خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 16 مهر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

نگاهی به مهمترین نکته سواد رسانه‌ای این روزها

مشرق | سیاسی | چهارشنبه، 16 مهر 1404 - 18:40
خبر،منتشر،رسانه،منبع،سواد،تأييد،روايت،باور

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی ژئوپلتیک رسانه در مطلبی نوشت:
نگاهی به مهمترین نکته سواد رسانه‌ای این روزها
امروز «یادگیری شک کردن» و «تشخیص مرز واقعیت و روایت» مهم‌ترین مهارت سواد رسانه ای برای مخاطب‌هاست.
بنابراین مهم‌ترین نکته سواد رسانه‌ای امروز «توانایی تشخیص واقعیت از روایت» است.
مخاطب باید آگاه باشد که:
۱.
هر خبری یا محتوایی، فقط واقعیت خام نیست؛ بلکه روایت و تفسیر رسانه است.
۲.
منبع خبر مهم‌تر از خود خبر است.
باید ببیند خبر را چه کسی، با چه هدفی و در چه بستری منتشر کرده است.
۳.
الگوریتم‌ها بی‌طرف نیستند.
شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌ها طوری طراحی شدن که محتواهای هیجانی و احساسی رو بیشتر نشون بدن.
۴.
تصاویر و ویدیوها لزوما سند قطعی نیستند.
فیک‌نیوزها، دیپ‌فیک‌ها و محتوای دست‌کاری‌شده خیلی واقعی به نظر می‌آیند.
۵.
تفکر نقادانه همیشه باید همراه مصرف رسانه‌ای باشد.
یعنی قبل از باور کردن یا بازنشر کردن، چند سؤال ساده پرسیده شود مثل اینکه این خبر را چه کسی گفته؟
منبع دیگه‌ای هم تأییدش کرده؟
چه کسی از باور کردن من به این خبر سود می‌بره؟
چک‌لیست پنج‌مرحله‌ای «قبل از باور و بازنشر یک خبر»
۱.
منبع را چک کنید ـ خبر را چه رسانه یا فردی منتشر کرده؟
ـ آیا رسانه معتبر است یا یک کانال/صفحه ناشناس؟
۲.
تاریخ را نگاه کنید ـ این خبر قدیمی نیست که دوباره منتشر شده باشد؟
ـ اتفاق الان رخ داده یا مربوط به گذشته است؟
۳.
تأیید متقابل بگیرید.
ـ آیا حداقل دو منبع معتبر دیگر همین خبر را تأیید کرده‌اند؟
۴.
هیجان را کنترل کنید.
ـ اگر خبری شما را خیلی خشمگین یا خیلی خوشحال کرد، قبل از بازنشر اندکی توقف کنید.
ـ معمولاً خبرهای فیک روی احساسات بازی می‌کنند.
۵.
هدف را بررسی کنید ـ چه کسی از این خبر سود می‌برد؟
ـ چرا الان منتشر شده؟
*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.