خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 15 مهر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

توانمندی‌های زنانه در روایتگری؛ تجربه، پژوهش و تأثیرگذاری قلم

مهر | اجتماعی و حوادث | سه شنبه، 15 مهر 1404 - 15:51
در نشست «پنجره‌ای به روایت» به بررسی نقش زنان در روایت‌نویسی و بایسته‌های پژوهش و تجربه در خلق روایت‌های تأثیرگذار از زن مسلمان پرداخته شد.
روايت،زنان،پژوهش،تأكيد،نويسنده،ارائه،روايتگري،تحليل،دقيق،واق ...

خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛ نشست «پنجره‌ای به روایت» با حضور جمعی از نویسندگان، پژوهشگران، فعالان رسانه‌ای و علاقه‌مندان به روایت‌نویسی برگزار شد و به بررسی ابعاد مختلف نگارش، پژوهش و روایتگری بانوان اختصاص داشت.
این نشست شامل چهار ارائه علمی و تجربی بود که به شکل تفصیلی به موضوعات مختلف پرداخته و نمونه‌ها و تجربه‌های عملی را در خود جای داده بود.
تفاوت روایت، یادداشت و دل‌نوشته
زهره علی‌عسکری، نویسنده، در این نشست به تفاوت روایت، یادداشت و دل‌نوشته اشاره کرد.
وی نوشتن را نوعی هنر و قلم را ابزار بیان درونیات انسان دانست و تأکید کرد که تأثیرگذاری نویسنده زمانی محقق می‌شود که ذهن او هوشیار و حساس نسبت به محیط پیرامون باشد.
وی در تعریف دل‌نوشته گفت: این نوع نوشتار کوتاه، احساسی و سرشار از آرایه‌های ادبی است و نویسنده از درون خود و با تکیه بر عواطف و تخیل می‌نویسد.
برخلاف دل‌نوشته، روایت به نقل دقیق یک واقعیت با مشخص شدن زمان، مکان و شخصیت‌ها می‌پردازد و هیچ عنصر مبهمی نباید در آن باقی بماند؛ خواننده باید مسیر رویداد را تا پایان دنبال کند.
علی‌عسکری یادداشت‌نویسی را متنی مبتنی بر واقعیت، اما همراه با تحلیل و نگاه انتقادی معرفی کردند.
به گفته وی، یادداشت‌نویس می‌تواند از یک موضوع اجتماعی، فرهنگی یا سیاسی الهام بگیرد و با اختصار و دقت دیدگاه خود را ارائه دهد.
نویسنده در یادداشت می‌تواند تحلیل یا پیش‌بینی ارائه کند و حق دارد نظر خود را حتی در برابر نقد مطرح کند.
ایشان در پایان تأکید کردند که نویسنده باید از کم‌گویی و ترس از نقد پرهیز کند، چراکه قلم نعمتی الهی است و رسالت نویسنده بیان صادقانه درون خود و تأثیرگذاری بر مخاطب است، حتی اگر نوشته او همه‌پسند نباشد.
جایگاه زنان در روایتگری
در بخش دوم، طیبه میرزااسکندری فعال رسانه به بررسی جایگاه ویژه زنان در روایتگری و تفاوت‌های طبیعی و روان‌شناختی میان زن و مرد پرداخت.
وی با استناد به منابع دینی و دیدگاه‌های روان‌شناسی بیان کرد که اگرچه زن و مرد در ماهیت انسانی برابرند، اما ویژگی‌های فکری، عاطفی و رفتاری آنان متفاوت است و این تفاوت‌ها از نگاه الهی حکیمانه و تکامل‌بخش هستند.
وی زنان را از نظر عواطف قوی‌تر و «دیگرخواه» معرفی کرد، روحیه‌ای که آنان را ضامن بقا و استحکام خانواده و جامعه می‌کند.
میرزااسکندری گفت: زنان علاقه‌مند به مناسک و مراسم دینی هستند و حضور فعال آن‌ها در مجالس و حرکت‌های اجتماعی، مانند اربعین، جلوه‌ای از نقش مؤثر و آگاهانه آنان در عرصه ایمان و مقاومت است.
میرزااسکندری بر ویژگی‌های ارتباط‌گیری و تعامل بالای زنان تأکید کرد و گفت: زنان به دلیل جزئی‌نگری و دقت در مشاهده، می‌توانند وقایع را با ظرافت بیشتری روایت کنند و از کنار واقعیت‌ها بی‌تفاوت نگذَرند.
همچنین تاب‌آوری جسمی و روحی بالای زنان و توانمندی آن‌ها در ابراز احساسات، کمک می‌کند روایت‌های صادقانه‌تر و تأثیرگذارتر خلق شود.
وی افزود: نگاه چندبعدی و جامع زنان در تحلیل مسائل، هنر زنانه‌ای است که در روایتگری جلوه‌ای بارز دارد و این توانمندی باعث می‌شود زنان بتوانند در جریان‌های آزادی‌خواهانه و رسانه‌ای، نقش مؤثر و پیشرو ایفا کنند.
