آیا پرورش در نظام آموزش و پرورش مغفول مانده؟
در حالی که نایب رییس کمیسیون فرهنگی هنری مجلس دانشآموزی کشور از وضعیت نگران کننده پرورش و مغفول ماندن آن گلایه میکند، معاون پژوهشی و برنامهریزی منابع انسانی اداره کل آموزش و پرورش یزد از تدوین و نظارت جدی بر حوزه پرورش در مدارس خبر میدهد.

در حالی که نایب رییس کمیسیون فرهنگی هنری مجلس دانشآموزی کشور از وضعیت نگران کننده پرورش و مغفول ماندن آن گلایه میکند، معاون پژوهشی و برنامهریزی منابع انسانی اداره کل آموزش و پرورش یزد از تدوین و نظارت جدی بر حوزه پرورش در مدارس خبر میدهد.
به گزارش ایسنا، متأسفانه یکی از مشکلاتی که این روزها به صورت جدی در جامعه مشاهده میشود، توجه بیش از حد سیستم آموزشی کشور به مقوله آموزش است و گویا پرورش که باید سهمی برابری با آن داشته باشد، از قلم افتاده است.
برگزاری کلاسهای تست و فوق برنامه که قبلاً بیشتر در دبیرستانها برگزار میشد این روزها به دبستان هم نفوذ پیدا کرده است و دغدغههای شیرین درس خواندن در کنار رشد و پرورش به رقابتی تنگاتنگ تبدیل شده که البته آنقدرها هم بد و نامطلوب نیست و بازار خوبی را برای برخی از مدارس راه انداخته است.
سطحبندی مدارس، بر اساس نوع آموزش و سطحبندی دانشآموزان که برای والدین هم با هزینههای سنگین تمام میشود از مهمترین آسیبهایی است که شاخص شدن آموزش در مدارس به ارمغان آورده است.
در حین حال، نباید غافل از این شد که آموزش و پرورش هم نگران این مسئله فاجعهبار شده تا نسبت به برقراری تعادل در زمینه آموزش و رشد و پرورش اقدام کند چرا که اگر جامعهای با سیستم آموزشی خالی از پرورش همچون منجلابی انسانهای ساخته شده بر مبنای آموزش را در منجلاب آسیبهای اجتماعی و عدم تأمین نیازهای فردی و اجتماعی یک انسان غرق میکند.
مغفول ماندن پرورش در نظام آموزش و پرورش
«علی فرهمند» در گفتوگو با خبرنگار ایسنا-منطقه یزد، توجه بیش از حد به بحث آموزش را یکی از بزرگترین مشکلات دانشآموزان عنوان و اظهار میکند: متأسفانه یکی از مشکلات غالب دانشآموزان در سیستم آموزشی آموزش و پرورش توجه بیش از حد این دستگاه به موضوع آموزش نسبت به پرورش است.
وی با تشبیه آموزش و پرورش به عنوان بالهای یک پرنده تصریح میکند: یک کبوتر باید با هر دو بال آموزش و پرورش حرکت کند در حالی که هماکنون بال پرورش ما غیرفعال است و این سیستم با این احتساب قدرت پرواز خود را از دست داده است.
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی هنری مجلس دانشآموزی کشور با بیان این که پارلمان دانشآموزی استان یزد اولین پارلمان دانشآموزی کشور است، میگوید: تشکیل یک پارلمان متشکل از نمایندگان هر شهرستان صدای دانشآموزان راهکاری به منظور در میان گذاشتن مشکلات دانش آموزان با مسئولان کشوری و مطالبه نیازهای جدی این قشر انجام شد.
نماینده مجلس دانشآموزی استان یزد در پایان نیز، با اشاره به عضویت «سارا فلاح» یکی از نمایندگان دانشآموزی استان یزد به عنوان یکی از اعضای هیأت رئیسه دانشآموزان کشور خاطرنشان میکند: بنده نیز به عنوان نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس دانشآموزی کشور و تنها مخبر سند این دوره مجلس دانشآموزی کشوری تحت عنوان سند سلامت روان انتخاب شدم که مسئولیت جمعآوری اسناد و ارائه آنها به نمایندگان مجلس و وزیران را به منظور تدوین بر عهده دارم.
