دوربینهای ثبت تخلف در جادههای قم افزایش می یابد - تسنیم
رئیس اداره مرکز مدیریت راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قم از فعال بودن 83 سامانه ثبت تخلف در محورهای مواصلاتی این استان خبر داد و گفت: با نصب 16 سامانه دیگر تا پایان سال، تعداد این دوربین ها به 99 مورد خواهد رسید.

حمید سالاری در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در قم، در تشریح عملکرد 420 سامانه هوشمند نصب شده در محورهای مواصلاتی این استان، به تبیین جزئیات فعالیت این سامانهها و محورهای استقرار آنها پرداخت و اظهار کرد: سامانههای ثبت تخلف به عنوان شناخته شدهترین نوع این تجهیزات برای شهروندان محسوب میشود.
در حال حاضر 83 سامانه فعال در این حوزه وجود دارد و بر اساس برنامهریزیهای انجامشده، پیشبینی میشود 16 سامانه دیگر تا پایان سال جاری افزوده شود تا مجموع این سامانهها به 99 مورد برسد.
وی فلسفه وجودی این سامانهها را "حفظ جان مردم" و "پیشگیری از تردد با سرعتهای نامطمئن" عنوان کرد و گفت: رویکرد ما در نصب این تجهیزات، انتخاب نقاط حادثهخیز است که سرعت بالا در آنها میتواند منجر به واژگونی یا بروز سوانح رانندگی شود.
در این راستا، پیش از استقرار سامانه اصلی، تابلوهای هشدار نصب میشود تا رانندگان با کاهش سرعت خود، با شرایط ایمنتری از محدوده تردد کنند.
رئیس اداره مرکز مدیریت راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان قم در ادامه با اشاره به اثربخشی این سامانهها در کاهش سرعت وسایل نقلیه، بیان کرد: تجربه میدانی نشان میدهد رانندگان با مشاهده این دوربینها، سرعت خود را بهصورت محسوسی کاهش میدهند که این امر بهویژه در نقاط پرخطر و پیچهای حادثهخیز، تاثیر بسزایی در افزایش ایمنی تردد دارد.
سالاری در پایان در پاسخ به سوالی درباره اختلاف آمار اعلامی، توضیح داد: عدد 420 اشاره به کل سامانههای هوشمند موجود در جادههای استان دارد که بخشی از آنها به سامانههای ثبت تخلف و بخش دیگر به دوربینهای نظارتی اختصاص یافته است.
این دوربینهای نظارتی، امکان پایش لحظهای (لایو) محورهای مواصلاتی و کنترل ترافیک را بهصورت شبانهروزی برای اپراتورها فراهم میکنند.
وی با اشاره به پایش تصویری محورهای مواصلاتی، تأکید داشت: دوربینهای نظارتی به مدت 10 سال در سطح جادههای استان نصب شده و در مدیریت راهداری بهویژه در فصل زمستان و با تغییر وضعیت جوی، نقش حیاتی ایفا میکنند.
در صورت بارش برف یا باران، این سامانهها امکان مشاهده لحظهای وضعیت راهها را فراهم میسازند و در صورت وقوع تصادف یا ترافیک در محدوده تحت پوشش، پخش زنده این دوربینها برای انجام اقدامات لازم راهداری مورد استفاده قرار میگیرد.
رئیس اداره مرکز مدیریت راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان قم در ادامه درباره وضعیت عملکردی دوربینها اظهار داشت: به طور معمول، تمامی دوربینها فعال میباشند.
با این وجود، در برخی موارد و به دلایل مختلف، از جمله قطعی برق در فصل تابستان، ممکن است برخی از سامانهها به صورت موقت غیرفعال شوند.
سیستمهای یوپیاس پشتیبان، عموماً قادر به تأمین برق برای مدت یک تا دو ساعت هستند و در صورت تداوم قطعی برق بیش از این مدت، بهویژه در نقاط خارج از شهر، سامانه از کار میافتد.
سالاری افزود: همچنین گاهی اوقات، برخی سامانهها بر اثر تخریب یا وقوع تصادف دچار آسیب میشوند که بازسازی و تعمیر آنها مستلزم صرف زمان است.
در مجموع، حداکثر 10 درصد از سامانهها در شرایط غیرفعال به سر میبرند که فرآیند تعمیر و بهروزرسانی آنها به طور مستمر در جریان است.
وی با اشاره به مزایای هوشمندسازی و بهرهگیری از هوش مصنوعی در آینده، خاطرنشان کرد: افزون بر کارکرد نظارتی، این دوربینها در ثبت تخلفات نیز نقش دارند.
هدف نهایی، بهرهگیری هوشمند از سامانهها در راستای اهداف تعیینشده است.
بهعنوان مثال، سامانههای ثبت تخلف "سرعت متوسط"، با اندازهگیری مدت زمان طی مسیر بین دو دوربین، اقدام به تحلیل و ثبت تخلف مینمایند.
رئیس اداره مرکز مدیریت راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان قم در پایان، متذکر شد: این سیستم به گونهای طراحی شده که حتی در صورت کاهش سرعت در محدوده دوربین، در صورت تجاوز از سرعت مجاز در فاصله بین دو دوربین، تخلف مربوطه ثبت و برای متخلف پیامک صادر میشود.
بنابراین، رانندگان میبایست همواره توجه داشته باشند که کاهش سرعت صرفاً در نزدیکی دوربینها کافی نبوده و در صورت تداوم سرعت غیرمجاز، تخلف آنان در دوربین بعدی نیز ثبت خواهد شد.
انتهای پیام/