چمن مصنوعی و نکات مهمی درباره لوکس نبودن این کالا
پاسخ به این پرسش که بهراستی «چمن مصنوعی، کالایی لوکس یا ضروری» است، بستگی مستقیم دارد به نگرشی که ما نسبت به زندگی و مشخصات محیط پیرامونمان داریم.

پاسخ به این پرسش که بهراستی «چمن مصنوعی، کالایی لوکس یا ضروری» است، بستگی مستقیم دارد به نگرشی که ما نسبت به زندگی و مشخصات محیط پیرامونمان داریم.
به گزارش ایسنا، بنابر اعلام چمنزار، چمن مصنوعی کالایی است که برخی از ما آن را لوکس و غیرضروری میدانیم اما شاید بیمناسبت نباشد که ماجرای یکی از همکاران فروشگاه چمنزار را در مورد لوکس نبودن این کالا با شما در میان بگذاریم.
وبسایت چمنزار، علاوه بر اینکه انواع مختلفی از چمن مصنوعی را به مشتریان خود عرضه میکند، نقش پل ارتباطی میان مشاوران خبره و متقاضیان چمن مصنوعی را نیز بر عهده دارد.
یکی از مشاوران معماری و دکوراسیون داخلی سایت چمنزار میگفت: استفاده از برخی عناصر و اجزاء دکوراتیو، در وهله نخست تا حدی لوکس و مازاد بر نیاز اولیه به نظر میرسد اما زمانی که بهعنوان یک طراح داخلی، آستین بالا میزنیم و تصمیم به ایجاد تغییری هیجانانگیز در محیط میگیریم، متوجه میشویم، بدون استفاده از چنین عناصری، اساساً نمیتوانیم فضای اطرافمان را متحول کنیم.
اشاره این همکار معماری داخلی سایت چمنزار، به عنصر تحولآفرینی به نام چمن مصنوعی بود.
اینکه چمن مصنوعی، کالایی لوکس یا ضروری است، ذهن معماری حرفهای، مثل او را نیز به خود مشغول کرده بود.
چمن مصنوعی؛ تداعیکننده زندگی در طبیعت
این همکارمان تعریف میکرد که: «شاید دلیل علاقه من به این حرفه، به دوران کودکیام مربوط شود.
من در روستا به دنیا آمدم و پدرم کشاورز بود.
حضور در کارهای روزانه، کنار او در آن فضای باز و سرسبز از همان دوران، کودکی، نگرشی خاص، نسبت به محیط را در ذهنم ایجاد کرد.
من عاشق سرسبزی و نشاط هستم و شاید به همین خاطر است که استفاده از چمن مصنوعی، پای ثابت بسیاری از طرحهای معماری من است تا آنجا که این موضوع که چمن مصنوعی، کالایی لوکس یا ضروری است، در ذهن من، پاسخی روشن و واضح یافته است؛ پاسخی که بر اساس آن باید بپذیریم اگر قرار به سرسبزی و نشاط بخشیدن به محیط باشد، چمن مصنوعی، نهتنها لوکس نیست بلکه در مواردی، کاملاً ضروری است».
ترکیبپذیر بودن چمن مصنوعی و چمن طبیعی
سایت چمنزار، ازایندست همکاران پر و پا قرص، برای ترویج و استفاده از چمن مصنوعی، کم ندارد!
شاید به همین خاطر است که مراجعهکنندگان به چمنزار، حتی اگر در اولین مراجعه خود، سفارش خرید هم نداشته باشند، مشاورههای مناسبی را دریافت میکنند.
همکار طراحمان میگفت که «رنگ سبز با زندگی شخصی او نیز عجین شده است» و برایمان تعریف میکرد: «حیاط خانه ویلایی من، سبز و زنده است و من از هر دو نوع چمن در فضای خانهام استفاده کردهام.
در واقع، چمن مصنوعی، کالایی لوکس به شمار نمیرود چراکه نهتنها رنگ سبز و بانشاط آن، ویو و چشماندازی جذاب به وجود میآورد بلکه امکان ترکیب و استفاده توأمان آن با چمن طبیعی، باعث تلطیف هوا نیز میشود».
پایین بودن هزینه ایجاد فضای سبز با چمن مصنوعی
بخشی از اطلاعاتی که مخاطبان چمنزار میتوانند از این وبسایت فروشگاهی دریافت کنند، در ارتباط مستقیم با فضاهای تفریحی چون زمین گلف، پارکها و فضاهای سبز است.
گروه مشاوران چمنزار، مشتریان را از بهترین روشهای بهکارگیری چمن مصنوعی آگاه و مطلع میکنند.
دوست و همکار معمار ما که علاقه وافر او به چمن مصنوعی، دستمایه مطالب این گزارش ما شده است، از نگارش و انتشار مقالات تخصصی در رسانههای معتبر نیز سخن به میان آورده است.
او میگفت: چندی پیش شروع کردم به نوشتن مقالهای برای یک مجله معماری و شروع کردم به جستجوی منابع مجازی و کتابها و مجلّاتی که طی این سالها خوانده بودم.
