خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 16 مهر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

بهره برداری از 2400 واحد آموزشی خیرساز در کشور

تسنیم | استان‌ها | چهارشنبه، 16 مهر 1404 - 15:59
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، بر لزوم توانمندسازی معلمان، مشارکت عمومی و عدالت آموزشی تأکید و از تدوین 21 شاخص کمی برنامه هفتم توسعه برای ارتقای نظام آموزشی خبر داد.
آموزش،آموزشي،كيفيت،استان،ارتقاي،پرورش،معلمان،مدارس،تحصيلي،تأ ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، مصطفی آذرکیش در صد و نود و چهارمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان با بیان اینکه آموزش باکیفیت تنها به یک عامل وابسته نیست، اظهار داشت: مجموعه‌ای از عوامل درونی و بیرونی از جمله توانمندی معلمان، امکانات مدارس، سرانه ورزشی، تراکم کلاس‌ها و شیوه مدیریت آموزشی بر کیفیت آموزش اثرگذار است.
وی تأکید کرد: تحقق عدالت آموزشی نیازمند برنامه‌ریزی عملیاتی متناسب با شرایط هر منطقه است و ماده یک قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش بر بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و منابع برای توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی تأکید دارد.
آذرکیش افزود: امروز بیش از هر زمان دیگر به نقش مردم، نهادها و همه دستگاه‌ها در ارتقای کیفیت آموزش نیاز داریم.
آموزش و پرورش از جایگاه رفیعی برخوردار است و قانون تشکیل شوراها با هدف تحقق مشارکت و نظارت عمومی وضع شده است.
شاخص‌های توسعه و تغییر کارکرد آموزش
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به سند تحول بنیادین گفت: نظام تعلیم و تربیت باید فرآیندی تعالی‌جویانه، تعاملی، یکپارچه و هماهنگ باشد.
بر همین اساس، یکی از محورهای مهم برنامه هفتم توسعه، ارتقای کیفیت آموزش از طریق 21 شاخص کمی است که شامل ارتقای معدل دوره دوم متوسطه، کاهش تراکم کلاس‌ها، افزایش سرانه ورزشی و ارتقای توانمندی حرفه‌ای معلمان و مدیران مدارس می‌شود.
وی خبر داد: تغییر کارکرد آزمون نهایی و نقش آن در سوابق تحصیلی از جمله اقدامات اساسی این برنامه است.
کمتر از 15 درصد ورودی‌های دانشگاه از طریق کنکور وارد می‌شوند و این نشان‌دهنده اهمیت کیفیت آموزش در مدارس است.
دیپلم صادرشده باید نمایانگر توانمندی واقعی دانش‌آموز باشد.
آذرکیش افزود: در بخش نخبگانی، دانش‌آموزان کشور در المپیادهای جهانی علمی و ورزشی بیش از 40 مدال کسب کرده‌اند.
اما ضرورت دارد کیفیت آموزش در همه سطوح، نه فقط نخبگانی، ارتقا یابد.
مشارکت خیران و توانمندسازی معلمان
وی به اقدامات وزارت آموزش و پرورش در توسعه عدالت آموزشی اشاره کرد و گفت: با مشارکت خیران و جامعه محلی، تاکنون بیش از 7700 فضای آموزشی جدید در مناطق محروم در حال ساخت است که بیش از 2400 مدرسه آماده بهره‌برداری شده‌اند.
سند تحول بنیادین نیز مدرسه را نقطه اتکای دولت و ملت در مسیر تعالی کشور می‌داند و تحقق آن بدون مشارکت همه ارکان امکان‌پذیر نیست.
آذرکیش افزود: ارتقای کیفیت آموزش نیازمند توانمندسازی معلمان و مدیران مدارس است.
طرح «مدرسه تراز صنعت» و برنامه‌های توانمندسازی حرفه‌ای معلمان در قالب شبکه ملی یادگیری معلمان در حال اجراست که استان اصفهان در هر دو بخش پیشگام است.
وی بر اهمیت آموزش مهارتی تأکید کرد و گفت: بیش از 650 مرکز فنی‌وحرفه‌ای دولتی در اختیار هنرستان‌ها قرار گرفته است تا ارتباط میان آموزش و بازار کار تقویت شود و دانش‌آموزان با مهارت‌های مورد نیاز وارد جامعه شوند.
