خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 15 مهر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

کارگردان «گلادیاتور» از کسل‌کنندگی آثار جدید انتقاد کرد/ فیلمنامه‌ قوی در سینما نداریم

مشرق | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 15 مهر 1404 - 19:12
کارگردان افسانه‌ای آثار بزرگی چون «گلادیاتور» و «بیگانه»، در جدیدترین اظهارات خود از وضعیت نگران‌کننده سینمای مدرن انتقاد کرد و بر فقدان فیلمنامه‌های قوی تأکید کرد.
درصد،اسكات،ريدلي،واقعاً،بيگانه،تماشاي،آثار،گلادياتور،برايش،معتقد

به گزارش مشرق ، کارگردان فیلم‌هایی مثل «گلادیاتور»، «بیگانه» و «بلید رانر» از وضعیت سینمای مدرن رضایت ندارد و معتقد است فیلم‌های امروزی چنان سطحی و متوسط هستند که ترجیح می‌دهد به جای دیدن آثار جدید، فیلم‌های قدیمی خودش را دوباره تماشا کند.
ریدلی اسکات ۸۷ ساله در صحبت‌هایش در مراسم BFI Southbank توضیح داد که معمولاً فیلم‌ها و سریال‌های زیادی می‌بیند تا استعدادهای جدید را برای پروژه هایش کشف کند؛ مثلاً بازیگر «گلادیاتور ۲»، پل مسکال را در سریال «مردم عادی» دیده است.
اما در حال حاضر تماشای آثار جدید برایش سخت و کسل کننده شده است.
او گفت: «الان دارم غرق در میان مایگی می‌شوم.
تعداد فیلم‌هایی که امروز ساخته می‌شوند، واقعاً نجومی و میلیونی است.
نه هزاران، بلکه میلیون‌ها فیلم؛ و بیشترشان بی کیفیت‌اند: بین ۶۰ تا ۸۰ درصدشان معمولی یا بد هستند، از ۴۰ درصد باقیمانده ۲۵ درصد خوب‌اند و ۱۰ درصد خیلی خوب، و فقط ۵ درصد واقعاً عالی‌اند.»
البته او گفت که شاید این درصدها دقیق نباشند، ولی اشاره کرد که در دهه ۱۹۴۰، وقتی فقط حدود ۳۰۰ فیلم ساخته می‌شد، ۷۰ درصد آن‌ها مشابه هم بودند.
او معتقد است خیلی از فیلم‌های امروز با استفاده از جلوه‌های ویژه دیجیتال نجات پیدا می‌کنند، اما مشکل اصلی این است که «اول باید یک فیلمنامه عالی داشته باشیم.»
ریدلی اسکات در ادامه گفت که به تماشای دوباره فیلم‌های خودش روی آورده است: «کاری وحشتناک است، اما من شروع کرده‌ام به تماشای دوباره فیلم‌های خودم که واقعاً خیلی خوب هستند.
ضمن اینکه تاریخ مصرف هم ندارند همین چند شب پیش «سقوط بلک هاوک» را دیدم و فکر کردم چطور تونستم همچین کاری کنم؟» او همچنین امیدوار است که گه گاه فیلم‌های خوب جدیدی هم ساخته شوند و این موضوع برایش تسکین دهنده است.
اسکات به درستی اشاره کرد که فیلم‌های تاریخی و علمی-تخیلی خودش، مثل «بیگانه» (۱۹۷۹)، به خاطر استفاده هنرمندانه از جلوه‌های ویژه عملی، حتی بهتر از دنباله‌های بعدی اش دوام آورده‌اند.
او درباره ساخت «بیگانه» گفت: «کار سختی بود.
بین تهیه کنندگانم همه نظری پیدا می‌شد و من به این قضیه عادت نداشتم، چون سال‌ها فقط خودم همه کاره خودم بودم.
مجبور شدم خطی روی شن بکشم و بگویم «فاصله بگیرید، بگذارید کارم را بکنم».
تجربه خوبی نبود.»
ریدلی اسکات با این حرف‌ها، تصویری واقعی و صادقانه از وضعیت سینمای امروز ارائه می‌دهد و همچنان به ارزش آثار خودش افتخار می‌کند.