خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 09 آبان 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

جمعه هالووینی پایتخت!

مشرق | اجتماعی و حوادث | جمعه، 09 آبان 1404 - 06:52
جمعه روز "هالوین" است؛ روزی که برخی پایتخت نشینان بویژه نسل نوجوان و جوان با تقلید کورکورانه از دیگر کشورها، این روز را جشن گرفته و تبدیل به مُد کرده اند در حالی که از فلسفه آن بی خبرند.
جشن،هالووين،باستاني،نوجوانان،فلسفه،شكل،ارواح،آيين،دنياي،آسيب ...

به گزارش مشرق چند هفته ای است برخی کافه‌ها، کافی شاپ ها و حتی مغازه های رنگی رنگی خیابان ها رنگ نارنجی و سیاه به خود گرفته‌ اند و برای جشن هالووین آماده می شوند؛ جشنی برگرفته از فرهنگ غربی که این روزها برای بسیاری از جوانان و خانواده‌های ایرانی بهانه‌ ای برای شادی، خلاقیت و تجربه حال‌ وهوایی متفاوت بدل شده است.
همچنین در برخی خیابان‌های به اصطلاح ویژه تهران؛ ویترین مغازه ها با کدو تنبل، چراغ و شمع و متعلقات ترسناک این جشن پُر شده ایت.
جشن هالووین را شاید بتوان یک واقعیت خواند که جای خود را به ویژه در میان نسل "زد" یا همان نوجوانان باز کرده و دلیلشم شاید زرق و برق و هیجان و در عین حال ترسی باشد که سالیان سال با فیلم های هالیوودی تِم آن را درک کرده اند.
نگاهی به آثار فیلم های ترسناک در هالیوود و استفاده از نمادهای هالووین در آن به عینه حداقل در ۲۰ سال اخیر مبین این موضوع بوده است.
اما هالووین چیست و از فلسفه آن از کجا آمده است؟
هالووین به شب ۳۱ اکتبر و پیش از همه اعیاد در آیین مسیحیت All Hallows' Eve گفته می شود و ریشه آن به جشن باستانی "سَمهین " در میان اقوام سلتی بازمی‌ گردد؛ شبی که باور داشتند ارواح درگذشتگان به دنیای زندگان بازمی‌گردند.
هالووین در ریشه تاریخی خود به بیش از دو هزار سال پیش و آیین‌های باستانی مردم «سلتی» در ایرلند و اسکاتلند بازمی‌گردد؛ آیینی به نام «سامِهین» (Samhain) که پایان فصل برداشت و آغاز زمستان را جشن می‌گرفتند و باور داشتند در این شب، مرز میان دنیای زندگان و ارواح از میان برداشته می‌ شود.
بعدها در قرون وسطی، کلیسا این آیین را با مناسبت مذهبی «عید همه قدیسان» (All Hallows’ Eve) تلفیق کرد و به مرور شکل امروزی «هالووین» از آن پدید آمد.
شاید باید گفت امروزه کمتر کسی از فلسفه اصلی این جشن آگاه است و بیشتر نوجوانان این مناسبت را بیش از هر چیز بهانه‌ ای است برای حضور در جمع، ثبت عکس و ساخت ویدیو در شبکه‌های اجتماعی می دانند در حالی که از فلسفه اصلی این آیین باستانی بی‌ خبرند و تنها به دنبال تنوع، هیجان و تجربه‌های تازه هستند.
اما در تهران امروز این مفاهیم کمتر شناخته شده‌اند؛ برای بیشتر شرکت‌ کنندگان هالووین نه یادآور ارواح و آیین‌های باستانی بلکه نمادی از سرگرمی، خلاقیت و تفاوت است.
بسیاری از جوانان آن را فرصتی برای شکستن روزمرگی، خلق تصاویر خاص برای شبکه‌های اجتماعی و تجربه حال و هوایی شاد در کنار دوستان می‌ دانند.
درباره گسترش جشن هالووین یک آسیب شناس به خبرنگار ایرنا می‌گوید: معتقدم ورود و گسترش جشن هالوین در شبکه های مختلف اینترنتی همراه با دستاوردهای علمی و فن آوری عوارض و آسیب های مختلفی وارد جامعه بویژه میان نوجوانان و جوانان کرده است؛ آداب و رسومی که تا پیش از این آن فرزندانمان یا نمی شناختند یا اعتقاد نداشتند؛ چشم و هم چشمی ها و ارتباطات مجازی باعث شد تا مراسم و جشن هایی مثل رز پسر، درختر کریسمس و ولنتاین و یا هالوین و امثال هم شکل بگیرد.
مجید ابهری روز جمعه می افزاید: در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکای لاتین افراد معتقد بازگشت اموات به جشن در یک روز خاص هستند و جشن هالووین را نقطه عطف ارتباط با مردگان قرار داده و با پوشیدن لباس های وحشتناک و گریم ها و چهره پردازی هایی شبیه به دنیای مردگان به حساب خود به جشن و پایکوبی در این شب می پردازند.
وی ادامه می دهد: در این ایام غربی ها با تزیین کدو تنبل به شکل چهره آدم و گذاشتن شمع یا چراغ نورانی درون آن چهره های خود را به شکل مرده های برخواسته از تابوت ها در گورستان های اروپایی و آمریکایی به اجرا در می آورند؛ آدابی که جای رسوم و پاسداشت های اصیل ایرانی و اسلامی را گرفته و فرزندان ما را به سوی غرب زدگی و حتی پوچ گرایی سوق می دهد.
به گفته او، این جشن باعث وحشت و حتی موجب ایست قلبی برخی از نوجوانان سالمندان و کودکان می شود.
این آسیب شناس معتقد است: متاسفانه برخی از رسانه ها در راستای بیان فلسفه این روز و ارایه اسناد تاریخی و جامعه شناختی مردد هستند و هیچ انتقادی از برگزاری این جشن نمی کنند بنابراین عدم انتقاد از این موضوع سبب شده تا هر ساله این جشن گسترده تر شود.
شادی و نشاط اجتماعی حق همگانی به ویژه نسل زد است اما باید این رویکرد با توجه به اصالت فرهنگی و بازتعریف آیین‌های ایرانی و اسلامی به دور از تقلید از جشن های آیینی غربی باشد.