خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 07 آبان 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

هوش مصنوعی از سایت‌های کمتر معتبر اطلاعات جمع می‌کند

مهر | دانش و فناوری | چهارشنبه، 07 آبان 1404 - 14:41
تحقیقی جدید نشان می دهد موتورجستجوهای مبتنی بر هوش مصنوعی بیشتر اوقات وب سایت های کمتر شناخته شده را نسبت به منابع معمول مانند گوگل ترجیح می دهند.
جستجوي،هوش،مصنوعي،گوگل،وب،نتايج،اطلاعات،محققان،برتر،بررسي،چت،جي

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گیزموچاینا، محققان دانشگاه بوخوم و انستیتو سیستم‌های نرم افزار ماکس پلانک جزئیات یافته‌های خود را در تحقیقی به نام «بررسی ویژگی‌ها و عملکرد جستجوی وب در عصر هوش مصنوعی مولد» منتشر کرده اند.
محققان نتایج جستجوی استاندارد گوگل با واکنش‌های بررسی هوش مصنوعی گوگل(AI Overview)، جمینای ۲.۵ فلش و دو نسخه حالت جستجوی وب چت جی پی تی ۴o مقایسه کردند.
این تحلیل نشان داد سیستم‌های هوش مصنوعی بیشتر اوقات از وب سایت‌هایی که در رده بندی ها کمتر محبوبیت دارند، اطلاعات استخراج می‌کنند.
در بسیاری از موارد این منابع در ۱۰۰ نتیجه برتر گوگل برای یک جستجوی یکسان ظاهر نمی‌شوند.
محققان طیفی از تست‌های مختلف از جمله سوالات کاربران واقعی در محاورات چت جی پی تی، موضوعات سیاسی از AllSides و پر جستجوترین محصولات آمازون را برای پژوهش به کار بردند.
طبق بررسی ترانکو یک ابزار رده بندی دامنه، منابعی که موتور جستجوهای هوش مصنوعی استفاده کردند، رتبه بسیار پایین‌تری نسبت به نتایج برتر گوگل داشتند.
نتایج جمینای دارای میانگین رتبه دامنه‌ای فراتر از هزار بودند.
بیش از نیمی از منابعی که در بررسی هوش مصنوعی گوگل ذکر شدند در ۱۰ نتیجه برتر جستجوی سنتی وجود نداشتند.
حدود ۴۰ درصد نیز اصلاً در ۱۰۰ نتیجه برتر جستجو وجود نداشتند.
با این وجود چنین تغییری به سمت وب سایت‌های ناشناس به نظر نمی‌رسد آسیبی به کیفیت اطلاعات رسانده باشد.
مدل‌های مبتنی بر چت جی پی تی بیشتر اوقات محتوای وب سایت‌های شرکتی و دایره المعارف را ذکر و از شبکه‌های اجتماعی اجتناب می‌کنند.
همچنین این تحقیق نشان داد نتایج جستجوی تولید شده با هوش مصنوعی دامنه‌ای تقریباً مشابه از مفاهیم قابل شناسایی با جستجوی سنتی دارند.
همین امر حاکی از آن است که سیستم‌های هوش مصنوعی سطحی قابل مقایسه از تنوع اطلاعات را حفظ می‌کنند.
با این حال، از آنجا که این مدل‌ها اطلاعات را خلاصه می‌کنند و به جای فهرست کردن منابع جداگانه، پاسخ‌های کوتاه ارائه می‌دهند، اغلب مقادیر زیادی از داده‌ها در پاسخ‌های کوتاه فشرده می‌شوند.
این فشرده‌سازی ممکن است به از بین رفتن جزئیات کوچک یا مبهم منجر شود که احتمالاً هنوز در نتایج جستجوی سنتی دیده شوند.
محققان همچنین اشاره کردند ابزارهای موتور جستجوی تحقیقاتی مبتنی بر هوش مصنوعی درخصوص موضوعات حساس به زمان یا به سرعت در حال تغییر با چالش روبرو می‌شوند.
در هر حال آینده جستجو بهتر یا بدتر نخواهد بود، بلکه به تحول مربوط است.
اگر این تحقیق درست باشد، احتمالاً هوش مصنوعی وبی بسازد که به «ترکیب و تحلیل اطلاعات» ارزش بیشتری نسبت به «محبوبیت» می‌دهد، و این موضوع قواعد اعتبار آنلاین را بازنویسی می‌کند.