خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 15 مهر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

کاظمی: افت تحصیلی چالش مزمن نظام تعلیم و تربیت است

مشرق | سیاسی | سه شنبه، 15 مهر 1404 - 09:18
وزیر آموزش و پرورش گفت که افت تحصیلی چالش مزمن نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران در تمام ادوار بوده است.
مدال،آموزش،تحصيلي،افت،نهايي،درصد،نمرات،كاظمي،ميانگين،نظري،توجهي

به گزارش مشرق، علیرضا کاظمی در جلسه علنی امروز به سوال محمدرضا صباغیان نماینده بافق و مهریز مبنی بر اینکه «چرا وضعیت علمی دانش‌آموزان کشور با افت شدید روبرو است؟»، پاسخ داد.
وزیر آموزش و پرورش با تبریک آغاز سال تحصیلی جدید گفت: موضوع افت تحصیلی چالش مزمن نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران در تمام ادوار و دغدغه تمام وزرا و نمایندگان مجلس بوده است.
کاظمی با بیان اینکه افت و رشد کیفیت آموزش در مدارس تابع سیاست‌ها و برنامه‌های کلان و شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است، گفت: رشد علمی دانش‌آموزان در چند منظر قابل بررسی است.
حضور دانش‌آموزان در عرصه‌های بین‌المللی از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است
وی توضیح داد: ظهور و بروز استعدادهای برتر دانش‌آموزی معمولا با شرکت در المپیادهای علمی و کسب رتبه‌های برتر قابل ارزیابی است.
آمارها حکایت از آن دارد که حضور دانش‌آموزان جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های بین‌المللی از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین، تعداد مدال‌های کسب‌شده در سال ۲۰۲۳ میلادی ۳۲ مدال بوده و در سال ۲۰۲۵ با کسب ۱۱ مدال طلا، ۱۹ مدال نقره و ۱۰ مدال برنز، در مجموع ۴۰ مدال به‌دست آمده است که نسبت به سال گذشته ۴ مدال افزایش داشته و با صعودی ۲۰ پله‌ای، در جایگاه بسیار قابل توجهی قرار گرفته‌ایم؛ در چند روز گذشته و در آغاز سال تحصیلی، مقام معظم رهبری در سخنانی از این موفقیت‌ها تمجید کردند.
وی درباره حوزه آموزش عمومی، گفت: اگر در حوزه آموزش عمومی میانگین نمرات آزمون‌های نهایی یا کل یک دوره تحصیلی را براساس جدول ۲۰ برنامه هفتم توسعه مدنظر داشته باشیم، آمارها نشان می‌دهد که میانگین نمرات نهایی پایه دوازدهم نظری در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ حدود ۵۸ درصد افزایش داشته است.
کاظمی اضافه کرد: میانگین نهایی نمرات پایه یازدهم نظری در سال ۱۴۰۴ نسبت به سال ۱۴۰۳ حدود ۰/۶ درصد افزایش داشته است.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: معدل دوره دوم متوسطه نظری براساس تکلیف جدول ۲۰ ماده ۷۸ قانون برنامه هفتم توسعه، از ۱۴/۷۵ در سال ۱۴۰۳ به ۱۵/۳۲ در سال ۱۴۰۴ رسیده که نشان‌دهنده ۰/۵۷ درصد ارتقا است.
وی خاطرنشان کرد: عملکرد دانش‌آموزان در امتحانات نهایی پایه دوازدهم، به دلایل متعددی از جمله تعطیلی‌های ناخواسته ناشی از ناترازی‌های انرژی و آلودگی هوا تحت تأثیر قرار گرفته و باعث افت تحصیلی به میزان ۰/۴۳ درصد در سال ۱۴۰۴ شده است.
ادامه دارد