ارزیابی عملکرد مدارس در حوزه پرورشی از مهر امسال
«علیرضا مصباحفر» معاون پژوهشی و برنامهریزی منابع انسانی اداره کل آموزش و پرورش یزد در رابطه با تدوین صد درصدی برنامههای مدارس بر اساس سند تحول بنادین به خبرنگار ایسنا میگوید: برخلاف چند سال گذشته، امسال تمامی برنامههای آموزشی بر اساس سند تحول بنیادین تدوین و برنامهریزی شده است که البته میزان اجرایی شدن آن در طرح تعادل مشخص خواهد شد.
وی با بیان این که طبق سند تحول بنیادین با دیدگاه تربیت اسلام و ایران باستان، شش حوزه تربیتی را مشخص کرده است، تصریح میکند: حوزههای اعتقادی و عبادی و دینی، اجتماعی و سیاسی، اقتصادی و حرفهای، علمی و فناوری، زیبایی شناختی و هنری و همچنین زیستی و بدنی حوزهای تربیتی هستند که آموزش تنها بخش کوچکی از حوزه علمی و فناوری را شامل میشود.
این مسئول عدم کارورزی مدیران و برنامهریزی برای تحقق سند تحول بنیادین را از عوامل شاخص شدن آموزش نسبت به سایر حوزهها عنوان میکند و میگوید: از آنجایی که آموزش به صورت کمی و قابل سنجش است و با یک کارنامه تحصیلی نمود پیدا میکند، بیشتر به چشم میآید اما پرورش و حوزههای آن قابل سنجش با معیارهای کمی نیست و همین عوامل تأثیرگذار بوده است.
وی در رابطه با میزان عمل کردن مدارس به سند تحول بنیادین میگوید: هر چند که قبلاً این نگرانی وجود داشت اما امسال نظام ارزیابی مدیریت عالی مدارس در این راستا اقدام میکند به طوری که مکانیزم سیستمی ارزیابی، تمام مسابقات فرهنگی با جزئیاتی مانند تعداد شرکتکنندهها، سطح و مراحل و صعود و رشتههای شرکت کننده را بررسی میکند.
وی اضافه میکند: برگزاری و اجرای هر نوع برنامه فرهنگی از سوی مدارس با دریافت مستنداتی مانند عکس و فیلم پذیرفته میشود و البته ناظران نیز به صورت زنده در صحنه برگزاری برنامههای مدارس حاضر و مشاهدات خود را ثبت میکنند.
مصباحفر از برگزاری ۳۵ عنوان برنامه پرورشی و ۱۸ برنامه در حوزه تربیت بدنی خبر میدهد و میگوید: این میزان از برنامههای حوزه فرهنگی در مقابل ۱۴ برنامه آموزشی در سطح آموزش ابتدایی و ۲۴ عنوان برنامه آموزشی در سطح برنامههای متوسطه قرار دارد.
بالا رفتن توقع جامعه از آموزش مدارس
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در زمینه تأثیر سو کنکور و آزمونهای ورودی مدارس در کاهش توجه مدارس به مسائل آموزشی خاطرانشان میکند: متأسفانه برداشتن کنکور و چنین آزمونهایی فراتر از عملکرد آموزش و پرورش و در محدوده قانونگذاری مجلس است و آموزش و پرورش در راستای لغو آن، نمیتواند اقدام کند.
معاون پژوهشی و برنامهریزی منابع انسانی اداره کل آموزش و پرورش یزد با اشاره به این که چتر کنکور فراتر از آموزش در مدارس را شامل میشود، تصریح میکند: متأسفانه سایه کنکور نه تنها بر آموزش و پرورش بلکه بر جامعه نیز اثر کرده است به طوری که بازار، انتشاراتها و آموزشگاهها و سایر موارد وابسته به آن و حتی آموزش عالی نیز بر اساس آن فعالیت میکنند.
وی اضافه میکند: متأسفانه امروزه توقع جامعه از آموزش در مدارس نیز بالا رفته است و چنانچه در مدرسهای شاخص نباشد، از سوی جامعه وابسته به آن و والدین مورد بازخواست قرار میگیرد.
مصباحفر در پایان بر ضرورت پیگیری مقوله پرورش در مدارس تاکید میکند و میگوید: با زیربنای خرد و تعقل که اساس آموزش و پرورش ایرانی و اسلامی است، میتوان شاهد پرورش نیروهای انسانی جامعه و کاربردی برای جامعه بود که این نوع سیستم آموزشی در سند تحول بنیادین در نظر گفته شده و هر ساله به رغم اختلاف بین میزان اجرایی شدن برنامههای این سند، به سمت آن نزدیکتر میشویم.
انتهای پیام