ارتش شکسته، هویت شکسته: پیامدهای ۷ اکتبر برای اسرائیل
به گزارش مشرق، محسن فائضی، فعال رسانه در مطلبی در تلگرام نوشت:
سال ۹۴ که در حال نگارش پایاننامه ارشدم در دانشگاه علامه طباطبایی با عنوان «هویت، مذهب و ملتسازی در اسرائیل» بودم، به گزارشی از رئیس جمهوری وقت رژیم صهیونیستی برخوردم که برایم جالب بود.
ریولین طی سخنانی در کنفرانس مهم و مشهور هرتزلیا در سال ۲۰۱۶ به صراحت نگرانی خود را تکثر هویتی و مذهبی در میان جامعه اسرائیلی مطرح مینماید.
وی در این کنفرانس گفته بود:
«جامعه اسرائیل چهره خود را تغییر میدهد.
این تغییر، هویت ما را به عنوان اسرائیلی تغییر خواهد داد و تأثیر عمیقی بر مسیری دارد که ما از طریق آن خودمان و وطن ملی خود را میشناسیم.
این تغییر اجتنابناپذیر است.
تغییرات اساسی بافت جمعیتی، تغییراتی هستند که گریزی از آن نیست.
البته من هرگز هیچکسی را که عضو جامعه اسرائیل است خطری برای اسرائیل تلقی نکردهام اما واقعیت این است ما شاهد تهدیدی جدی از جانب تغییراتی هستیم که جامعه اسرائیل شاهد آن است و به آن بیتوجه هستیم.
در گذشته ارتش اسرائیل به عنوان ابزار اصلی برای شکل دادن اسرائیلیها، به عنوان یک «اسرائیلی واقعی» حساب میشد.
جامعه اسرائیل واقعیت خود را در ارتش پیدا میکند، خود را منسجم و دارای همبستگی میبیند و خود را از نظر ارزشها و ویژگیهای اجتماعی و تا حد زیادی اقتصادی میسازد؛ اما در نظم جدید اسرائیل، تقریباً نیمی از جمعیت اسرائیل در ارتش خدمت نمیکنند.»
۱۰ سال پیش هنوز مسأله سربازی حریدیها و حتی اعراب اسرائیلی جدی و حاد نشده بود.
عدم حضور آنها در سربازی بیشتر حول مسأله عدالت اجتماعی و اعتراضات دیگر اقلیتهای داخلی سرزمینهای اشغالی مورد بحث و چالش بود.
اما ریولین در کنفرانس هرتزلیا از منظر دیگری به مسأله سربازی نرفتن بخشی از جامعه اسرائیلی از جمله حریدیها نگاه میکند.
او میگوید ما در آینده دچار چالش هویت مشترک و ملی خواهیم شد و یک دلیل آن عدم سربازی رفتن طیفی از جامعه است.
گفتاری که نشان میدهد در ذهن تصمیمسازان اسرائیلی سه سال سربازی اجباری مردان و دو سال زنان، تا چه میزان راهبردی و تاکنون تأثیرگذار بوده است.
چیزی که به تعبیر رئیس جمهوری پیشین اسرائیل جایی است که یک اسرائیلی واقعی متولد میشود.
مروری بر اقدامات فرهنگی و فرهنگسازی در دوره سربازی اسرائیل و ذهنیتهای برساخته شده از جوانان اسرائیلی پس از دوران حضور در ارتش، به خوبی نشان میدهد که چه اقدامات هدفمندی برای ساختن «هویت» در ارتش در دههای گذشته در اسرائیل دنبال شده است.
اتفاقاً یکی از دلایلی که موجب شده اقتدار و میزان اعتماد به ارتش در سرزمینهای اشغالی همواره بسیار مهم و بالا باشد هم همین مسأله است.
چون ارتش برای جامعه اسرائیلی منشأ و اعتبار هویت و تعریف هویت مشترک بوده و تنها به جنگ و امنیت منحصر نمانده است؛ لذا شکسته شدن و کاهش اقتدار ارتش بسیار میتواند پربسامد و تأثیرگذار باشد.
جالب است که اعتماد به ارتش پس از ۷ اکتبر به زیر ۸۵ درصد سقوط کرد که در تاریخ اسرائیل بی سابقه بود؛ البته رقمی که همچنان در میان نهادهای حاکمیتی در جهان جزو استثناهاست.
یکی از اقداماتی که در ارتش صهیونیستی انجام میشود، اخیراً توسط شبکه ۴ بریتانیا در گزارشی بررسی و تحلیل شده است.
در این گزارش از برخی مؤسسات و آکادمیهای مذهبی در ارتش مثل «بنی دیوید» نام برده شده که به برگزاری دورههایی برای تغییر نگرش دینی و مذهبی سربازان میپردازند.
این آکادمی نقش مهمی در گسترش ایدئولوژی دینی افراطی در ارتش رژیم صهیونیستی دارد.
نیهوریا، وکیل اسرائیلی در گفتوگو با تیم تحقیق گزارش کانال ۴ بریتانیا میگوید:
«این افراد باور دارند مأموریتی الهی دارند تا جهان را از شر دشمنان رها کرده و تمام سرزمینهای موعود از جمله کرانه باختری، غزه، بخشهایی از لبنان و سوریه را اشغال کنند.» جالب است که مقر اصلی آکادمی بنی دیوید در یکی از شهرکهای کرانه باختری اشغالی قرار دارد و تنها در طوفان الاقصی بیش از چهار هزار نفر از دانشآموختگانش در غزه حضور داشتهاند.
گفتنی است بسیاری از فرماندهان ارشد ارتش، از جمله دبیر نظامی نتانیاهو و فرمانده نیروهای ارتش در کرانه باختری، از فارغالتحصیلان همین مؤسسه هستند.
وجود پرتعداد چنین مؤسساتی و رسیدن شخصیتهایی با تفکرات مذهبی و افراطی دینی به ردههای بالای ارتش در سالهای اخیر و نقش آنها در تربیت سرباز اجباریها، موجب شده بسیاری اذعان کنند اکنون ارتشی که ماهها با نیروهای حزبالله در جنوب لیتانی درگیر بودند با ارتشی که سال ۲۰۰۶ با حزبالله میجنگید کاملاً متفاوت است.
*بازنشر مطالب شبکههای اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکهها منتشر میشود.