مقطع پیشدبستانی وارد نظام آموزشی میشود/ رتبهبندی معلمان در حال پیشرفت است - تسنیم
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: امیدواریم در قانون جدید آموزش، مقطع پیش دبستانی به طور رسمی وارد نظام آموزشی کشور شود.

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، در نشست مشترک برخی از اعضای کمیسیون آموزش با وزیر آموزش و پرورش دغدغهها و چالشهای آموزشی بررسی شد که در این نشست علیرضا منادیسفیدان رئیس کمیسیون آموزش، گفت: قانون بسیار خوبی در حوزه آموزش و پرورش با عنوان نظام رتبه بندی معلمان، تدوین و به نحو احسن در کشور اجرا شد که نواقص اجرایی آن نیز در دولت جدید با نظارت وزیر آموزش و پرورش برطرف می شود.
در زمینه مدارس غیردولتی و تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت نیز اقدامات موثری انجام دادهایم و این روند همچنان ادامه دارد.
وی افزود: در حال حاضر، دو ساختار مهم در حال تقویت است؛ نخست موضوع اجباری شدن تعلیم و تربیت برای کودکان پنج سال به بالا، یعنی دوره پیشدبستانی؛ امروز تنها بخشی از جامعه به دلیل توان مالی، فرزندان خود را به مراکز پیشدبستانی میفرستند؛ اما هدف ما این است که آموزش پیشدبستانی در ذیل نظام آموزش دولتی و غیردولتی گسترش یابد تا عدالت آموزشی تحقق پیدا کند.
منادی سفیدان تأکید کرد: کودکان پنج تا شش ساله سرمایههای انسانی و خزانههای ارزشمند کشور هستند.
در حالی که تنها 40 درصد آنان به پیشدبستانی میروند، 60 درصد از آموزشهای بنیادین در این سنین محروم هستند.
این غفلت باعث میشود بذرهای امید و استعداد در جامعه مغفول بماند و یکی از دلایل کاهش کیفیت آموزش همین بیتوجهی به دوره پیشدبستانی است.
امیدواریم در قانون جدید آموزش، این مقطع بهطور رسمی وارد نظام آموزشی کشور شود.
نماینده تبریز تصریح کرد: ضرورت متوازنسازی رشتههای تحصیلی نیز بسیار مهم است؛ امروز بیش از 640 هزار دانشآموز در رشته تجربی ثبتنام میکنند، اما تنها تعداد اندکی به رشتههای پزشکی راه مییابند و بسیاری دچار سرخوردگی میشوند.
اگر از ابتدا دیپلمهای نظری با رویکرد آموزشی متوازن طراحی شود، توزیع استعدادها در رشتههای مختلف دانشگاهی منطقیتر میشود و حوزه علوم انسانی نیز از نخبگان و آیندهسازان جامعه برخوردار خواهد شد.
همچنین در این نشست علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش موفقیتهای تعلیم و تربیت کشور را نتیجه کار تیمی و همکاری کارشناسان، معلمان و مدیران دانست و افزود: سال تحصیلی جاری با آرامش آغاز شده و بسیاری از مسائل در حال حل شدن است.
طرحهایی مانند تقویت آموزش و پرورش و ارتقای نظام تغذیه دانشآموزان نمونهای از اقدامات کارشناسی و مستمر است که باید قدردانی شود.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ظرفیتهای استان آذربایجان شرقی و جایگاه تاریخی تبریز باید در آموزش و پرورش و دانشگاهها تقویت شود، نگاه بلندمدت و جامع به نظام تعلیم و تربیت ضروری است و اصلاح برنامه درسی که شامل معلم، محتوا، ارزشیابی، استعدادیابی و هدایت تحصیلی است، حدود هفت سال طول خواهد کشید.
وی در ادامه اظهار داشت: مسائل مربوط به معیشت فرهنگیان از جمله حقوق و فوقالعادهها نیاز به قانون و منابع دارد، اما موضوعاتی مانند رتبهبندی و تبدیل وضعیت نیروها در حال پیشرفت است، همزمان، مسائل روزمره نیز دنبال میشود؛ پاداش معلمان پیش از شهریور پرداخت شده و سرانهها بهبود یافته است.
کاظمی در ادامه به جاماندگان از تحصیل اشاره کرد و یادآور شد: در حوزه بازماندگان از تحصیل کمتر از 3 درصد دانشآموزان از تحصیل بازماندهاند و برنامههای جذب آنان با سامانه و الگوهای منعطف در حال اجراست.
همچنین اقدامات مقاومسازی و بهسازی مدارس با مشارکت خیرین و نهادها ادامه دارد تا کیفیت و ایمنی فضای آموزشی افزایش یابد.
انتهایپیام/