آیتالله نورمفیدی: چرا معلمان ضعیف را برای دوره ابتدایی انتخاب میکنید؟ - تسنیم
نماینده ولی فقیه در گلستان با انتقاد از برخی رویه های جاری در انتخاب معلمان دوره ابتدایی گفت: در بسیاری از کشورهای پیشرفته از اساتید دانشگاه برای تدریس در ابتدایی بهره می گیرند، زیرا این مقطع حساس ترین مرحله در تربیت نسل آینده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، آیتالله سیدکاظم نورمفیدی امروز در دیدار با معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزشوپرورش بر جایگاه بنیادین آموزش ابتدایی در تربیت نسل آینده و ضرورت بازنگری در برخی سیاستهای آموزشی تأکید و اظهارکرد: نگاه عمیق اسلام به تربیت کودکان و نوجوانان، دوران ابتدایی را مهمترین و تأثیرگذارترین مرحله در شکلگیری شخصیت انسان است چراکه شخصیت هر فرد در این سالهای نخست پایهگذاری میشود.
نماینده ولی فقیه در گلستان خاطرنشان کرد: پژوهشهای علمی نیز نشان دادهاند که در پنج سال اول زندگی، بیشترین سرعت رشد مغز رخ میدهد و این مسئله اهمیت ویژه تربیت و آموزش در این سنین را برجسته میکند.
وی گفت: آموزههای دینی اسلام همواره بر تکریم و احترام به کودکان تأکید داشته است.
پیامبر اکرم(ص) فرمودند «اکرموا اولادکم»، این نگاه ارزشمند باید الهامبخش سیاستگذاران آموزشی کشور باشد تا آموزش ابتدایی تنها به انتقال محفوظات محدود نشود، بلکه با کرامت و محبت، شخصیت کودکان نیز پرورش یابد.
نماینده ولی فقیه در گلستان با انتقاد از برخی رویههای جاری در انتخاب معلمان دوره ابتدایی تأکید کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته از اساتید دانشگاه برای تدریس در ابتدایی بهره میگیرند، زیرا این مقطع حساسترین مرحله در تربیت نسل آینده است؛ در حالیکه در کشور ما گاه نیروهای ضعیف در این جایگاه مهم قرار میگیرند که این روند باید بهسرعت اصلاح شود.
وی آموزشوپرورش را نهادی فراتر از یک سازمان خدماتی دانست و بیان کرد: آموزشوپرورش هویتساز و انسانساز است و نباید مدارس تنها به ارائه اطلاعات درسی محدود شوند.
رسالت اصلی مدارس باید تربیت انسانهایی توانمند، مسئولیتپذیر، با هویت و شخصیت قوی برای مدیریت آینده کشور باشد.
نورمفیدی در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از نگاه کلان دولت چهاردهم و رئیسجمهور به مسائل آموزشوپرورش، گفت: جدیت رئیس جمهور در پیگیری امور آموزشی کشور ستودنی است.
نگاه ایشان کلان و اساسی است و میتواند زمینهساز تحولات واقعی در نظام آموزشی کشور شود.
وی همچنین با اشاره به تهدیدات فرهنگی دشمنان، بر اهمیت مقابله با جنگ نرم تأکید کرد و گفت: دشمنان تلاش میکنند با تزریق ناامیدی و ایجاد تردید، انگیزه مسئولان و خانوادهها را تضعیف کنند.
ما باید با امیدآفرینی، باور و انگیزه تازهای به نسل آینده منتقل کنیم و اجازه ندهیم دانشآموزان کشور بیهویت و منفعل تربیت شوند.
امام جمعه گرگان افزود: تقویت هویت دینی، ملی و اخلاقی دانشآموزان باید همزمان با ارتقای سطح علمی مورد توجه قرار گیرد.
اگر مدارس صرفاً به آموزش خشک و حافظهمحور بسنده کنند، آینده کشور با چالش روبهرو خواهد شد.
به همین دلیل، توجه به تربیت، تقویت مهارتهای اجتماعی، افزایش اعتمادبهنفس و آموزش مسئولیتپذیری باید بهعنوان مکمل آموزش در دستور کار قرار گیرد.
وی تأکید کرد: وظیفه آموزشوپرورش تنها آمادهسازی دانشآموزان برای آزمونها نیست، بلکه باید آنان را برای زندگی، مدیریت جامعه و ساختن آیندهای روشن تربیت کند.
نورمفیدی خاطرنشان کرد: برای تحقق این هدف، توجه جدی به انتخاب و توانمندسازی معلمان، اصلاح محتوای درسی و ارتقای جایگاه مدارس ابتدایی ضروری است.
انتهای پیام/