لزوم ورود حوزه و دانشگاه به طراحی هوش مصنوعی بومی
رئیس مرکز تحقیقات علوم اسلامی(نور) تأکید کرد که حوزه علمیه و دانشگاه ها باید فعالانه در توسعه و معماری ابزارهای هوش مصنوعی بومی مشارکت کنند تا نقش تعیین کننده ای در تحولات علوم انسانی دیجیتال داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجتالاسلام والمسلمین بهرامی رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) در اولین همایش ملی علوم اسلامی و انسانی دیجیتال که در دانشگاه معارف اسلامی قم برگزار شد بر ضرورت ایفای نقش فعال پژوهشگران علوم انسانی و اسلامی در تحولات جهانی علوم انسانی دیجیتال و هوش مصنوعی تأکید کرد.
رئیس مرکز نور با اشاره به اینکه مهمترین کنفرانس سالانه اتحادیه جهانی سازمانهای علوم انسانی دیجیتال (IDH) در سه سال اخیر (2024، 2025 و 2026) محور اصلی مباحث خود را بر هوش مصنوعی و چالشها و فرصتهای آن متمرکز کرده است، اهمیت این موضوع را برای جامعه علمی ایران برجسته ساخت.
وی تأکید کرد: مراکز پژوهشی و علمی کشور نباید خود را صرفاً «بهرهبردار» مدلهای بزرگ زبانی (LLMs) و چتباتهای بینالمللی بدانند.
نقش محققان علوم انسانی در این حوزه باید فراتر از مصرف باشد و شامل تولید ابزارها، کلیدداری ابزارها، و تزریق نگاه انتقادی و خلاقانه در توسعه این فناوریها باشد.
این نگرش که ما صرفاً مصرفکننده باشیم، نباید حاکم باشد و مراکز آموزشی و پژوهشی باید به سمت شکلدهی و تعریف ابزارها حرکت کنند.
بهرامی به گزارشهای منتشر شده اشاره کرد و بیان داشت: در غرب، ساختارها و زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری متعددی شکل گرفته که موجب شده علوم انسانی دیجیتال به جایگاه گسترده فعلی دست یابد.
این زیرساختها شامل تأسیس دپارتمانها، آزمایشگاهها، انجمنها، کنفرانسها، نشریات، اسناد بنیادین، سیاستگذاریها و آرشیوهای دیجیتال است.
ایشان ضرورت الگوبرداری از این تجربه جهانی را برای توسعه فعالیتها در داخل کشور مطرح کردند تا حداقل از این قافله عقب نمانیم.
رئیس مرکز نور در بخش پایانی سخنان خود، فعالیتهای جدید این مرکز در حوزه علوم اسلامی و علوم انسانی دیجیتال را در دو محور ساختاری و پروژهای تشریح کرد.
وی با اشاره به کارهای کلان و ساختاری تصریح کرد: مشارکت در تأسیس انجمن دین و فضای مجازی، مشارکت در تأسیس رشته دین و فضای مجازی با سه گرایش هوش مصنوعی، بازیهای دیجیتال و حکمرانی فضای مجازی در مدیریت حوزههای علمیه، مشارکت فعال با معاونت پژوهش حوزه علمیه قم و ستاد آغاز در آموزش هوش مصنوعی برای طلاب و اساتید که هدف نهایی آن میتواند تأسیس آکادمی هوش مصنوعی باشد؛ به این امید که همانند آشنایی نسلهای پیشین طلاب با کامپیوتر، نسل جدید نیز با ابزارهای هوش مصنوعی آشنا شوند.
بهرامی با اشاره به برنامهریزی ملی برای توسعه گفت: اعلام آمادگی مرکز برای مشارکت در تدوین یک برنامه ملی برای توسعه علوم انسانی دیجیتال در مراکز آموزشی و پژوهشی حوزوی و دانشگاهی کشور، در دیدار با مسئولان مرتبط مطرح شده است.
وی بر لزوم حرکت حوزه علمیه و دانشگاهها به سمت مشارکت فعال و تعیینکننده در معماری و استفاده از ابزارهای نوین هوش مصنوعی در تحقیقات علوم انسانی تأکید داشت.
انتهای پیام/