نامگذاری سایت امام دانشگاه آزاد زنجان به نام «شهید طهرانچی»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان، از موافقت شورای شهر با نامگذاری بلوار منتهی به دانشگاه به نام شهید محمدمهدی طهرانچی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، احمد نقیلو رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی با تکیه بر آرمانهای شهدای گرانقدر و با هدف ارتقای جایگاه علمی و اجتماعی، برنامههای گستردهای را در دستور کار دارد.
در همین راستا، نامگذاری سایت امام دانشگاه به نام یکی از شهدای بزرگوار در حال پیگیری است و مکاتبات لازم با سازمان مرکزی انجام شده تا در صورت موافقت، این سایت به نام شهید طهرانچی نامگذاری شود.
پایهگذاری دانشگاه آزاد با حمایت مردم
وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی از همان ابتدا بر اساس یک ضرورت اجتماعی پایهگذاری شد؛ در آن دوران، تعداد داوطلبان کنکور بسیار زیاد بود و دانشگاههای دولتی توان جذب همه این افراد را نداشتند.
از اینرو، ایده ایجاد دانشگاههای خصوصی که بتوانند این نیاز جامعه را برطرف کنند، مطرح شد.
دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک دانشگاه اجتماعی، با پول مردم و کمکهای مردمی ساخته شد و تمام ساختمانها و امکانات موجود در اختیار دانشگاه، نتیجه همین همراهی مردم است.
دانشگاه آزاد؛ مولود رتبههای برتر و ارتباط تنگاتنگ با جامعه
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان با اشاره به جاگاه علمی این دانشگاه، تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در رتبهبندیهای متعدد، جایگاههای برتری را کسب کرده است.
بیشترین ارتباط دانشگاه آزاد با مردم است؛ به طوری که در شهر زنجان با جمعیت 200 هزار نفر، تقریباً در هر خانه یک نماینده از دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد.
این نشاندهنده فراگیر بودن و عمق نفوذ این دانشگاه در جامعه است.
دانشگاه آزاد به عنوان یک دانشگاه اجتماعی، وظیفه ذاتی خود را در قبال جامعه انجام داده و نیازمند همراهی و حمایت است.
رسانهها؛ همراهان واقعی دانشگاه آزاد در ایفای نقش اجتماعی
نقیلو رسانهها را یکی از همراهان واقعی و عملی دانشگاه آزاد اسلامی برشمرد و اظهار داشت: از دیرباز تا کنون، ارتباط بسیار خوبی بین رسانهها و دانشگاه آزاد اسلامی برقرار بوده است.
این دانشگاه یک دانشگاه اجتماعی است و بر آن است که در اجتماع نقشآفرین باشد و در متن جامعه حضور فعال داشته باشد.
بدون حضور رسانهها، ایفای این نقش به درستی محقق نخواهد شد.
برای تربیت اساتید رسانه و ارتقای جایگاه علمی و پژوهشی آنان، درخواست رشته علوم ارتباطات اجتماعی در مقطع کارشناسی ارشد به سازمان مرکزی ارائه شده است تا در صورت موافقت، بتوانیم در خدمت اساتید رسانه نیز باشیم.
تحولات مدیریتی و حرکت به سوی دانشگاهی ماموریتمحور
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان به تحولات اخیر در مدیریت دانشگاه نیز اشاره کرد و گفت: با تصمیمات صورت گرفته، تمامی آموزشهای دانشگاه در اختیار دانشگاه قرار گرفته است.
پیش از این، بیش از نیمی از آموزشها توسط نیروهای خارج از دانشگاه ارائه میشد که مقید به بخشنامههای ما نبودند؛ اما در حال حاضر این مشکل برطرف شده است.
همچنین، دانشگاهها به سمت ماموریتمحور شدن حرکت کردهاند.
به عنوان مثال، واحد زنجان ماموریتهایی در زمینه ساختوساز سریع و ارزان آپارتمانها، طراحی چاقو و سنجش کیفیت انجام را بر عهده گرفته است.
این رویکرد موجب ارتقای علمی و کاربردی دانشگاه خواهد شد.
نقشآفرینی دانشگاه آزاد در حوزههای تربیتی، آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی
نقیلو با تأکید بر وسعت فعالیتهای دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: این دانشگاه با 400 واحد در سراسر کشور و 1100 مدرسه سماء، اثرات تربیتی، آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی بزرگی بر جامعه دارد.
هیچ کس نمیتواند منکر این اثرگذاری شود.
خوشبختانه، پس از دوران مدیریت جدید، دانشگاه آزاد اسلامی با کمترین مشکلات مواجه است و در مسیر برداشتن گامهای بزرگتر قرار دارد.
تحولات اخیر به واسطه حرکتهایی است که شهید دکتر طهرانچی آغاز کردند و همین امر موجب شده که اخبار دانشگاه آزاد اسلامی در سالهای اخیر به طور مداوم در رسانهها منتشر شود.
