25 تا 30 درصد مدارس البرز نیاز به بازسازی دارند
مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز گفت: بر اساس پیش بینی ما، حدود 25 تا 30 درصد مدارس استان نیازمند بررسی مجدد و بازسازی هستند.

فرزاد شعبانی، مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز در گفتوگو با خبرنگار تسنیم از کرج با اشاره به وضعیت سرانه فضاهای آموزشی در البرز گفت: وضعیت سرانه فضاهای آموزشی این استان در سطح کشور مطلوب نیست و البرز جزو دو یا سه استان آخر در این زمینه قرار دارد.
در حالی که میانگین سرانه کشوری حدود 5.5 مترمربع به ازای هر دانشآموز بوده، سرانه فضای آموزشی در البرز حدود 3.5 مترمربع است.
وی با بیان اینکه در بین شهرستانها و نواحی استان البرز، فردیس پایینترین سرانه فضاهای دانشآموزی را دارد و تلاش ما بر این است که با احداث مدارس بیشتر، این وضعیت بهبود یابد، به افتتاح یک مدرسه 9 کلاسه در روستای قاسمآباد شهرستان ساوجبلاغ اشاره و مطرح کرد: ساوجبلاغ یکی از شهرستانهای بزرگ استان البرز است که امسال سرانه فضای آموزشی آن نسبت به سال گذشته بهبود یافته است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز افزود: پیش از این نیز وضعیت این شهرستان نسبت به مناطق دیگر نسبتاً مطلوب بود؛ امسال وضعیت کلی فضاهای آموزشی به مراتب بهتر شده است.
در سال گذشته تراکم دانشآموزی در هر کلاس در این شهرستان 26.8 بود که امسال به 24.2 کاهش یافته و این نشان میدهد که دانشآموزان و معلمان فرصت بیشتری برای یادگیری و مشارکت و نیز آموزش و پاسخگویی دارند.
شعبانی اذعان کرد: تمام تلاش ما بر آن است که با احداث فضاهای جدید، چه در مناطقی که پیشتر مدرسهای وجود نداشته و چه در مناطقی که مدارس فرسوده بوده و هستند، فضاهایی بهروز و مدرن برای دانشآموزان فراهم کنیم تا از امکانات رفاهی و آموزشی بهتری بهرهمند شوند.
در مدارس جدیدی که احداث میشوند، تمامی پیشبینیهای لازم برای یک مدرسه مدرن در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه از آن جمله میتوان به کلاسهای درس مجهز، آزمایشگاه، کتابخانه، نمازخانه و سایر فضاهای کمک آموزشی اشاره کرد تا دانشآموزان بتوانند از حداکثر امکانات برای یادگیری و رشد خود استفاده کنند، تصریح کرد: پیشبینی ما این است که با احداث حدود 200 مدرسه جدید در نقاط مختلف البرز، براساس مطالعات و آمایش انجام شده، وضعیت سرانه و تراکم کلاسها بهبود خواهد یافت.
مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز با بیان اینکه در این صورت میانگین تعداد دانشآموزان در هر کلاس به حدود 29 تا 30 نفر میرسد که این سطح تراکم مطلوب، تأثیر مثبتی بر ارتقای کیفیت آموزشی خواهد داشت، اظهار کرد: آموزش و پرورش نهادی است که با کف جامعه در ارتباط مستقیم است و تقریباً در هر روستا و محله مدرسهای وجود دارد و مدرسه در هر محله مانند یک دانشگاه کوچک عمل میکند.
شعبانی اضافه کرد: مطالعات و بررسیها نشان دادهاند که محلههایی که مدرسه دارند، نسبت به محلههایی که فاقد مدرسه هستند، سطح فرهنگی متفاوتی دارند.
این موضوع اهمیت بسیاری دارد که مردم محله هم قدر مدرسه را بدانند و هم آن را بهعنوان یک «دانشگاه کوچک» ببینند، چرا که مدرسه زمینه و مقدمهای را برای حضور دانشآموزان در دانشگاه و انتخاب رشتههای مختلف فراهم میکند.
وی اذعان کرد: هرچند امروزه نگاه به مدرسه مدرن و امروزی شده است، اما در گذشته، معلمان و حتی دانشآموزانی که به مدرسه میرفتند که گاهی با عنوان «طلبه» یا اسامی دیگر شناخته میشدند، با وضو به کلاس وارد میشدند و این نشاندهنده شأن و جایگاه مدرسه در آن زمان بود.
به هر حال، احداث مدرسه هم جزو وظایف دولتها به شمار میرود و هم از حقوق ملت محسوب میشود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز خاطرنشان کرد: دولت ما، به ویژه شخص رئیسجمهور، توجه ویژهای به این موضوع دارد و دو شعار اصلی او، عدالت در فضا و کیفیت آموزشی است که از برنامهها و سیاستهای کلیدی دولت و وزارت آموزش و پرورش به شمار میرود.
برای دستیابی به این اهداف، برنامههای متعددی تدوین و اجرا شده است و بخشی از آنها نیز در حال اجرا هستند.
شعبانی در پاسخ به این سوال که چند مدرسه فرسوده در استان داریم که نیاز بازسازی و مقاومسازی دارند؟
توضیح داد: پیشبینی میکنیم که حدوداً بین 25 تا 30 درصد مدارس البرز نیاز به بازسازی داشته باشند.
البته این امر تعریف مشخصی دارد؛ اداره کل نوسازی مدارس استان، مدارس با عمر بیش از 30 سال را مجدداً بررسی میکند و تحت عنوان مدارسی که نیاز به نوسازی دارند، در لیست بازسازی قرار میدهد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز ادامه داد: با این حال، برخی مدارس بیش از 50 سال از عمرشان گذشته اما استحکام و کیفیت خوبی دارند و ضرورتی برای بازسازی فوری ندارند.
پس از گذشت 30 سال، نوسازی مدارس عمدتاً بر استحکام و کیفیت ساختمان تمرکز و وضعیت مدارس را ارزیابی میکند.
بر اساس پیشبینی ما، بین 25 تا 30 درصد مدارس استان نیازمند بررسی مجدد و بازسازی هستند.
انتهای پیام/