خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 05 آبان 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

افزایش نظارت بر محتوای آموزشی مهدهای کودک در سال تحصیلی جدید

مهر | اجتماعی و حوادث | دوشنبه، 05 آبان 1404 - 16:41
معاون وزیر آموزش و پرورش از افزایش نظارت‌بر محتواهای آموزشی مهدهای کودک و کودکستان‌های سراسر کشور خبر داد.
تربيت،تعليم،كودك،سازمان،ملي،شهريه،مسير،نظارت،مراكز،پرورش،آمو ...

به گزارش خبرگزاری مهر، حمیدرضا شیخ‌الاسلام در پانزدهمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و نظارت تعلیم و تربیت کودک با اشاره به مسیر شفاف تعیین شهریه کودکستان‌ها و مراکز پیش‌دبستانی، گفت: در حالی که در سنوات گذشته فرآیند ابلاغیه شهریه تا اسفند ماه طول می‌کشید، در سال جاری این فرآیند از خردادماه آغاز شد و مراکز می‌توانستند تا پیش از آغاز سال تربیتی_یادگیری شهریه خود را دریافت کنند.
وی افزود: فرآیند شهریه به حدی شفاف است که اگر مؤسس همکاری لازم را انجام دهد و کارشناس رسمی دادگستری نیز در قیمت‌گذاری منصفانه عمل کند، رضایت هر دو طرف خانواده و مؤسس جلب خواهد شد.
شیخ‌الاسلام رعایت حقوق مربیان را یکی از ملاحظات اصلی در تعیین شهریه عنوان کرد و ادامه داد: امیدواریم در این مسیر، حقوق مربیان به عنوان مهمترین عنصر ساحت تعلیم و تربیت نوآموزان به تمام پرداخت شود؛ البته در این زمینه رؤسای ادارات تعلیم و تربیت کودک استان‌ها نیز وظیفه دارند به صورت جدی بر عملکرد کودکستان‌ها و مراکز پیش‌دبستانی نظارت کنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری و شخص رئیس جمهور به مسئله محتوای آموزشی، نظارت بر بسته‌های تربیت_یادگیری را یکی از اقدامات بزرگ سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در دور جدید دانست و خاطرنشان کرد: در روند قبلی، چالش‌های بسیاری وجود داشت که فرصت را برای نگاه صرف اقتصادی و سودجویی فراهم می‌کرد، اما سازمان برای جلوگیری از هر چالشی در ابتدا ذیل معاونت تربیت کودک و توانمندسازی خانواده، کمیته تخصصی و سپس هیئت داوران را با حضور متخصصان عرصۀ تعلیم و تربیت کودک در سراسر کشور تشکیل داد و بعد از اعلام فراخوان سراسری به همه فعالان، فرایند داوری را در یک محیط کاملاً تخصصی و حرفه‌ای آغاز کرد و در نهایت این مسیر شفاف منجر به معرفی و اعلام رسمی بسته‌های تربیت_یادگیری تاییدشده توسط سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک شد.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک یادآور شد: گام بعدی، نظارت جدی بر عملکرد کودکستان‌ها و مراکز پیش‌دبستانی در موضوع محتوای آموزشی است؛ به نحوی که هیچ محتوایی به جز بسته‌های تربیت_یادگیری تاییدشده توسط سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک نباید مورد استفاده قرار بگیرد؛ چراکه داوری با شاخص‌های کاملاً علمی، تخصصی و حتی گفتمانی و فرهنگی انجام شد تا در نهایت این بسته‌ها مبتنی بر هویت ایرانی_اسلامی و با پشتوانه علمی و تجربی ارزیابی، انتخاب و معرفی شوند.
معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: در این مسیر بسیار پیچیده، تعارض منافع‌ها و سنگ‌اندازی‌های بسیاری صورت گرفت و سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با چالش‌های متعددی مواجه شد، ولی خوشبختانه نتیجه کار مطلوب بود.
شیخ‌الاسلام دقت، تخصص، جسارت و شجاعت را از مهمترین پیش‌نیازهای شورای برنامه‌ریزی و نظارت تعلیم و تربیت کودک برای اثرگذاری مطلوب در این زیست‌بوم دانست و تصریح کرد: ادارات تعلیم و تربیت کودک استانی نیز موظف شده‌اند این جلسات را در بُرش استانی به صورت ماهانه برگزار کنند تا ضمن جلوگیری از بروز تخلفات و نگاه صرف اقتصادی به عرصه تعلیم و تربیت کودک، مسیر را برای بالندگی بیشتر و بهبود کمی و کیفی دوره پیش‌دبستانی فراهم کنند.
این نشست با حضور علی فرهادی معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، معاونان سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک و نمایندگان سازمان‌ها و معاونت‌های زیرمجموعه آموزش و پرورش برگزار شد.