منطقه ویژه اقتصادی پیام به پایگاه اقتصاد دیجیتال کشور تبدیل میشود - تسنیم
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام گفت: در حوزه فرودگاهی، فرودگاه بین المللی پیام در آستانه تبدیل به فرودگاه معین استان تهران و به نوعی فرودگاه مهرآباد بوده و تمامی الزامات استانداردی اخذ شده است.

محسن حسنلو، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بینالمللی پیام در گفتوگو با خبرنگار تسنیم از کرج ضمن قدردانی از تلاشها و زحمات اصحاب رسانه در انعکاس اخبار و واقعیتها مطرح کرد: اگر ما توفیقی را برای خود در این استان و عرصه اقتصادی متصور هستیم، این امر تنها با همراهی و حمایت خبرنگاران محقق خواهد شد چراکه بهخودیخود، فعالیت اجرایی امروز با دشواریهای فراوانی همراه است.
وی خاطرنشان کرد: کسری و کمبود منابع، انبوه مسائل و مشکلات بر زمینمانده، عدم اتصال و ارتباط با دنیای بیرونی و فقدان امنیت اقتصادی در میان سرمایهگذاران و بخشهای مختلف، کار را برای مدیران اجرایی سخت کرده و در چنین شرایطی، آنچه میتواند به بخشهای مختلف اجرایی یاری رساند، مطالبهگری رسانهها در این عرصه است.
این رسالت اهمیت بسیاری دارد و نیاز به آن بهشدت احساس میشود.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بینالمللی پیام اذعان کرد: اگر امروز بهدنبال پویایی، تحول، پیشرفت، نوآوری و کارآمدی بخشهای مختلف در عرصه اجرا هستیم، باید مطالبهگری مؤثر، هوشمندانه، هدفمند و مسئولانه رسانهها را شاهد باشیم.
این رسانهها هستند که با جهتدهی درست و سازنده به افکار عمومی، طرح مطالبات مردمی را به امری بدیهی، ضروری و پذیرفتهشده در فضای عمومی تبدیل میکنند.
حسنلو اظهار کرد: بیان مسائل از طریق بهرهگیری از ظرفیتهای هنری و بسترهای بصری میتواند نقش بسیار مؤثری در شکلدهی و هدایت افکار عمومی ایفا کند.
استفاده هوشمندانه از این ابزارها، علاوه بر افزایش جذابیت پیام، به انتقال عمیقتر مفاهیم و جلب مشارکت گستردهتر جامعه در مسیر توسعه و مطالبهگری کمک شایانی خواهد کرد.
از طرفی، مطالبهگری رسانهای زمینهساز رشد و پیشرفت در جامعه است.
مطالبهگری رسانهها، انگیزهای مضاعف برای مدیران اجرایی ایجاد میکند
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بینالمللی پیام اضافه کرد: مطالبهگری رسانهها بهطور همزمان فضایی مناسب و انگیزهای مضاعف را برای مدیران اجرایی فراهم میکند، بهویژه برای آن دسته از مدیرانی که با نیت خدمت، کار و ایجاد تغییر وارد میدان شدهاند.
این فضا، مسیر را برای تلاش و ابتکار عمل آنان هموارتر میسازد و موجب ارتقای کیفیت عملکرد در بخشهای مختلف اجرایی میشود.
وی بیان کرد: اگر البرز در عرصه خدمات حملونقلی، بهویژه حملونقل عمومی هوایی، در ادوار گذشته از این خدمات محروم بوده، لازم است مطالبهگری رسانهها در این زمینه دوچندان شود تا از دستگاههای ذیربط پاسخ روشنی خواسته شود که چرا با وجود ظرفیتهای ارزشمندی همچون فرودگاه بینالمللی پیام، همچنان مردم این استان و اهالی این منطقه از کشور از بهرهمندی از چنین خدماتی محروم ماندهاند؟
حسنلو منطقه ویژه اقتصادی پیام را یکی از هایتکترین مناطق اقتصادی کشور دانست و گفت: جای سئوال است که چرا نرخ ایجاد اشتغال در البرز تا این حد پایین بوده و با وجود نیروی کار متخصص و سرمایه انسانی متبحر، این همه ظرفیت تا امروز مغفول مانده است؟
این مسئله رسالت و ماموریت دستگاههای رسانهای را که بخشی بهصورت دولتی و بخشی بهصورت غیردولتی مشغول فعالیت هستند، دوچندان میکند.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بینالمللی پیام مطرح کرد: در دوره اخیر و دولت چهاردهم، تحولات خوبی در مجموعه شکل گرفته است؛ بدین معنا که در دو بخش فرودگاهی و منطقه ویژه اقتصادی، با دو گونه مواجهه و رویکرد اقدام را آغاز کردیم که رویکرد اول ما در منطقه و فرودگاه، ساماندهی وضعیت موجود بود، زیرا پدیدآورندگان این مجموعه مسائل را بهدرستی شناسایی و برای حل آن، این مجموعه را ایجاد کردند.
