فیلمبرداری مشترک ایران و روسیه برای «الماس قلب ایرانی» به پایان رسید
رایزن فرهنگی ایران در مسکو می گوید فیلمبرداری فیلم مشترک سینمایی کودک و نوجوان با نام «الماس قلب ایرانی» به پایان رسید و امیدوار هستیم در ماه مارس در روسیه و سپس در ایران اکران شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مسعود احمدوند رایزن فرهنگی ایران در مسکو در نشست «بازار جهانی فیلم» در کنفرانس بینالمللی اقتصاد خلاق با اشاره به مذاکرات و فعالیتهای اخیر در حوزه سینما میان ایران و روسیه گفت: اراده جدی در مدیران عالی فرهنگی و سینماگران دو کشور برای همکاریهای گسترده در عرصه سینما شکل گرفته است.
در این نشست که با حضور مقامات و سینماگرانی از روسیه، برزیل، آفریقای جنوبی، اتیوپی و چین برگزار شد، احمدوند در سخنرانی برخط خود افزود: ماه گذشته در اجلاس فرهنگهای متحد در سنت پترزبورگ در دیدار وزرای فرهنگ ایران و روسیه سینما یکی از موضوعات مورد گفتوگوی طرفین بود و توافق شد کار روی سند دولتی تولید مشترک شتاب بیشتری بگیرد.
رایزن فرهنگی ایران در مسکو افزود: در چند ماه گذشته، ما شاهد اقدامات جالب توجهی در همکاریهای سینمایی ایران و روسیه بودیم.
سریال «خدا بودن سخت است» با حضور تعداد زیادی از بازیگران درجه اول و عوامل روسی در لوکیشنهای تاریخی و طبیعی ایران در شهرهای تهران، قشم، یزد به مدت سه ماه فیلمبرداری شد.
وی تصریح کرد: فیلمبرداری فیلم مشترک سینمایی کودک و نوجوان با نام «الماس قلب ایرانی» به پایان رسید و امیدوار هستیم در ماه مارس در روسیه و سپس در ایران اکران شود.
همچنین، اکران قسمت دوم انیمیشن «پسر دلفینی» را در سینماهای روسیه شاهد بودیم.
احمدوند در ادامه در پاسخ به پرسش مجری این نشست درباره نقش فناوریهای نوین در تحول در سینما با تأکید بر اینکه فناوریهای نوین به ویژه تولید مجازی و هوش مصنوعی در حال تغییر بنیادین صنعت سینما هستند گفت: آمارها به ما نشان میدهند این تغییرات فقط در حد تبلیغ نیستند، بلکه دارند معادلات هزینه، زمان، نیروی انسانی و شکل روایت در سینما را دگرگون میکنند.
رایزن فرهنگی کشورمان در مسکو ادامه داد: در سال 2024، حدود 30 درصد از سریالهای تلویزیونی حداقل در یک فصلشان از فناوری تولید مجازی بهره بردهاند و استفاده از هوش مصنوعی در فرایندهای پس از تولید به طرز چشمگیری افزایش یافته است.
ابزارهایی برای ویرایش تصویر، تسهیل هماهنگی صدا در دوبلهها و ابزارهای پیشنمایش باعث شدهاند زمان پس از تولید در برخی پروژهها تا 70 درصد کاهش یابد.
وی به برخی از مزایا و همچنین آسیبهای این روند اشاره کرد و گفت: کاهش هزینهها و زمان تولید، افزایش انعطافپذیری خلاقانه و گسترش دسترسی و تنوع محتوا از مزایای این تغییرات به شمار میرود.
ابزارهای هوش مصنوعی امکان ساخت فیلم و محتوای تصویری را برای استعدادها در مناطق کمتر توسعهیافته فراهم میکنند.
دوبله خودکار، زیرنویس هوشمند، ابزارهای ترجمه محتوایی ارزانتر و سریعتر، همگی کمک میکنند محتوا بتواند زبانها و فرهنگهای بیشتری را در بر بگیرد.
رایزن فرهنگی کشورمان در مسکو خطر از دست رفتن برخی از مشاغل، کاهش کیفیت یا اصالت اثر، مسائل حقوق مالکیت فکری و اخلاق، اشباع بازار و کاهش قابلیت دیده شدن را از آسیبهای توسعه فناوریهای نوین در سینما ذکر کرد و گفت: فناوریهای نوین بدون شک در حال بازنویسی سینما هستند.
آنها فرصتهای بزرگی مانند کاهش هزینه، افزایش سرعت، تنوع محتوا، دستیابی به مخاطبان جدید فراهم میکنند، اما اگر این تحول فقط مبتنی بر فناوری باشد، بدون توجه به انسان، فرهنگ، اصالت، اخلاق و حقوق، ممکن است به نتیجهای متفاوت از آنچه سینما برای آن ایجاد شد منجر شود.
کنفرانس بینالمللی «اقتصاد خلاق» به عنوان بستری برای توسعه استراتژیها و مشارکتهای بینالمللی جدید بین مشاغل، سازمانهای دولتی، جامعه متخصص و نهادهای توسعهای از کشورهای بریکس، کشورهای مستقل مشترکالمنافع، سازمان همکاری شانگهای و کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا عمل میکند.
این رویداد توسط آژانس ابتکارات استراتژیک و بنیاد روسکنگرس با حمایت دولت سن پترزبورگ روزهای 8 و 9 اکتبر در سنت پترزبورگ برگزار شد.
انتهایپیام/