غریبآبادی: در شانگهای و بریکس شاهد تعارض منافع نیستیم
معاون حقوقی و بینالملل وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه ما مجموعه بریکس و شانگهای، شاهد اختلافات و تعارض منافع، به ویژه اگر موضوعی در ارتباط با یکی از کشورهای عضو مطرح میشود، نیستیم، گفت: این یک فرصت بسیار خوب از جمله برای جمهوری اسلامی ایران فراهم میکند.

معاون حقوقی و بینالملل وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه ما مجموعه بریکس و شانگهای، شاهد اختلافات و تعارض منافع، به ویژه اگر موضوعی در ارتباط با یکی از کشورهای عضو مطرح میشود، نیستیم، گفت: این یک فرصت بسیار خوب از جمله برای جمهوری اسلامی ایران فراهم میکند.
کد خبر: 742890 | ۱۴۰۴/۰۷/۲۸ ۱۵:۱۲:۲۰
«کاظم غریبآبادی» معاون حقوقی و بینالملل وزارت امور خارجه امروز دوشنبه ۲۸ مهرماه در اولین جلسه ستاد «هماهنگی امور سازمان همکاری شانگهای و بریکس» گفت: این سازمانها گرچه نوپا نیستند ولی ما هم خیلی دیرپا نیست که به این سازمانها پیوستیم.
این ترتیبات چند جانبه است که عمدتاً هم کشورهای همفکر در آنها حضور دارند.
ما شاید کمتر سازمانی با این مشخصات داریم که بدون اختلاف باشند.
ما واقعاً در مجموعه بریکس و شانگهای شاهد اختلافات و تعارض منافع به ویژه اگر موضوعی در ارتباط با یکی از کشورهای عضو مطرح میشود، نیستیم و این یک فرصت بسیار خوبی از جمله برای جمهوری اسلامی ایران فراهم میکند.
محکومیت تجاوز نظامی علیه ایران از سوی بریکس و شانگهای، نشانه وجود اهداف مشترک است
معاون حقوقی و بینالملل وزیر امور خارجه در ادامه گفت: بعد از تجاوز رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران بدون برگزاری جلسه فیزیکی و حضوری در بریکس و شانگهای، به صورت مجازی نشست برگزار شد و در یک فاصله بسیار کوتاهی بیانیههای محکومیت بسیار قوی علیه این تجاوز صادر شد.
این وضعیت نشان میدهد کشورهایی که در این دو ترتیبات چند جانبه حضور دارند تقریباً کشورهای همفکر هستند و در راستای یک سری منافع و اهداف مشترک حرکت میکنند.
این برای ما و کشورهای در حال توسعه و به ویژه کشورهای مستقل فرصت بسیار ویژه فراهم میکند.
حدود ۷۰ درصد از اجلاسهایی که دستگاههای داخلی شرکت میکنند، مرتبط با بریکس و شانگهای است
معاون حقوقی و بینالملل وزیر امور خارجه در ادامه افزود: یکی از مهمترین دلایلی که جمهوری اسلامی ایران عضویت در این سازمانها را پیگیری کرد، همین حس و هدف مهم چندجانبهگرایی است که در این ترتیبات نوظهور دنبال میشود.
در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران هم تقویت ترتیبات چندجانبه جایگاه ویژه دارد و هم استفاده از ظرفیت این قبیل سازمانها، بهویژه وقتی با یک نگاه جنوب جهانی باشد، بسیار اهمیت دارد و کلیدی است.
از این منظر، ما نباید فرصت حضور در این سازمانها را از دست بدهیم و باید برنامهریزی بسیار مناسبی داشته باشیم.
غریب آبادی ادامه داد: بخش وسیعی از تعاملات ما در رابطه با سازمانهای منطقهای و بینالمللی، ناظر بر حضور ما در رویدادها و اجلاسهای شانگهای و بریکس است.
ما در همه سازمانهای بینالمللی و منطقهای حضور داریم ولی فکر میکنم حدود ۷۰ درصد از اجلاسهایی که دستگاههای داخلی شرکت میکنند، منحصر به بریکس و شانگهای است.
