خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 14 مهر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

بازگرداندن منزلت معلمان به جایگاه واقعی ضرورت ملی است

اعتماد | همه | دوشنبه، 14 مهر 1404 - 11:46
روزنامه اعتماد نوشت: بازگرداندن منزلت معلمان به جايگاه واقعي و ارتقاي شأن حرفه‌اي آنان نه يك موضوع صنفي صرف بلكه ضرورتي ملي است؛ زيرا بدون معلمان توانمند، با انگيزه و مورد احترام، هيچ تحول آموزشي، تربيتي يا توسعه انساني پايدار در كشور ممكن نخواهد بود و آينده كشور در زمينه عدالت آموزشي، توسعه انساني، پيشرفت علمي و توانمندي نسل‌هاي بعدي با تهديد جدي مواجه خواهد شد و اين بحران به عنوان يك زنگ خطر براي سياست‌گذاران و جامعه نيازمند برنامه‌ريزي فوري، پايدار و مستمر است.
معلمان،كاهش،آموزشي،اجتماعي،انگيزه،آينده،كيفيت،آموزش،واقعي،جا ...

روزنامه اعتماد نوشت: بازگرداندن منزلت معلمان به جایگاه واقعی و ارتقای شأن حرفه‌ای آنان نه یک موضوع صنفی صرف بلکه ضرورتی ملی است؛ زیرا بدون معلمان توانمند، با انگیزه و مورد احترام، هیچ تحول آموزشی، تربیتی یا توسعه انسانی پایدار در کشور ممکن نخواهد بود و آینده کشور در زمینه عدالت آموزشی، توسعه انسانی، پیشرفت علمی و توانمندی نسل‌های بعدی با تهدید جدی مواجه خواهد شد و این بحران به عنوان یک زنگ خطر برای سیاست‌گذاران و جامعه نیازمند برنامه‌ریزی فوری، پایدار و مستمر است.
کد خبر: 740103 | ۱۴۰۴/۰۷/۱۴ ۱۱:۳۵:۰۰
«کاهش منزلت معلمان تهدیدی جدی برای کیفیت آموزش» عنوان یادداشت روزنامه اعتماد به قلم بابک کاظمی است که در آن آمده؛ کاهش منزلت اجتماعی معلمان یکی از بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین چالش‌های نظام آموزش و پرورش کشور است که پیامدهای گسترده و عمیقی بر کیفیت آموزش، انگیزه حرفه‌ای معلمان، تربیت دانش‌آموزان و آینده نسل‌های بعدی دارد؛ معلمانی که با حقوق ناکافی، مزایای محدود، شرایط کاری سخت و عدم حمایت کافی مواجه هستند، به مرور زمان انگیزه، انرژی و توانایی لازم برای تدریس موثر را از دست می‌دهند و این کاهش انگیزه نه تنها کیفیت آموزش را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه موجب افت تحصیلی، کاهش تعامل مثبت با دانش‌آموزان، ضعف در تربیت اخلاقی و اجتماعی و کاهش مهارت‌های زندگی دانش‌آموزان می‌شود.
علاوه بر این، جایگاه اجتماعی معلمان در جامعه کاهش یافته و این بی‌توجهی به شأن فرهنگی و اجتماعی آنان باعث کاهش اعتماد خانواده‌ها و دانش‌آموزان به مدرسه و نظام آموزشی شده است؛ دانش‌آموزانی که می‌بینند معلمشان مورد احترام واقعی نیست، ممکن است نسبت به تحصیل و آینده خود بی‌تفاوت شوند، در حالی که در جوامع پیشرفته احترام به معلم و ارزش نهاد آموزشی یکی از عوامل اصلی انگیزه و پیشرفت دانش‌آموزان محسوب می‌شود.
