ایجاد 90 میلیون شغل به واسطه گردشگری تا سال 2035
گزارش تازه شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) نشان می دهد که صنعت سفر و گردشگری بین المللی تا یک دهه آینده، نزدیک به 90 میلیون شغل جدید ایجاد خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، گزارش تازه شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) نشان میدهد که صنعت سفر و گردشگری بینالمللی تا یک دهه آینده، نزدیک به 90 میلیون شغل جدید ایجاد خواهد کرد و این یعنی تقریباً یکسوم فرصتهای شغلی تازه در جهان به این حوزه تعلق خواهد داشت.
بر اساس گزارش «آینده نیروی کار سفر و گردشگری» که روی 20 اقتصاد بزرگ جهان تمرکز داشته است، تغییرات جمعیتی و ساختاری میتواند در صورت عدم مدیریت، کمبود بیش از 43 میلیون نیروی کار را به همراه داشته باشد.
این شورا بهعنوان مرجع جهانی در حوزه تاثیر اقتصادی و اجتماعی صنعت سفر و گردشگری با دولتها همکاری میکند.
این گزارش که در جریان بیستوپنجمین اجلاس جهانی WTTC در رم منتشر شد، مبتنی بر تحقیقات گسترده جهانی، شامل نظرسنجی وسیع از مدیران کسبوکارها و مصاحبههای عمیق با اعضای سازمان و سایر ذینفعان کلیدی است.
در سال 2024، تقاضا برای سفر و گردشگری از هر زمان دیگری قویتر بود و سهم این صنعت از تولید ناخالص داخلی جهان 8.5 درصد رشد کرد و به 10.9 تریلیون دلار رسید، یعنی 6 درصد بیشتر از سطح سال 2019.
ارائهدهندگان خدمات سفر در این سال، 20.7 میلیون شغل جدید ایجاد کردند و شمار کل شاغلان این صنعت به 357 میلیون نفر در سراسر جهان رسید.
طبق پیشبینیها، در یک دهه آینده، این حوزه 91 میلیون شغل جدید ایجاد خواهد کرد و تا سال 2035، تقاضای جهانی برای نیروی کار در سفر و گردشگری بیش از 43 میلیون نفر از عرضه پیشی خواهد گرفت و دسترسی به نیروی انسانی حدود 16 درصد کمتر از نیاز خواهد بود.
کمبود نیروی کار، تمام 20 اقتصاد بررسی شده را تحت تاثیر قرار میدهد، با بزرگترین کسریها در چین (1.69 کرور)، هند (1.1 کرور) و اتحادیه اروپا (6.4 میلیون) پیشبینی شده است.
اروپا همچنان در رهبری گردشگری بینالمللی قرار دارد و پنج بازار از ده بازار قدرتمند جهان از نظر GDP در این منطقه هستند.
در خاورمیانه نیز رشد صنعت گردشگری سریع است و عربستان سعودی همچنان درخشان ظاهر میشود؛ با افزایش چشمگیر هزینههای گردشگران ورودی و سرمایهگذاری بیسابقه در زیرساختها.
هر سال WTTC گزارشهایی درباره تاثیر اقتصادی و اشتغال سفر و گردشگری در 184 کشور و 28 منطقه اقتصادی منتشر میکند.
این گزارشها به دولتها و بخش خصوصی کمک میکند تا ارزش بالای گردشگری را در اقتصاد درک کرده و سیاستگذاریها و تصمیمات سرمایهگذاری را بهگونهای تنظیم کنند که از رشد پایدار و فراگیر این صنعت حمایت شود.
شورای جهانی سفر و گردشگری هدف دارد با همکاری دولتها، مقاصد گردشگری، جوامع و سایر ذینفعان، پتانسیل رشد فراگیر و پایدار این صنعت را به حداکثر برساند و توسعه اقتصادی را در سراسر جهان تقویت کند.
انتهای پیام/