رقابت منطقهای برای جذب دانشجویان خارجی؛ احتمال تأثیرگذاری رقبا بر افکار عمومی - تسنیم
با رشد جایگاه علمی و بین المللی دانشگاه های ایران، برخی کشورهای منطقه تلاش دارند با روش های تبلیغاتی و رسانه ای، بر علاقه دانشجویان کشورهای همسایه برای تحصیل در کشور تأثیر گذاشته یا افکار عمومی داخل کشور را نسبت به حضور این دانشجویان دچار تردید کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، محمدتقی اعلمی، رئیس دانشگاه تبریز با تأکید بر اهمیت جذب دانشجویان بینالمللی، گفت: پذیرش دانشجوی خارجی بخشی از سیاست کلان کشور در حوزه دیپلماسی علمی و فرهنگی است و هدف از آن گسترش نفوذ علمی، فرهنگی و زبانی ایران در منطقه و جهان اسلام است.
وی افزود: بسیاری از کشورهای پیشرفته و همسایههای ما نیز با برنامهریزی دقیق، جذب دانشجوی بینالمللی را به عنوان یک فرصت ملی تلقی میکنند.
رئیس دانشگاه تبریز ادامه داد: پذیرش دانشجوی خارجی در دانشگاههای کشور بر اساس ضوابط دقیق علمی و مالی وزارت علوم و از طریق سازمان امور دانشجویان انجام میشود، این دانشجویان هیچ امتیاز ویژهای نسبت به دانشجویان داخلی ندارند و سهمیه پذیرش آنان کاملاً جدا از ظرفیت دانشجویان ایرانی است.
ما صندلی خالی به دانشجوی خارجی هدیه نمیدهیم، بلکه پذیرش آنان در چارچوب سهمیههای مستقل صورت میگیرد.
اعلمی با اشاره به اینکه دانشجویان خارجی تمام هزینههای تحصیل و اقامت خود را پرداخت میکنند، عنوان کرد: پذیرش این دانشجویان نهتنها باری بر دوش نظام آموزشی کشور نیست، بلکه موجب توسعه علمی، فرهنگی و اقتصادی دانشگاهها نیز میشود.
رئیس دانشگاه تبریز حضور دانشجویان بینالمللی را عامل پویایی فضای علمی دانشگاهها دانست و گفت: این حضور باعث افزایش تعاملات علمی و ارتقای رتبه ایران در سطح جهانی شده است.
بسیاری از فارغالتحصیلان خارجی دانشگاههای ایران اکنون در کشورهای خود در جایگاههای علمی و مدیریتی برجسته فعالیت دارند و به عنوان سفیران فرهنگی ایران شناخته میشوند.
وی با اشاره به فضاسازیهای اخیر در فضای مجازی افزود: بخش زیادی از این حاشیهسازیها ناشی از ناآگاهی است.
از رسانهها میخواهیم با اطلاعرسانی شفاف و گفتوگو با دانشجویان خارجی، واقعیتهای میدانی را منتشر کنند.
اعلمی در ادامه گفت: استان آذربایجان شرقی یکی از استانهای پیشرو در پذیرش دانشجویان خارجی است.
هماکنون 8 هزار و 300 دانشجوی خارجی در دانشگاههای استان مشغول تحصیل هستند که 4 هزار و 500 نفر از آنان در شهر تبریز و 3 هزار و 500 نفر در دانشگاه تبریز تحصیل میکنند.
از میان 5 هزار و 600 متقاضی امسال، تنها 15 درصد پذیرش شدند که نشاندهنده روند علمی و منطقی در پذیرش است.
وی درباره دورههای آموزشی نیز خاطرنشان کرد: دانشجویان خارجی در نیمسال نخست باید در دورههای آموزش زبان فارسی شرکت کنند.
مجموعاً 480 ساعت آموزش برای آنان پیشبینی شده و پس از اخذ گواهی، میتوانند در کلاسهای تخصصی شرکت کنند.
در مواردی که تعداد دانشجویان زیاد باشد، کلاسهایی به زبان انگلیسی نیز برگزار میشود.
اعلمی حضور دانشجویان خارجی را دارای آثار اقتصادی نیز دانست و بیان کرد: حضور بیش از 4 هزار و 500 دانشجوی خارجی در تبریز موجب گردش مالی حدود 60 میلیون دلار در هر نیمسال میشود که به رونق اقتصادی شهر کمک میکند.
وی در پایان افزود: بیشترین تقاضا برای تحصیل در رشتههای مهندسی کامپیوتر، حقوق، روانشناسی بالینی، تربیتبدنی و مدیریت است.
در برخی رشتهها نیز برای حفظ تعادل ظرفیتها، محدودیتهایی در پذیرش اعمال کردهایم.
رقابت پنهان در دیپلماسی علمی
تحلیل کارشناسان نشان میدهد که با افزایش جایگاه علمی ایران در منطقه و رشد استقبال دانشجویان بینالمللی، برخی کشورهای رقیب ممکن است تلاش کنند با تبلیغات هدفمند و جهتدار، تمایل دانشجویان کشورهای همسایه نظیر عراق، افغانستان، سوریه و آسیای مرکزی را برای تحصیل در ایران کاهش دهند.
از سوی دیگر، اقدامات رسانهای برخی جریانها نیز میتواند با هدف تحریک افکار عمومی داخل کشور علیه حضور دانشجویان خارجی صورت گیرد تا زمینه اجتماعی سیاستهای دیپلماسی علمی ایران تضعیف شود.
این رقابت در واقع بخشی از جنگ نرم آموزشی و فرهنگی منطقهای است؛ عرصهای که در آن، افزایش تعداد دانشجویان خارجی در دانشگاههای ایران، بهمعنای گسترش نفوذ علمی، فرهنگی و زبانی کشور در سطح منطقه و جهان اسلام است.
انتهای پیام/