خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 08 آبان 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

ادامه واکنش‌ها به فریبا نادری؛ سریال‌هایی که قربانی یک پلتفرم شدند

مهر | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 08 آبان 1404 - 19:24
ادامه واکنش‌ها به سخنان فریبا نادری، اعتراض عوامل ۲ سریال به یک پلتفرم، گمانه زنی درباره سریالی شدن «پیر پسر» و ابهام درباره پخش سریال و فیلم‌های پژمان جمشیدی نکات مهم خبری این هفته بود.
سريال،هفته،فيلم،نادري،خانگي،نمايش،جمشيدي،پژمان،بازيگر،مخاطب، ...

خبرگزاری مهر-گروه هنر-عطیه موذن؛ «هفت روز سیما» عنوان یک بسته خبری-تحلیلی است که در پایان هر هفته به بازخوانی متن و حاشیه اتفاقات خبری صدا و سیما و شبکه نمایش خانگی می‌پردازد.
همچنین در این بسته، نیم‌نگاهی هم به شایعات و اخبار غیررسمی داریم و در تلاش هستیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن از مهمترین اخبار هفته در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی باخبر شوید.
امروز پنجشنبه ۸ آبان می‌توانید با شماره ۲۱۹ بسته خبری «هفت روز سیما» همراه شوید.
چهره هفته؛ فریبا نادری
بیشترین چهره ای که این هفته نامش مطرح شد و در صدر رسانه های مجازی و رسمی و گفتگوهای مردم قرار داشت بی شک پژمان جمشیدی است با این حال چون پرونده او هنوز درگیر مسائل حقوقی است از این شخصیت فاکتور گرفته و سراغ چهره بعدی می رویم که از هفته گذشته تا امروز هنوز برخی کانال‌ها و پیج ها و رسانه ها به گفتگوی اخیرش با امیرحسین قیاسی واکنش نشان می دهند.
گفتگویی که در میان همه مصاحبه های قیاسی بیشترین بازخورد منفی را داشت و انتقادهای بسیاری دریافت کرد.
نادری در بخشی از صحبت‌هایش با لحنی که قصد شوخی داشت، از این گفت که در خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه) زندگی می کند و از ونک به پایین برای او پایین‌شهر حساب می‌شود اما همین جمله کوتاه و یکی دو جمله او که بیشتر رنگ و بوی تفاخر داشت تا طنز، جرقه‌ای شد برای انبوهی از واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی؛ واکنش‌هایی که اغلب از انتقاد هم گذشته و با نوعی خشم همراه بودند.
بخش زیادی از مخاطبان، این جمله را نشانه نوعی فاصله‌گذاری طبقاتی دانستند و گفتند لحن بازیگر نه‌تنها طنزآمیز به گوش نرسید، بلکه نوعی فخر فروشی پنهان را تداعی می‌کرد.
ویترین ماجرا هم نتوانست فضای طنازانه همیشگی گفتگوها را برای مخاطب بسازد چراکه امیرحسین قیاسی هم در مقام مجری و کمدین، همیشه خودش حتی در بی مزه ترین دیالوگ ها با خنده واکنش نشان می داد اما این بار بیشتر متحیر و متعجب مانده بود.
به هر ترتیب سناریوی مد نظر به شیوه همیشگی پیش نرفت و قاعدتاً مخاطب هم نمی توانست پیش بینی کند که برنامه همچنان بر مدار طنز پیش می رود.
ضمن اینکه اغلب صحبت ها روایت های شخصی و خاطره هایی واقعی و جدی بود تا طنازانه و فانتزی و هر یک تبدیل به تکه هایی از پازلی شد که خروجی آن به یک گل به خودی عجیب برای فریبا نادری منجر شد.
این فضا را ضرب کنید در روزهایی که جامعه نسبت به مسائل اقتصادی و طبقاتی حساس‌تر از همیشه است و هر سخنی یا شوخی ای می تواند به مین های منفجر نشده ای در این فضا بدل شود.
با همین رویکرد گفتگوی فریبا نادری که انصافاً هم از طنازی تهی بود نتوانست نظر مخاطب را جلب کند و هنوز مورد انتقاد است.
سخنان نادری در این گفتگو بیشتر شخصی بود با این حال در بخشی هم به سریال «ستایش» اشاره کرد و تماشای مستمر آن در کشور عراق که بیش از یک دهه است که طرفدار دارد.
اعتراض هفته؛ سریال‌ها و مردم قربانی پلتفرم