در مناطق محروم و حاشیه‌ای، این وضعیت تشدید می‌شود، زیرا نبود امکانات آموزشی مناسب، کمبود نیروی انسانی و محدودیت منابع باعث شده که مدارس این مناطق با معلمان کم‌انگیزه یا فرسوده مواجه شوند و نتیجه آن، گسترش نابرابری آموزشی، افزایش ترک تحصیل و بازتولید چرخه فقر و محرومیت در نسل‌های بعدی است.
از بعد حرفه‌ای، ضعف نظام ارتقای شغلی، عدم وجود فرصت‌های واقعی برای پیشرفت و توسعه حرفه‌ای، محدود بودن آموزش‌های ضمن خدمت و نادیده گرفتن خلاقیت و توانمندی‌های معلمان باعث شده معلمان کمتر حس کنند که نقش موثری در تربیت شهروندان آینده دارند و بسیاری از آنان مجبور شوند برای تامین نیازهای اقتصادی به مشاغل دوم یا سوم روی بیاورند که این امر زمان و انرژی آنان برای آموزش و تربیت دانش‌آموزان را کاهش می‌دهد.
پیامدهای این بحران برای دانش‌آموزان فراتر از افت تحصیلی است؛ کاهش انگیزه و کیفیت آموزش، ضعف مهارت‌های اجتماعی و زندگی، افزایش آسیب‌های روانی و اجتماعی، کاهش امید به آینده و ایجاد نابرابری اجتماعی و فرهنگی را به همراه دارد و این اثرات در بلندمدت موجب کاهش اعتماد به نهادهای آموزشی و فرهنگی، کاهش سرمایه اجتماعی و تضعیف توانمندی‌های نسل آینده برای مشارکت فعال در جامعه می‌شود.
علاوه بر این، کاهش منزلت معلمان اثر روانی و رفتاری بر خود معلمان نیز دارد؛ بسیاری احساس می‌کنند تلاش و تعهد آنها نادیده گرفته می‌شود، روحیه آنها تضعیف می‌شود و انگیزه حرفه‌ای آنان کاهش می‌یابد و این چرخه نه تنها کیفیت آموزش را کاهش می‌دهد، بلکه بر سلامت روانی و رفاه اجتماعی معلمان نیز اثر منفی دارد.
برای مقابله با این بحران، لازم است دولت و نهادهای مسوول سیاست‌های جامع، هدفمند و مستمر اجرا کنند که شامل افزایش واقعی حقوق و مزایا، بازسازی جایگاه فرهنگی و اجتماعی معلمان در جامعه از طریق فرهنگ‌سازی و رسانه‌ها، ایجاد فرصت‌های واقعی برای ارتقای شغلی و آموزش‌های حرفه‌ای با کیفیت، توجه به سلامت روانی و رفاه معلمان، تقویت مشارکت آنان در تصمیم‌گیری‌های آموزشی و حمایت مستمر از معلمان در مناطق محروم باشد.
چنین اقداماتی نه تنها باعث ارتقای انگیزه و کیفیت آموزشی معلمان می‌شود، بلکه اعتماد خانواده‌ها، رضایت دانش‌آموزان و مشارکت جامعه را افزایش می‌دهد و زمینه‌ساز تربیت نسلی خلاق، مسوول، توانمند و امیدوار به آینده خواهد بود.
درنهایت، بازگرداندن منزلت معلمان به جایگاه واقعی و ارتقای شأن حرفه‌ای آنان نه یک موضوع صنفی صرف بلکه ضرورتی ملی است؛ زیرا بدون معلمان توانمند، با انگیزه و مورد احترام، هیچ تحول آموزشی، تربیتی یا توسعه انسانی پایدار در کشور ممکن نخواهد بود و آینده کشور در زمینه عدالت آموزشی، توسعه انسانی، پیشرفت علمی و توانمندی نسل‌های بعدی با تهدید جدی مواجه خواهد شد و این بحران به عنوان یک زنگ خطر برای سیاست‌گذاران و جامعه نیازمند برنامه‌ریزی فوری، پایدار و مستمر است.