اختلال گسترده در خدمات اینترنتی؛ صدها وبسایت و سرویس جهانی از دسترس خارج شدند
صدها وبسایت و اپلیکیشن بهدلیل «اختلال و قطع خدمات رایانش ابری (کلاد) آمازون» از دسترس خارج شدهاند. کاربران نتوانستند به بسیاری از اپلیکیشنهای پرکاربرد جهان از جمله «اسنپچت»، «تیندر»، «کانوا»، «دولینگو» و «روبلاکس» دسترسی پیدا کنند. برخی از خدمات خود آمازون مانند الکسا و رینگ و همچنین سرویسهای بانکی و رمز ارز مانند «هلیفکس» و «لویدز» نیز تحت تأثیر قرار گرفتهاند.

صدها وبسایت و اپلیکیشن بهدلیل «اختلال و قطع خدمات رایانش ابری (کلاد) آمازون» از دسترس خارج شدهاند.
کاربران نتوانستند به بسیاری از اپلیکیشنهای پرکاربرد جهان از جمله «اسنپچت»، «تیندر»، «کانوا»، «دولینگو» و «روبلاکس» دسترسی پیدا کنند.
برخی از خدمات خود آمازون مانند الکسا و رینگ و همچنین سرویسهای بانکی و رمز ارز مانند «هلیفکس» و «لویدز» نیز تحت تأثیر قرار گرفتهاند.
کد خبر: 742928 | ۱۴۰۴/۰۷/۲۸ ۱۸:۲۳:۵۳
صدها وبسایت و اپلیکیشن بهدلیل «اختلال و قطع خدمات رایانش ابری (کلاد) آمازون» از دسترس خارج شدهاند.
کاربران نتوانستند به بسیاری از اپلیکیشنهای پرکاربرد جهان از جمله «اسنپچت»، «تیندر»، «کانوا»، «دولینگو» و «روبلاکس» دسترسی پیدا کنند.
برخی از خدمات خود آمازون مانند الکسا و رینگ و همچنین سرویسهای بانکی و رمز ارز مانند «هلیفکس» و «لویدز» نیز تحت تأثیر قرار گرفتهاند.
وبسایت «داون دیتکتور» که اختلالهای اینترنتی را رصد میکند، گزارش داد که بیش از ۵۰۰ شرکت با مشکل مواجه بودند و طی چند ساعت گذشته بیش از چهار میلیون گزارش جهانی دریافت کرده است که بیش از دو برابر میانگین است.
به طور عادی در یک هفته یک میلیون و ۸۰۰ صد هزار گزارش دریافت میشد.
«آمازون گفته است نشانههای قابلتوجهی از بهبود مشاهده میشود و در تلاش است مشکل را بهطور کامل برطرف کند.»
گزارشگر ارشد فناوری بیبیسی میگوید در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این اختلال ناشی از حمله سایبری بوده است.
اختلال و قطع خدمات رایانش ابری (کلاد) امروز، دوشنبه، چند ساعت ادامه داشت و باعث از کار افتادن بسیاری از وبسایتها و سرویسها از جمله «آمازون پرایم»، «پرپلکسی»، «فورتنایت»، «الکسا»، «اسنپچت» و «دولینگو» شد.
خدمات وب آمازون اعلام کرد مهندسان این شرکت حدود سه ساعت زمان صرف کردند تا مشکل را که در ابتدا «افزایش پیام خطا» در چند سرویس به نظر میرسید، رفع کنند.
به گفته این شرکت، تا ساعت ۱۰:۳۵ به وقت گرینویچ، مشکل رفع شده و «بیشتر عملیات سرویسهای خدمات آمازون اکنون به وضعیت عادی بازگشته است»، هرچند برخی خدمات همچنان با اختلال مواجه بودند.
به گزارش وبسایت ردیابی «داون دیتکتور»، اختلال از حدود ساعت ۹ صبح به وقت اروپای مرکزی (دوشنبه) آغاز شدند.
بر اساس گزارش وبسایت «داون دیتکتور»، بر اثر این اختلال، سرویسهای آنلاین دیگری نیز تحت تأثیر قرار گرفتند؛ از جمله «ردیت»، پلتفرمهای پخش ویدیو مانند «هولو» و «دیزنیپلاس»، «اپلیکیشن پیامرسان سیگنال و شرکت هواپیمایی «دلتا».
در اروپا نیز چند اپراتور بزرگ تلفن همراه، برخی بانکهای بریتانیا، واتساپ و اپلیکیشن تیندر با اختلال روبهرو شدند.
خدمات وب آمازون میگوید مشکل به یکی از مناطق اصلی زیرساختی این شرکت، موسوم به یو ایست وان (US-East-1) در شمال ایالت ویرجینیا برمیگردد.
مایکل هیوسن، تحلیلگر مالی گفت این اتفاق نشان میدهد که «چقدر همه ما به شرکتهایی مانند آمازون، مایکروسافت و آلفابت برای سرویسهای آنلاین روزمره وابستهایم.»
او گفت: «از نظر اقتصادی، این وضعیت تقریبا مانند آن است که همه تخممرغهای خود را در یک سبد بگذاریم.»
در حال حاضر همچنان پلتفرمهایی از جمله ردیت با اختلال یا مشکلات جدی روبهرو هستند.
هنوز جزئیات کامل علت این اختلال مشخص نیست اما آنچه تا کنون میدانیم:
اما آمازون میگوید مشکل «به نظر میرسد با "سیستم نام دامنه" (DNS) مرتبط باشد.»
«سامانه نام دامنه» مانند دفترچه تلفن اینترنت عمل میکند و نامهای قابل فهم برای انسان را به آدرسهای کدگذاری شده قابل فهم برای رایانهها تبدیل میکند.
این فرایندی است که شرکتها از طریق آن به سرورهای وب آمازون دسترسی پیدا میکنند.
شرکت خدمات وب آمازون بخش بزرگی از اینترنت را پشتیبانی میکند و هر مشکلی در آن تاثیر گستردهای بر وبسایتها و اپلیکیشنهای مختلف میگذارد.
در حال حاضر وضعیت تا حدی رو به بهبود است
از صبح امروز برخی پلتفرمها و اپلیکیشنها با اختلال گستردهای مواجه بودند که مشکل برخی رفع شد.
گزارش کوتاه از آنچه تا کنون روی داده است:
بازیهای آنلاین و ارائهدهندگان خدمات موبایل با مشکلات جدی مواجه شدند
نام اداره مالیات بریتانیا در فهرست سایتهایی است که در ارائه خدمات مشکل پیدا کرده بود
کاربران گزارش دادهاند که در استفاده از اسنپچپ، آمازون، پرایم ویدیو، کلش آف کلنز، پلیاستیشن، دولینگو، وودافون، پلیاستیشن با مشکل مواجه بودند
گوگل که از خدمات رایانش ابری خود این شرکت استفاده میکنند، با اختلال مواجه نشد
پلتفرمهای متا همچون «فیسبوک» و «اینستاگرام» که در سال ۲۰۲۱ اختلال گستردهای تجربه کرده بودند با مشکل مواجه بودند
ایلان ماسک میگوید پلتفرم«ایکس»، تحت تاثیر این اختلال قرار نگرفته است.