عملکرد ضعیف پلتفرم «استارنت» در ماه‌های اخیر نشان داده که پلتفرم هایی که صرفاً به اعتبار اسپانسر و نه برنامه‌ریزی تولیدی و محتوایی هر از چند گاهی مجوز حیات می گیرند در همان بدو امر هم می توانند سر به نیست شوند.
این پلتفرم ها به راحتی هم مخاطب را سر کار می گذارند و هم سریال را قربانی می کنند.
۲ سریال «جزر و مد» و «کنکل» که همزمان با تاسیس این پلتفرم از آن پخش شدند در هفته های اخیر بارها با بی نظمی در پخش مواجه شدند.
«کنکل» که از معدود سریال های موفق و استاندارد شبکه نمایش خانگی در سال پیش رو بود چند هفته است که منتشر نشده و مخاطبان بعد از تماشای ۱۳ قسمت همچنان بلاتکلیف مانده اند.
این میان، هیچ توضیح رسمی و روشنی از سوی مدیران «استارنت» منتشر نشده است، پیگیری ها از مدیران هیچ پاسخگویی ندارد و مشخص نیست چه کسی در این باره مسئول است.
رامتین لوافی کارگردان سریال «کنکل» در یادداشتی که شب گذشته منتشر شد، نوشت «روزی نیست که خودم به عنوان نویسنده و کارگردان پیگیر این اتفاق (پخش اثر) نباشم».
آرش مجیدی بازیگر سریال «جزر و مد» نیز بیانیه عوامل این سریال را که آن هم درگیر توقف های پی در پی در پخش شده است، منتشر کرد که در بخشی از آن آمده است «با وجود تعهد و تلاش مستمر گروه سازنده، به‌دلیل بدقولی مالی پلتفرم استارنت و سرمایه‌گذار متوقف و ناتمام رها شد.
چهارماه تعطیلی اجباری و پنج ماه معوقات پرداخت‌نشده ادامه‌ تولید را عملاً ناممکن کرد.
آنچه تلخ‌تر از توقف پروژه است، بی‌اعتنایی مدیران استارنت به حقوق مادی و معنوی عوامل و بازیگران و همچنین مخاطبانی است که همراهی شان اعتبار و سرمایه اصلی یک پلتفرم است».
بلاتکلیفی هفته؛ «پیرپسر»‌ هنوز هم امید به سریال شدن دارد؟
فیلم «پیرپسر» به کارگردانی اکتای براهنی که توانست رکورددار پرفروش ترین فیلم سال شود این هفته یک باره قاچاق شد و همین امر باعث شد فیلم زودتر از موعد مقرر به اکران آنلاین بیاید.
مشخص نیست این اتفاق در برنامه ریزی های بعدی تیم سازنده فیلم برای تولید سریال نیز تاثیرگذار خواهد بود یا خیر.
پیش از این کانال خبری «چارسو» خبر داده بود که نسخه‌ای تازه از «پیرپسر» در قالب مینی‌سریالی ۶ قسمتی از یکی از پلتفرم‌های نمایش خانگی پخش می شود.
این نسخه حدود ۲۶۰ دقیقه زمان دارد و نزدیک به یک ساعت طولانی‌تر از نسخه سینمایی است.
با این حال با اکران آنلاین فیلم «پیرپسر» باید دید این نسخه با فاصله آماده عرضه است یا تدبیر دیگری برایش اندیشیده خواهد شد.
بازیگرانی چون لیلا حاتمی، حامد بهداد، حسن پورشیرازی، محمدرضا داوودنژاد و محمد ولی‌زادگان در «پیر پسر» حضور دارند که یکی از فیلم های بحث برانگیز سال جاری بود و طرفداران و منتقدان بسیاری داشت.
گمانه زنی هفته؛ سریال و فیلم‌های آقای بازیگر متوقف می شود؟
در پی انتشار گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال توقف آثار پژمان جمشیدی پس از حواشی پیش آمده برای او، سازمان سینمایی کشور با صدور پاسخی در سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، شایعات مطرح‌شده را رد کرد.
در این پاسخ غیررسمی که در رسانه‌های مختلف بازنشر شد تأکید شده است که تاکنون «هیچ‌گونه دستور قضایی یا اداری مبنی بر ممنوعیت فعالیت یا توقیف فیلم‌ها و سریال‌هایی که پژمان جمشیدی در آنها ایفای نقش داشته، به این سازمان ابلاغ نشده است».
به این ترتیب، سریال «محکوم» که این روزها با بازی پژمان جمشیدی روی آنتن یکی از پلتفرم‌های نمایش خانگی است، بدون وقفه ادامه پخش خواهد داشت.
عنوان این مجموعه در روزهای گذشته هم‌زمان با حواشی مربوط به پرونده حقوقی این بازیگر، چند باری در رسانه‌ها تکرار شد و از قضا باعث شد نام سریال بیش از پیش در فضای مجازی دیده شود.