تحرکات تازه امارات در دریای سرخ؛ داستان فرودگاه تازه نمایان شده جزیره زُقَر چیست!؟
به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مطالعات یمن در مطلبی نوشت:
به گزارش شبکه آمریکایی ABC News، تصاویر ماهوارهای جدید نشان میدهد در جزیرهٔ آتشفشانی «زُقَر» واقع در دریای سرخ، باند فرودگاهی به طول تقریبی دو کیلومتر در حال احداث است؛ پروژهای که کارشناسان آن را بخشی از طرح گستردهتر امارات برای تثبیت حضور نظامی خود در سواحل و جزایر یمن میدانند.
این جزیره که در ۹۰ کیلومتری جنوب بندر الحدیده و در میانهٔ مسیر تنگهٔ راهبردی بابالمندب قرار دارد، موقعیتی بینظیر برای کنترل رفتوآمد کشتیها میان دریای سرخ و خلیج عدن دارد.
به همین دلیل، ساخت باند در آن میتواند در آینده به پایگاهی برای عملیات هوایی، پهپادی و نظارتی تبدیل شود.
در تصاویر ماهوارهای منتشرشده از سوی شرکت Planet Labs، روند ساخت از آوریل ۲۰۲۵ آغاز و تا اواسط اکتبر بخش عمدهٔ باند تکمیل شده است.
ابتدا اسکلهای جدید در سواحل جزیره ساخته و سپس مسیر باند تسطیح و آسفالت شده است.
در تازهترین تصاویر نیز خطوط سفید و علائم هوانوردی بر سطح باند دیده میشود.
هیچ طرفی تاکنون مسئولیت رسمی این پروژه را نپذیرفته است.
بااینحال، بررسی دادههای ردیابی کشتیها نشان میدهد که کشتی باری «Betsa» با پرچم توگو، متعلق به یک شرکت مستقر در دوبی، مدتزمانی طولانی در کنار اسکلهٔ زُقَر توقف کرده و محمولههایی از قیر و تجهیزات عمرانی را از بندر بربره در سومالیلند منتقل کرده است.
شرکتهای مرتبط با این انتقال از اظهار نظر در اینباره خودداری کردهاند.
منابع دریایی معتقدند که این فعالیتها با دیگر پروژههای امارات در جنوب دریای سرخ هماهنگ است؛ از جمله باندهای مشابه در جزیرهٔ میون، بندر المخا و منطقهٔ ذُباب.
گزارشها نشان میدهد که این پایگاهها اکنون به نیروهای تجزیهطلب «شورای انتقالی جنوب» وابسته به امارات واگذار شدهاند.
به گفتهٔ تحلیلگر ایتالیایی، «الئونورا آردماگنی»، چنین تحرکاتی میتواند برای «رصد قاچاق تسلیحات» و جلوگیری از ارسال تجهیزات نظامی به انصارالله طراحی شده باشد.
اما ناظران یمنی و کارشناسان مستقل باور دارند هدف واقعی ابوظبی، ایجاد کمربند نفوذ نظامی در امتداد سواحل جنوبی دریای سرخ و اعمال کنترل بر مسیرهای انرژی و تجارت جهانی است.
در همین حال، منابع نزدیک به دولت نجات ملی در صنعاء این اقدامات را «تداوم اشغالگری غیرمستقیم» توصیف کرده و هشدار دادهاند که هرگونه حضور نظامی خارجی در جزایر یمن با پاسخ متقابل روبهرو خواهد شد.
یکی از این منابع به ABC News گفته است: «دریای سرخ نه حیاط خلوت امارات است و نه میدان مانور ائتلاف؛ این آبها جزئی از قلمرو حاکمیت یمناند.»
گزارشهای میدانی نشان میدهد که نیروهای وابسته به طارق صالح، برادرزادهٔ رئیسجمهور پیشین یمن و متحد فعلی امارات، کنترل جزیرهٔ زُقَر را در دست دارند.
طارق صالح که زمانی با انصارالله همپیمان بود، پس از مرگ عمویش به محور ابوظبی پیوست و از آن زمان جزیره را به پایگاه عملیات دریایی خود تبدیل کرده است.
به گفتهٔ تحلیلگران منطقه، جزیرهٔ زُقَر پیشتر در سال ۱۹۹۵ نیز صحنهٔ درگیری میان ارتش یمن و اریتره بود و در نهایت، دادگاه بینالمللی لاهه در ۱۹۹۸ مالکیت آن را به یمن واگذار کرد.
از آن زمان، این جزیره همواره کانون رقابت منطقهای میان کشورهای اطراف دریای سرخ بوده است.
برخی کارشناسان غربی نیز با اشاره به حملات اخیر انصارالله علیه کشتیهای مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ، ساخت این باند را «پاسخی دفاعی» از سوی نیروهای ضدانصارالله دانستهاند.
به باور ناظران یمنی، امارات در حالی این پروژهها را ادامه میدهد که از سال ۲۰۲۰ اعلام کرده بود از جنگ یمن خارج شده است.
اما واقعیت میدانی نشان میدهد ابوظبی نهتنها از خاک یمن خارج نشده، بلکه با ایجاد زیرساختهای نظامی جدید در جزایر استراتژیک، عملاً سیاست نفوذ دائمی را دنبال میکند.
به نوشتهٔ ABC News، ساخت باند فرودگاه در زُقَر تازهترین حلقه از زنجیرهٔ تحرکات ائتلاف ضدانصارالله در آبهای یمن است؛ ائتلافی که با وجود حمایت آمریکا و بریتانیا، نتوانسته کنترل نظامی پایداری در میدان نبرد علیه انصارالله به دست آورد.
همچنین آمده است که «یک باند هوایی احتمالی متعلق به امارات در زُقَر میتواند توان شناسایی و نظارت هوایی بر سواحل الحدیده و بابالمندب را افزایش دهد»
در پایان گزارش تأکید شده است که ساخت باند هوایی در جزیرهٔ زُقَر، نهتنها بُعد نظامی دارد، بلکه نشانگر تداوم رقابت امارات برای تسلط بر مسیرهای حیاتی انرژی و تجارت در دریای سرخ است.
*بازنشر مطالب شبکههای اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکهها منتشر میشود.