درباره چیست و کدام بازیگر قرار است در آن بازی کند و من نمیخواهم در مورد هیچیک از این موارد بحث کنم.
در یادداشت توضیحی این توافق آمده است: این توافق به منظور تقویت گردشگری منعقد شده زیرا حضور در فیلمها یا سریالها یک ابزار اساسی بازاریابی است.
فیلمبرداری یک فیلم در یک منطقه میتواند منجر به رشد چشمگیر محبوبیت، وجهه بینالمللی و جذابیت توریستی و همچنین افزایش درآمد شود و آنجا را برای بینندگان خاطرهانگیز کند.
بر اساس آمار شهرداری، مادرید بالاترین رکورد بازدیدکنندگان بینالمللی را تابستان امسال به دست آورد و برای اولین بار از ۴ میلیون اقامت شبانه عبور کرد و افزایشی ۹ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۴ را ثبت کرد.
آلن یکی از مهمترین فیلمسازان دهههای اخیر است و تاکنون ۵۰ فیلم کارگردانی کرده و شهرهایی مانند نیویورک، رم، پاریس، بارسلونا، اویدو و لندن لوکیشنهای وی بودهاند.
آخرین فیلم او «ضربه شانس» سال ۲۰۲۳ در جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد.این فیلم به زبان فرانسوی فیلمبرداری و به یکی از بهترین فیلمهای او در ۱۰ سال گذشته بدل شد و با استقبال منتقدان، امتیاز ۸۴ درصد را در «راتن تومیتوز» کسب کرد.
وودی آلن مدتی است گفته هنوز یک فیلم عالی دیگر در کارنامهاش دارد و حتی از آن به عنوان «یکی از بهترین ایدههای» خود یاد کرد.
آلن، ۸۹ ساله، قرار بود تابستان امسال فیلم جدیدی را در ایتالیا فیلمبرداری کند، اما تأمین مالی به نتیجه نرسید و کل تولید لغو شد.
چند ماه بعد، رسانههای اسپانیایی گزارش کردند وی فیلم بعدی خود را در بارسلونا فیلمبرداری خواهد کرد.
آن پروژه نیز منتفی شد و حالا با سرمایهگذاری دولت مادرید، این معامله به انجام رسیده است.
این کارگردان چندی پیش گفته بود امیدوار است فیلم دیگری در نیویورک بسازد، اما برای تأمین بودجه «واقعاً مشکل» دارد.
او از زمانی جنبش «می تو» بار دیگر با ادعای میا و رونان فارو روبه رو شد و از همین رو در طول ۷ سال گذشته، داستانهایش را در پاریس و سن سباستین روایت کرده است.
فیلمهای عالی زیادی در کارنامه آلن وجود دارد و او هنرمندی است که ویلیام فریدکین از وی به عنوان «بزرگترین کارگردان زنده» یاد کرد.
«آنی هال»، «منهتن»، «برادوی دنی رز»، «هانا و خواهرانش» و «یاسمین آبی» از فیلمهای مطرح وی هستند.