به چند نکته برخوردم که برایم جذاب بود و آنها را یادداشت کردم:
اول آنکه هزینه ایجاد پارکهای طبیعی همچون نگهداری آنها کاری است پرهزینه.
اینکه در چنین دوره و زمانهای، بتوانیم مردم را از خانههایشان بیرون بکشیم تا وقت بیشتری را در پارکها سپری کنند، خودش کار را دشوارتر میکند.
شاید بتوان راههای کمهزینه و سادهتری را برای تشویق مردم به خروج از خانههایشان پیدا کرد؛ مثلاً ایجاد و توسعه فضاهای سبز در نزدیکترین مکان به محل زندگی آنها.
طبعاً مقامات دولتی و شهرداریها، با ملاحظات زیادی برای چنین کاری مواجه هستند و ملاحظات مالی و اقتصادی در رأس آن قرار دارد.
نگهداری چمن طبیعی، به دلیل هزینه و نیاز به نیروی انسانی نگهدارنده، میتواند محل تامل باشد.
شاید استفاده از چمن مصنوعی، چنین ملاحظهای را بسیار کمرنگتر کند.
چمن مصنوعی و موضوع کمبود منابع آب
دومین مسئله اینکه، نمیتوان ملاحظات زیستمحیطی را نادیده گرفت؛ مثلاً چمن طبیعی در تعدیل درجه حرارت و کاهش آلودگی هوا موثّر است و این کار از چمن و پارک مصنوعی برنمیآید اما درعینحال، مصرف آب برای نگهداری چمن طبیعی، مسئلهای بسیار مهم تلقی میشود تا آنجا که در برخی نقاط جهان، کاشت و نگهداری چمن طبیعی، به دلیل کمبود آب، متوقف شده یا کاهش یافته است.
ایران ما نیز با مسئله کمبود منابع آب مواجه است.
در شرایط بحرانی آب و در شرایطی که نیاز به فضای سبز در شهرها، نیازی جدی است، استفاده از چمن مصنوعی، نیازی لوکس نیست، بلکه نیازی ضروری است.
مسئله بعدی، مسئله شرایط اقلیمی است.
چمن طبیعی، در هر شرایط اقلیمی و محیطی، بهراحتی امکان کاشت و نگهداری ندارد، مثلاً مناطق فوقالعاده سردسیر.
آیا در چنین اقلیمهایی، باید خود را از داشتن فضایی سبز و بانشاط محروم دانست؟
مسلماً نه!
چمن مصنوعی، پاسخی روشن و مثبت به چنین نیازی است.
در واقع، برخورداری از طراوات مصنوعی بهتر از نبود آن است.
در واقع، باز هم پاسخی قانعکننده برای سوالمان پیدا میکنیم؛ اینکه چمن مصنوعی، کالایی لوکس یا ضروری است؟
در اینجا نیز پاسخی روشن پیدا میکند، در شرایطی که امکان استفاده از چمن طبیعی وجود ندارد، چمن مصنوعی، کالایی کاملاً ضروری به شمار می آید.
جایی که حیات درختان و چمن طبیعی در فصول سرد، دشوار است، میتوان از چمن مصنوعی و طبیعت بیجان بهره برد.
چمن مصنوعی و کاهش هزینههای نگهداری
چهارمین و آخرین موضوعی که در تهیه متن مربوط به ضروری بودن یا نبودن چمن مصنوعی قابل بررسی و توجه است، مسئله اقتصادی است، اما این بار نه در سطح دولتها و شهرداریها بلکه در سطح خانهها و محیطهای کوچکتر و شخصی.
مثلاً در محوطه یک باغ کوچک یا ویلای شخصی، شاید خرید و نصب چمن مصنوعی (در انواع چمن مصنوعی ورزشی، تزئینی و …) در نگاه اول، گرانتر از چمن طبیعی، ارزیابی شود، اما ماجرای محاسبه قیمتهای تمام شده برای اجرا و نصب چمن طبیعی و مصنوعی، به همینجا ختم نمیشود، فرایند نگهداری چمن طبیعی، به دلیل نیاز مستمر به مراقبت، کود دهی، آب دهی و بسیاری دیگر از ضرورتهای مراقبتی، هزینههایی را پدید میآورد که درنهایت، چمن مصنوعی را در قیاس با چمن طبیعی، به گزینهای بهصرفه و مناسبتر ازنظر اقتصادی، تبدیل میکند.»
متن حاضر که توسط این کارشناس طراحی و معماری داخلی، گردآوری و تدوین میشود، شبیه به دهها مقالهای است که مخاطبان چمنزار میتوانند، در این وبسایت فروشگاهی، آن را جستجو و مطالعه کنند.
سایت چمنزار، نه صرفاً بهعنوان عرضهکننده و فروشنده انواع چمن مصنوعی، بلکه بهعنوان یک مشاور فضای مجازی، پیش از هر چیز، تعهد خود را در قبال آگاهیرسانی به مشتریان مدنظر دارد.
انتهای رپرتاژ خبری