پژوهش اساس رواین نویسی واقع نگر
فریبا نفیسی، پژوهشگر حوزه دفاع مقدس، به مفهوم پژوهش در روایت و شیوه‌های صحیح جست‌وجو و تحلیل داده‌ها پرداخت.
وی پژوهش را جست‌وجو برای یافتن حقیقت ناشناخته دانست و بیان کرد که هر پژوهشگر باید از دل واقعیت‌های ظاهری، به درک درست‌تری از پدیده‌ها برسد.
وی نمونه‌های متعددی ارائه کرد و گفت: تعطیلی زودهنگام مغازه‌ها که ابتدا به عنوان اعتصاب عمومی تلقی شده بود، اما بررسی میدانی نشان داد علت گرمای شدید و نبود امکانات سرمایشی است؛ روایت‌های مختلف درباره سرگذشت شهدا که نیازمند تطبیق و راستی‌آزمایی داده‌هاست؛ و تحلیل مهاجرت ارامنه به تهران پس از جنگ جهانی اول و زلزله‌های مخرب، که تنها با بررسی اسناد تاریخی و دلایل اجتماعی و سیاسی قابل درک است.
نفیسی تأکید کرد که هدف پژوهش صرفاً جمع‌آوری اطلاعات نیست، بلکه رسیدن به پاسخ پرسش اصلی و درک حقیقت است.
در روایت‌نویسی، برخلاف پژوهش تجربی، هدف دستیابی به جواب قطعی نیست، بلکه بازنمایی حقیقت از خلال روایت‌هاست و هر روایت می‌تواند بخشی از واقعیت را آشکار کند.
تجربه‌نگاری دفاع مقدس راهگشای مسیر روایت نویسی
سید زینب سید احمدی نویسنده و پژوهشگر حوزه دفاع مقدس تجربه‌های خود در حوزه دفاع مقدس و جنگ ۱۲ روزه را ارائه کرد.
وی بر اصول کلیدی تجربه‌نگاری، از جمله اهمیت نظم در روایت، طراحی سوالات دقیق در مصاحبه، شناخت عمیق موضوع و حفظ واقعیت در روایت تأکید کرد.
وی توضیح داد که بازسازی ذهنی و همدلی با مصاحبه‌شونده، برای انتقال دقیق تجربه ضروری است؛ نمونه‌هایی از مصاحبه با همسران و مادران شهدا و بازسازی شرایط جنگ ارائه شد تا نشان دهد چگونه جزئیات زندگی روزمره، رفتارها و روحیات شهدا می‌تواند به خواننده کمک کند تا ارتباط نزدیک‌تر و درک عمیق‌تری از شرایط آن زمان داشته باشد.
سید احمدی تأکید کرد که روایت باید الهام‌بخش باشد، اما از اسطوره‌سازی افراطی پرهیز کند و جزئیات کوچک می‌تواند به واقعی‌تر شدن روایت کمک کند.
روایت زن تراز انقلاب
زهرا ابوالحسنی پژوهشگر و فعال حوزه زنان، در این نشست به وضعیت فرهنگی و رسانه‌ای تولید روایت در ایران پرداخت و تأکید کرد که تنها حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد جامعه درگیر سیاست‌گذاری و تولید روایت هستند، موضوعی که اثرگذاری فرهنگی و رسانه‌ای را کاهش می‌دهد.
وی افزود: روایت صحیح از زندگی و نقش زنان می‌تواند پشتوانه اجتماعی و هویتی کشور باشد و مطالعات میدانی نشان می‌دهد مردم ایران، از جمله زنان، همواره پایبند به ارزش‌ها و اصول خود هستند.
ابوالحسنی در پایان خواستار توجه راهبردی به تولید روایت واقعی و تقویت ظرفیت‌های روایت‌سازی شد.
نشست «پنجره‌ای به روایت» نشان داد که روایتگری موفق بانوان، فراتر از نوشتن صرف، نیازمند تلفیقی از پژوهش دقیق، شناخت عمیق موضوع، مهارت در مصاحبه و توجه به جزئیات واقعیات زندگی است.
توانمندی‌های ویژه زنان از جمله دقت در مشاهده، نگاه چندبعدی، قدرت همدلی و تاب‌آوری بالا، باعث می‌شود روایت‌ها صادقانه، انسانی و تأثیرگذار باشند.
حضور بانوان در عرصه روایتگری امکان بازنمایی وقایع با ظرافت و دقت بیشتر و انتقال مفاهیم انسانی و اجتماعی را فراهم می‌کند، به‌گونه‌ای که مخاطب می‌تواند با شخصیت‌ها و شرایط روایت‌شده همدلی کند و تجربه‌ای نزدیک به واقعیت داشته باشد.
همچنین، تلفیق هنر قلم، تحلیل انتقادی داده‌ها و بازسازی دقیق تجربیات، به تولید روایت‌هایی الهام‌بخش و در عین حال واقع‌گرایانه منجر می‌شود و الگویی ارزشمند برای نویسندگان، پژوهشگران و علاقه‌مندان به تاریخ شفاهی ارائه می‌کند.