شنیدن «تمنای دل» یک خواننده؛ امکان نهفته موسیقی ایرانی را بشناسید
آلبوم «تمنای دل» به خوانندگی رضا سادات و نوازندگی سنتور محمدباقر زینالی در ژانر موسیقی کلاسیک ایرانی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار مهر، «تمنای دل» عنوان یکی از تازه ترین مجموعه های موسیقایی در حوزه موسیقی کلاسیک ایرانی است که با خوانندگی رضا سادات و نوازندگی سنتور محمدباقر زینالی در دسترس مخاطبان قرار گرفت.
قطعه مضرابی، درآمد، گشایش با استفاده از غزل حافظ، «فیلی»، چهار مضراب، شکسته، ورود به سه گاه، مخالف سه گاه، اصفهان، فرود به ماهور با استفاده از شعر جامی، شور، درآمد شور با غزل هایی از فروغی بسطامی، «سلمک»، «قرچه»، دو مضراب، ورود به بیات ترک، پرده گردانی به سه گاه، «رهاوی» و فرود به شور آثاری هستند که در این آلبوم گنجانده شده اند.
در توضیح این آلبوم آمده است:
با بررسی و نگاهی دقیق به نمونههای از پردهگردانی که در ردیف موسیقی ایرانی دیده می شوند، پی خواهیم برد که پردهگردانی یکی از امکان های نهفته در موسیقی ایرانی است که میتواند بر زیبایی موسیقی ردیفی ایران بیفزاید.
این نمونه یادآور این است که میتوان با شناخت دقیق ردیف، بنا بر ذوق شخصی، در ساز و آواز، پرده گردانی هایی نو که کمتر خوانده و نواخته شده است، اجرا کرد.
استاد صدیف (خواننده پیشگام موسیقی ایرانی) در درسها و اجراهای خود پردهگردانی های بسیاری را به کار برده اند که سرمشق ما در این کار بوده است.
هدف ما از این تجربه راه یافتن به چیدمانی دیگرگون و نو از گوشه های ردیف موسیقی ایرانی بوده است، باشد که رنگی دیگر و طرحی نو باشد برخاسته از ذوق و سلیقه امروزین ما، به این امید که مورد قبول دوستداران این موسیقی واقع شود.
سیدرضا سادات خواننده این آلبوم از جمله هنرمندانی است که در هفده سالگی آموختن ردیف عبدالله دوامی را نزد محمد غلامی آغاز و پس از آن نزد رامبد صدیف به مدت پانزده سال به فراگیری آواز پرداخت.
وی هم زمان از راهنمایی محسن نفر، رضا ربیعی و محمد آقایی نیز بهره مند شد.
این در حالی است که آلبوم «لوح آفرینش» به آهنگسازی ارژنگ سیفی زاده از جمله محصولاتی است که با صدای سادات منتشر شده است.
محمدباقر زینالی نوازنده سنتور پروژه «تمنای دل» هم از هنرمندانی است که در سیزده سالگی آموختن موسیقی را با ساز سنتور آغاز کرد.
وی در سال ۱۳۷۸ هنگام تحصیل کارشناسی نقاشی در تهران نزد سیامک آقایی با ردیف میرزا عبدالله و شیوه های اجرایی استادان سنتور آشنا شده و سپس برای تکمیلی آموخته های خود نزد مجید کیانی رفت.
پس از آن سه تار را نزد فرشاد توکلی و کمانچه را نزد شهریار جمشیدی و عود را به صورت خود آموز فرا گرفت.
زینالی در سال های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۳ با ساز کمانچه قسمت هایی از ردیف میرزا عبدالله را نزد علی اکبر شکارچی نواخت و هم اکنون نیز به نوازندگی، آموزش، تنظیم موسیقی و نیز ضبط موسیقی در استودیوی خود مشغول است.