خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 05 آبان 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

برنامه ملی «ایران دیجیتال» با بیش از یک میلیون دانش‌آموز؛ نهادینه‌سازی فرهنگ فناوری و نوآوری در مدارس

باشگاه خبرنگاران | سلامت و پزشکی | دوشنبه، 05 آبان 1404 - 08:00
مدیرکل آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: در راستای نهادینه‌سازی فرهنگ فناوری و نوآوری در مدارس، طرح ملی ایران دیجیتال با مشارکت بیش از یک میلیون دانش‌آموز در کشور اجرا می‌شود.
آموزش،فناوري،هوش،مصنوعي،پرورش،متوسطه،نوآوري،حسيني،درسي،معلما ...

باشگاه خبرنگاران جوان؛ پریزاد اقبالی - سید علی حسینی، مدیرکل آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با تأکید بر اهمیت روزافزون فناوری و نوآوری در تحولات جهانی، گفت: امروزه فناوری به هسته اصلی اقتصاد جهانی تبدیل شده و سهم آن در تولید ناخالص داخلی کشور‌ها به‌طور چشمگیری در حال افزایش است.
بر همین اساس، نظام آموزش و پرورش نیز باید از سنین پایین، زمینه آشنایی، فرهنگ‌سازی و تقویت سواد دیجیتال را در میان دانش‌آموزان فراهم کند.
او با اشاره به مسئولیت‌های آموزش و پرورش در این زمینه افزود : آموزش معلمان، خانواده‌ها، مدیران مدارس و سایر عوامل اجرایی در جهت ترویج فرهنگ فناوری و نوآوری از الزامات این مسیر است.
در برنامه ملی درسی کشور نیز به‌صورت روشن و هدفمند، محتوای درسی، ساعات آموزشی و کتاب‌های مرتبط در این حوزه پیش‌بینی شده است.
حسینی تصریح کرد: از پایه ششم ابتدایی تا پایه دوازدهم، دروس ویژه‌ای در حوزه کار و فناوری، کارآفرینی و تولید برای دانش‌آموزان طراحی شده تا آنان با راهنمایی معلمان متخصص، مهارت‌های نوآورانه را بیاموزند و فرهنگ خلاقیت و فناوری در مدارس نهادینه شود.
مدیرکل آموزش متوسطه درباره چشم‌انداز آموزش فناوری و نوآوری در مدارس نیز بیان کرد : با توجه به پویایی و تحول مداوم فناوری‌های نو، از جمله هوش مصنوعی و برنامه‌نویسی، به‌روزرسانی محتوای آموزشی و شیوه‌های تدریس در دستور کار آموزش و پرورش قرار دارد.
پروژه‌های مشترکی با وزارت ارتباطات و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در حال اجراست که از جمله آن می‌توان به طرح ملی ایران دیجیتال اشاره کرد؛ طرحی که بیش از یک میلیون دانش‌آموز در آن مشارکت دارند و تا پایان سال تحصیلی ادامه خواهد داشت.
وی افزود :در حوزه هوش مصنوعی نیز پنج پروژه کشوری در سطح متوسطه در حال اجرا است که با همکاری بخش خصوصی و نهاد‌های دولتی انجام می‌شود.
این طرح‌ها می‌توانند مبنایی برای توسعه آموزش‌های فناورانه در نظام آموزشی کشور باشند.
حسینی مهم‌ترین چالش این مسیر را آموزش نیروی انسانی دانست و گفت: تربیت معلمان متناسب با پدیده‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی، یکی از اولویت‌های اصلی آموزش و پرورش است.
در کنار این موضوع، به‌روزرسانی کتاب‌های درسی نیز با رویکرد جدید در حال انجام است.
او در پایان از اجرای آزمایشی کتاب جدید کار و فناوری پایه نهم در برخی استان‌ها خبر داد و گفت: رویکرد اصلی این کتاب، آموزش برنامه‌نویسی کاربردی و شیءگرا با محوریت هوش مصنوعی است.
امید می‌رود در سال‌های آینده، تمام کتاب‌های کار و فناوری متناسب با فضای فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در جامعه تدوین و اجرا شود.