خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 16 مهر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

استان کرمان و مسیر سخت توسعه راه های روستایی؛ بیش از 500 روستای فاقد آسفالت

تسنیم | استان‌ها | چهارشنبه، 16 مهر 1404 - 11:36
توسعه راه های روستایی استان کرمان به دلیل مشکلاتی چون کوهستانی بودن و کمبود اعتبارات به کندی پیش می رود و 509 روستا هنوز از نعمت آسفالت بهره مند نشده اند.
استان،روستايي،كرمان،آسفالت،كيلومتر،توسعه،راهداري،شمال،مشكلات ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، استان کرمان با وسعتی بالغ بر 19 هزار کیلومتر راه‌های روستایی، یکی از بزرگترین و در عین حال یکی از چالش‌برانگیزترین استان‌ها در زمینه توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای کشور است.
در این استان که با شرایط توپوگرافی متنوع و اقلیم‌های مختلف دست به گریبان است، بیش از 500 روستای بالای 20 خانوار هنوز از نعمت آسفالت بهره‌مند نشده‌اند.
راه‌های روستایی نه تنها به عنوان یکی از زیرساخت‌های حیاتی برای ارتباطات اجتماعی و اقتصادی روستاییان شناخته می‌شوند، بلکه عامل اصلی توسعه و رشد اقتصادی در مناطق دورافتاده و کمتر توسعه یافته به شمار می‌آیند.
استان کرمان با بیش از 1382 روستای بالای 20 خانوار و مساحت وسیع خود، از جمله استان‌هایی است که در زمینه توسعه راه‌های روستایی با چالش‌های ویژه‌ای مواجه است.
از دشواری‌های اقلیمی و توپوگرافی خاص گرفته تا کمبود منابع مالی و مشکلات اجرایی، همه و همه بر روند ساخت و توسعه این راه‌ها تأثیر می‌گذارند.
مهدی هادوی، معاون فنی و نظارت بر راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده شمال استان کرمان، به تفصیل به وضعیت راه‌های روستایی این استان و چالش‌های متعدد این حوزه پرداخته و از برنامه‌های در دست اقدام برای بهبود وضعیت راه‌ها سخن گفته است.
چالش‌های ساخت و توسعه راه‌های روستایی در استان کرمان
معاون فنی و نظارت بر راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده شمال استان کرمان، با اشاره به اینکه این استان یکی از وسیع‌ترین استان‌های کشور است که به دلیل تنوع اقلیمی و توپوگرافی خاص خود، نیازمند رویکردی متفاوت برای توسعه راه‌های روستایی است، گفت: استان کرمان با داشتن کوهستان‌های سخت، تپه‌ماهورها و دشت‌های وسیع، چالش‌های بزرگی را برای ساخت و توسعه جاده‌ها دارد.
هادوی، با عنوان اینکه شرایط اقلیمی استان کرمان موجب افزایش پیچیدگی‌ها و هزینه‌های اجرایی می‌شود، توضیح داد: با توجه به شرایط توپوگرافی و پراکندگی روستاها در مناطق مختلف، هر نوع جاده‌ای نیاز به دستورالعمل خاصی دارد و این مسئله روند ساخت و ساز را کندتر می‌کند.
آمار نگران‌کننده 509 روستا فاقد آسفالت در کرمان
وی با اشاره به اینکه در استان کرمان از مجموع 1382 روستای بالای 20 خانوار، 509 روستا هنوز فاقد جاده‌های آسفالته هستند، تأکید کرد: با توجه به مساحت وسیع استان و اقلیم‌های مختلف، بیش از 500 روستا در کرمان فاقد راه آسفالته هستند و این وضعیت در شرایط اقتصادی کنونی، نیازمند همکاری‌های بیشتر و تخصیص اعتبارات کافی است.
معاون فنی و نظارت بر راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده شمال استان کرمان، با بیان اینکه در آخرین ارزیابی‌ها، طول کل راه‌های این استان تقریباً معادل 6 تا 7 استان کوچک غرب کشور است، افزود: این گستردگی جغرافیایی در کنار شرایط اقلیمی و توپوگرافی خاص، از جمله کوهستان‌های سخت و دشوار، باعث ایجاد مشکلات زیادی در ساخت و نگهداری راه‌ها می‌شود.
وی با عنوان اینکه از مجموع 2228 کیلومتر راه باقی‌مانده که هنوز آسفالت نشده، 450 کیلومتر در مناطق کوهستانی سخت قرار دارد که برای آسفالت کردن آن‌ها نیاز به اعتبار و منابع مالی بسیار زیادی است، گفت: این مسیرها نیازمند انجام عملیات خاک‌برداری وسیع و تخریب سنگ‌های سخت است که تمامی این موارد هزینه‌های بالایی را در پی دارد.