توسعه رشتههای تحصیلی و ارتقای کیفیت پژوهش و آموزش
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان افزود: در حال حاضر، بیش از 530 رشته تحصیلی مختلف در سطح استان زنجان در دانشگاه آزاد اسلامی ارائه میشود که شامل 35 رشته دکتری، 143 رشته کارشناسی ارشد و مابقی در مقطع کارشناسی است.
در حوزه پژوهش نیز، برنامههایی برای ارتقای کیفیت و کاربردی کردن تحقیقات در دستور کار قرار دارد.دما به دنبال آن هستیم که مقالات علمی، مشکلات واقعی کشور را حل کنند و به جای مقالات کماثر و پرشمار، به سمت تولید مقالات با کیفیت و تاثیرگذار حرکت کنیم.
مکانیزمهای پژوهشی دانشگاه به گونهای است که مقالات با کیفیت را ارزیابی و آنهایی که صرفاً جنبه تکراری دارند را کنار میگذارد.
نقش مدارس سما در تربیت نسل آینده و الگوبرداری از طرحهای نوین
نقیلو در خصوص مدارس سما گفت: مدارس سما (علوی و فاطمی) با هدف تربیت نسل آینده و ارائه الگوهای آموزشی نوین ایجاد شدهاند.
در حال حاضر، حدود 5500 دانشآموز در 25 مدرسه سما در سطح استان مشغول به تحصیل هستند.
این مدارس تلاش میکنند تا استانداردهای آموزشی بالا را ارائه دهند و به عنوان الگو برای سایر مدارس کشور عمل کنند.
به عنوان مثال، در زمینه طراحی چاقو و سنجش، تیمی از متخصصین با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی در حال انجام تحقیقات و طراحیهای لازم هستند تا با شناسنامهدار کردن این محصولات، به ارتقای کیفیت و جایگاه آنها در صنعت کمک کنند.
وی در ادامه با تشریح اقدامات صورت گرفته در حوزههای پژوهشی و آموزشی، از راهاندازی آزمایشگاه زیتون و مرکز تحقیقات مرتبط با آن خبر داد.
وی با اشاره به انتقال دستگاههای هایکوم به واحد زنجان، این پروژه را مشترک با واحدی دیگر دانست و بیان داشت: هدف از این اقدام، ایجاد یک برند در تجهیزات آزمایشگاهی و ورود جدی به این حوزه است.
نقیلو همچنین از تولید آزمایشی «ماژیک» خبر داد و گفت: این ماژیکها در حال حاضر در مدارس سما مورد استفاده قرار میگیرند و بازخوردها در قالب نظرسنجی جمعآوری میشود تا کیفیت محصول نهایی ارتقا یابد.
وی با تأکید بر رویکرد حل مسئله در دانشگاه، اظهار داشت: دانشگاه تنها زمانی هویت پیدا میکند که بتواند مسائل واقعی جامعه را حل کند.
اگر در سند بالادستی دانشگاه، به مسئلهمحور بودن و حل چالشها پرداخته نشود، دانشگاه صرفاً به مکانی برای صدور مدرک تبدیل خواهد شد.
رئیس دانشگاه آزاد زنجان با اشاره به تعاملات دانشگاه با صنعت، بیان کرد: ما به سراغ کارخانهها میرویم و مشکلات آنها را شناسایی میکنیم.
این رویکرد تنها به صدور مدرک خلاصه نمیشود، بلکه ما به دنبال ایجاد مسیرهای شغلی و راهحلهای عملی برای دانشجویان هستیم.
در همین راستا، توانستهایم برای 20 نفر از دانشجویان، مسیر شغلی مناسبی را فراهم کنیم.
نقیلو به آمار 17 هزار نفری دانشجویان در استان زنجان اشاره کرد و گفت: در طول 12 سال گذشته، تجربه دانشجویی ما رو به افزایش بوده و تلاش میکنیم تا محیطی امن و پویا برای تحصیل و پژوهش فراهم کنیم.
وی به طرحهای عمرانی و آموزشی اشاره کرد و گفت: اقداماتی نظیر بازسازی خوابگاه مطهری و همچنین پیگیری مسائل مسکن و بوستانها در دستور کار قرار دارد.
همچنین، در حوزه آموزش، دانشکدهها باید به سمت آموزش مسئلهمحور حرکت کنند.
در پایان، نقیلو بر لزوم الگوبرداری تولیدکنندگان از رویکرد دانشگاه آزاد در راستای کاهش هزینهها و افزایش سرعت تولید تأکید کرد و ابراز امیدواری نمود تا این اقدامات، گامی مؤثر در جهت ارتقاء جایگاه علمی و حل مسائل کشور باشد.
انتهای پیام/