رسیدن به جایگاه طلایی فرودگاهی، نیازمند مطالبهگری است
وی با بیان اینکه رویکرد دوم که از رویکرد اولی بسیار پراهمیتتر است، رویکرد توسعهمحور بود، خاطرنشان کرد: ما در هر دو بخش، کار را آغاز کردیم و توفیقات خوبی نیز حاصل شد.
در حوزه فرودگاهی، فرودگاه بینالمللی پیام در آستانه تبدیل به فرودگاه معین استان تهران و به نوعی فرودگاه مهرآباد بوده و تمامی الزامات استانداردی از سازمان هواپیمایی کشوری و سازمانهای رگولار در این حوزه اخذ شده است.
حسنلو با اشاره به اینکه بخشی از اتفاقات رقم خورده در این حوزه پس از گذشت دو دهه انجام شده است، افزود: از جمله اقدامات انجام شده میتوان به نصب و فعالیت سیستمهای ناوبری، تجهیزات هندلینگ زمینی، ایجاد خطهای پروازی جدید، سیستمهای لایتینگ و ...
اشاره کرد.
پروازهای باری در فرودگاه پیام با جدیت پیگیری و برقرار شده اما رسیدن به جایگاه طلایی فرودگاهی در پیام نیازمند مطالبهگری فعال شماست.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بینالمللی پیام تصریح کرد: امروز ما همچنان در برخی زیرساختها و بسترهای حوزه شهری کمبود داریم؛ به این معنا که اگر مسیرهای دسترسی به فرودگاه پیام تکمیل نشود، بهرهبرداری از این ظرفیت همچنان بهصورت ناقص و محدود ادامه خواهد یافت.
از جمله مهمترین و بنیادیترین مسائل ما، موضوع مسیرهای دسترسی به فرودگاه است.
وی مطرح کرد: خبر خوش این است که در سفر اخیر مقام عالی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به استان البرز، قولهای مساعدت خوبی بین او و استاندار رد و بدل شد و بر این اساس، مقرر شده که در کمترین زمان ممکن، اتصال بخش انتهایی اتوبان یادگار امام(ره) به فرودگاه برقرار شود.
تکلیفی که دولت بر عهده منطقه ویژه اقتصادی پیام گذاشته، بسیار بزرگ است و بدون کمک اصحاب رسانه محقق نخواهد شد.
پیشرفت 50 درصدی گمرک تخصصی فاوا
حسنلو با بیان اینکه رسیدن به یک درصد از سهم اقتصاد دیجیتال در کشور، امری بسیار مهم است و ما در حال پیگیری و ایجاد زیرساختهای لازم برای تحقق این هدف هستیم، عنوان کرد: بخشی از این پروژه را از ابتدای حضور خود کلید زدیم.
گمرک تخصصی فاوا که دریچه ورود به پیشبرد اهداف اقتصاد دیجیتال در کشور بوده نیز در فرودگاه بینالمللی پیام راهاندازی شده و تاکنون بیش از 50 درصد پیشرفت دارد.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پیام، این گمرک را شامل استقرار آزمایشگاههای حوزه ICT، دفاتر دائمی سازمان تنظیم مقررات، آزمایشگاههای تخصصی سازمان تنظیم مقررات، آموزش ارزیابان و ایجاد احداثات و ابنیه مرتبط با بخش گمرک تخصصی فاوا دانست و افزود: بخشی از این اقدامات تاکنون پیگیری شده و به لطف خدا، سال آینده به مرز و مرحله بهرهبرداری از این گمرک تخصصی خواهیم رسید.
وی خاطرنشان کرد: حجم بالای واردات و صادرات کالاهای حوزه ICT در کشور بسیار بالاست و این موضوع ایجاب میکند که به عنوان یک مجموعه اقتصادی، تمام تلاش خود را برای تحقق این هدف مهم و ایجاد خط سبز گمرکی و کالاهای حوزه ICT در منطقه معطوف کنیم.
امیدواریم با همراهی اصحاب رسانه، پروژهها و برنامههایی که در دست اقدام داریم با سرعت فزایندهای به ثمر برسند.
انتهای پیام/