البته طبیعتاً در رابطه با سازمانهای بینالمللی هم برنامهریزی داریم، ولی تأکید ما واقعاً بر استفاده بیشتر از ظرفیت این دو سازمان است.
شاید هفتهای دستگاههای اجرایی در یکی از نشستها یا رویدادها و ایونتهای بریکس و شانگهای حضور نداشته باشد، اما ما هفتگی شاهد نشست، برنامه و حضور و مشارکت فعال دستگاههای اجرایی هستیم.
معاون وزیر خارجه خاطرنشان کرد: از این منظر و به همین دلیل، این تمرکز هم در وزارت امور خارجه صورت گرفته است که تمام ترتیبات چندجانبه و بینالمللی در خود معاونت بینالملل متمرکز شود.
برای همین هم اولین اقدام جدی که انجام دادیم، تشکیل همین ستاد هماهنگی بود.
کاظم غریب آبادی گفت: جلسات بعدی این نشست را تبدیل به جلسات تخصصی کرده و کارگروههای تخصصی راهاندازی خواهیم کرد تا نشستهای منظمتری برگزار کنند.
نشست ستاد هماهنگی را هم، فصلی یکبار، برگزار خواهیم کرد.
ما باید حضور فعال و مؤثری در اجلاسهای بریکس و شانگهای داشته باشیم.
ویژگیهای یک حضور مؤثر از همان ابتدا این است که باید اسنادی را که در رابطه با یک اجلاس مطرح است، بهخوبی بررسی کنیم، تاثیرگذاری داشته باشیم و نظر کشورمان را منطبق با منافع ملی تبیین کنیم.
باید با پیشنهادها و مصوبات عملی در اجلاس شانگهای حاضر شویم
معاون وزیر خارجه در ادامه با اشاره به اینکه نکته دوم این است که حتماً در هر اجلاسی باید پیشنهادات عملی و پیشنهاداتی که بتواند بریکس و شانگهای را به حصول اهداف از پیش تعیینشده آنها نزدیکتر کند، مواجه باشیم؛ ما باید بتوانیم پیشنهادات عملی داشته باشیم و این پیشنهادات را هم رها نکنیم؛ یعنی حتماً بعدش پیگیری بکنیم.
وی ادامه داد: این ظرفیت در مجموعه بریکس و شانگهای وجود دارد که پیشنهاداتی که در واقع از یک بنیه علمی و یک بنیه در واقع تئوریک برخوردار است و یک سند مفهومی را به دنبال خودش دارد، پیگیری شده و به تصویب برسد و جنبه عملیاتی پیدا کند.
نکته سوم، حضور و مشارکت فعال در خود نشست و اجلاس است؛ بالاخره در یک اجلاس بینالمللی، فرصت فقط در جهت تبیین مواضع یک کشور نیست و یا امضای یک سند یا صدور برخی مصوبات، بلکه حضور طیفی از کشورها در آنجا، یک فرصت بسیار خوبی را برای رایزنی در خصوص موضوعات مورد علاقه و موضوعاتی که منطبق با منافع ما است، فراهم میکند.
غریب آبادی خاطر نشان کرد: همیشه سازمانهای بینالمللی و ترتیبات چندجانبه در واقع این فرصت بسیار خوب را فراهم میکنند برای اینکه کشورها بتونند با هم رایزنی بکنند و این ارزشش کمتر از خود آن اجلاس یا اسنادی که صادر میشود، در واقع نیست.
نکته چهارم، پیگیری در واقع مصوبات و جمعبندی یک اجلاس است؛ اگر در اجلاسی شرکت کردیم، سندی و پیشنهادی به تصویب رسید، رها نکنیم؛ یعنی حتماً در داخل برنامهریزی بکنیم و بتونیم مصوبات و جمعبندیها را در واقع پیگیری بکنیم.
به گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی ایران از ۱۱ دی ماه ۱۴۰۲ (اول ژانویه ۲۰۲۴) به صورت رسمی و کامل به عضویت گروه بریکس درآمد.
سازوکار بریکس (BRICS) گروهی متشکل از پنج اقتصاد بزرگ در حال ظهور، یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است.
همچنین ایران ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ در بیست و دومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که به میزبانی کشور ازبکستان برگزار شد؛ به صورت رسمی در این سازمان عضو شد.