هادوی با بیان اینکه حدود 1113 کیلومتر از این 2228 کیلومتر در مناطق کوهستانی قرار دارد، بیش از 1500 کیلومتر آن در مناطق کوهستانی و کوهستان‌های سخت و صعب‌العبور واقع شده است، عنوان کرد: علاوه بر آن، در تپه‌ماهورها نزدیک به 460 کیلومتر و در دشت‌ها حدود 264 کیلومتر راه باقی‌مانده که هنوز نیاز به آسفالت دارند.
این مسیرها مربوط به روستاهای بالای 20 خانوار هستند که هنوز فاقد راه‌های آسفالته می‌باشند.
وی ادامه داد: با وجود این مشکلات و چالش‌ها، نباید فراموش کرد که در سال‌های اخیر تلاش‌های گسترده‌ای برای توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای در استان انجام شده است و در حالی که برخی از این راه‌ها هنوز نیازمند تکمیل هستند، اقدامات چشمگیری در طول سال‌ها صورت گرفته است.
مشکلات اعتباری و اجرایی
معاون فنی و نظارت بر راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده شمال استان کرمان، با ببیان اینکه یکی از مشکلات اصلی در توسعه راه‌های روستایی استان، کمبود منابع مالی است، گفت: با وجود تلاش‌های مداوم و تخصیص اعتبارات استانی و ملی، هنوز این اعتبارات برای پوشش تمامی نیازهای استان کافی نیست.
وی با بیان اینکه به دلیل شرایط سخت و صعب‌العبور بودن بسیاری از مسیرها، توسعه راه‌های روستایی در این استان به یک چالش جدی تبدیل شده است که نیازمند توجه ویژه از سوی مسئولین و تخصیص اعتبارات بیشتر است، عنوان کرد: در سال گذشته اعتبارات مصوب استانی ما نزدیک به 5000 میلیارد ریال و اعتبارات ملی 450 میلیارد ریال بوده است، اما هنوز این مقدار برای پوشش نیازهای راه‌های روستایی کرمان ناکافی است.
هادوی به برخی اقدامات و پروژه‌های در حال اجرا نیز اشاره کرد و از اجرای 95 پروژه فعال در سطح استان خبر داد و افزود: در شش ماهه اول سال جاری، بیش از 60 کیلومتر راه آسفالته و 91 کیلومتر زیرسازی انجام داده‌ایم.
این‌ها نشان‌دهنده تلاش مستمر برای رفع مشکلات راه‌های روستایی استان است.
تفاهم‌نامه با استانداری برای توسعه راه‌های روستایی
معاون فنی و نظارت بر راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده شمال استان کرمان، گفت: در راستای توسعه راه‌های روستایی، تفاهم‌نامه‌ای میان استانداری کرمان و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای امضا شده است که هدف آن آسفالت 800 کیلومتر از راه‌های روستایی فاقد آسفالت در شمال و جنوب استان است.
هادوی با اشاره به جزئیات این تفاهمنامه افزود: این تفاهم‌نامه که دو ساله است، قرار است در فاز اول 250 کیلومتر راه روستایی را آسفالت کند.
این همکاری‌ها می‌تواند به سرعت بخشیدن به روند ساخت و آسفالت کمک کند.
وی افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه، استانداری مسئول زیرسازی و آماده‌سازی مسیرهای روستایی تا مرحله قبل از آسفالت است و در صورت تکمیل این بخش‌ها، سازمان راهداری مسئولیت تامین قیر و آسفالت پروژه‌ها را بر عهده خواهد داشت و با این همکاری می‌توانیم بخش زیادی از مسیرهای روستایی استان را به سرعت آماده کنیم و در نهایت آن‌ها را آسفالت کنیم.
معاون فنی و نظارت بر راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده شمال استان کرمان گفت: در فاز اول این تفاهم‌نامه، قرار است 60 کیلومتر از راه‌های روستایی استان که توسط استانداری آماده شده‌اند، آسفالت شود.
هادوی افزود: این پروژه‌ها از مناطق مختلف استان از شمال تا جنوب و شرق و غرب را شامل می‌شود و حتی روستاهایی در گنبکی نیز در فاز اول این پروژه‌ها قرار دارند.
وی با اشاره به اهمیت همکاری‌های بین‌بخشی و تخصیص اعتبارات کافی، تأکید کرد: در آینده نزدیک، با ادامه این روند و تخصیص منابع لازم، شاهد تحول در وضعیت راه‌های روستایی استان خواهیم بود.
به گزارش تسنیم، راه‌های روستایی در استان کرمان یکی از چالش‌های بزرگ این استان به شمار می‌روند که با وجود اقدامات گسترده در سال‌های اخیر، هنوز با مشکلات عدیده‌ای روبرو است.
با این حال، اقدامات جدید مانند تفاهم‌نامه همکاری با استانداری کرمان و پروژه‌های فعال در حال اجرا، امیدواری‌ها برای رفع مشکلات این حوزه را افزایش داده است.
انتهای پیام/511/