معاون آموزش متوسطه با تأکید بر اینکه مسیر ورود به دانشگاه تنها یکی از مسیرهای رشد است، افزود: بیش از 85 درصد فعالیت‌های اقتصادی جهان توسط افرادی انجام می‌شود که دیپلم دارند اما وارد دانشگاه نشده‌اند.
بنابراین باید آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی را توسعه دهیم.
آذرکیش در پایان خاطرنشان کرد: همه ذی‌نفعان از خانواده‌ها گرفته تا نهادهای دولتی و غیردولتی باید در کنار آموزش و پرورش قرار گیرند.
مدرسه نه تنها محل آموزش درسی، بلکه مرکز تربیت اجتماعی و فرهنگی دانش‌آموزان است و این همکاری، رمز تحقق آموزش باکیفیت است.
اصفهان در جمع پنج استان برتر کشور قرار گرفت
در ادامه حامد عجبی، معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه نتایج نهایی هنوز به‌صورت رسمی از سوی وزارت آموزش و پرورش ابلاغ نشده، اظهار داشت: آمارهای موجود حاکی از تثبیت جایگاه استان در میان پنج استان نخست کشور است.
نتایج امتحانات نهایی خرداد 1403 نشان می‌دهد اصفهان در شاخص برابری آموزشی، کیفیت برگزاری امتحانات و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان، در جمع استان‌های برتر قرار دارد.
وی افزود: پیگیری جدی ارتقای کیفیت برگزاری امتحانات نهایی و هدایت تحصیلی هدفمند دانش‌آموزان، از اولویت‌های استان است.
بر اساس سیاست‌های ابلاغی وزارت آموزش و پرورش، سهم نمرات پایه یازدهم در کنکور سال آینده شش درصد و نمرات پایه دوازدهم 40 درصد تأثیر قطعی خواهد داشت، از این رو توجه ویژه به فرایند ارزشیابی مستمر دانش‌آموزان اهمیت فراوانی دارد.
شاخص برابری آموزشی، معیار کلیدی ارتقای کیفیت
عجبی با تأکید بر اینکه شاخص برابری آموزشی یکی از معیارهای مهم سنجش کیفیت نظام آموزشی است، گفت: هرچه عدد این شاخص کمتر باشد، نشان‌دهنده همسانی بیشتر سطح آموزشی دانش‌آموزان و عملکرد کیفی‌تر مدارس است.
بررسی داده‌های پنج سال اخیر نشان می‌دهد مناطق آموزشی استان اصفهان همبستگی بالایی میان ارتقای کیفیت آموزش و شاخص برابری دارند و شهرستان‌هایی که میانگین برابری آموزشی پایین‌تری دارند، در امتحانات نهایی عملکرد بهتری از خود نشان داده‌اند.
وی همچنین هدایت نادرست دانش‌آموزان ضعیف به رشته علوم انسانی را یکی از عوامل افت میانگین نمرات شاخه نظری دانست و خاطرنشان کرد: هدایت دانش‌آموزان باید بر اساس استعداد، علاقه و توانایی واقعی آنها انجام شود تا ضمن ارتقای موفقیت تحصیلی، از افت تحصیلی و ترک تحصیل جلوگیری شود.
عجبی با اشاره به راه‌اندازی پایگاه‌های دائمی مطالعاتی در مدارس به‌عنوان یکی از ابتکارات استان بیان کرد: این پایگاه‌ها فضایی امن و مناسب برای آمادگی دانش‌آموزان در امتحانات نهایی و کنکور فراهم کرده‌اند و تاکنون بیش از 7 هزار کلاس و همایش آموزشی در مناطق مختلف استان برگزار شده است.
وی در پایان تأکید کرد: اصفهان به‌عنوان ویترین آموزش کشور موظف است با استفاده از ظرفیت‌های انسانی، تجهیزاتی و علمی، جایگاه خود را حفظ کند.
بر این اساس، تقویت رشته‌های فنی و کاردانش، حمایت از مدارس مناطق کم‌برخوردار و تقدیر از معلمان برتر از مهم‌ترین اولویت‌های آموزش متوسطه استان در سال تحصیلی جدید است.
انتهای پیام/170/