عراق؛ دروازه عبور ۲۰ درصد از تجارت آسیا به اروپا
به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مطالعات عراق در مطلبی با عنوان چشمانداز ۲۰۵۰ عراق،عراق دروازه عبور ۲۰ درصد از تجارت آسیا به اروپا از طریق پروژه بندر فاو و جاده توسعه نوشت:
رئیسجمهور عراق تعهد میدهد که ۲۰٪ از تجارت از آسیا به اروپا از طریق عراق و از طریق راه توسعه عبور کند و ۱.۵ میلیون فرصت شغلی در عراق ایجاد کند؛ آیا این وعدهها واقعگرایانه و قابل دستیابی هستند یا فقط برای جلب نظر مخاطبان؟!
این به این معنی است که رئیسجمهور عراق میخواهد تقریباً ۴ میلیون کانتینر در سال یا ۱۱ هزار کانتینر در روز را از تجارت آسیا به اروپا از طریق بندر فوّا و راه توسعه به صورت زمینی به سمت اروپا هدایت کند، بر اساس اینکه مسیر توسعه زمان رسیدن سریعتری نسبت به مسیر دریایی فراهم میکند، با این فرض که عراق هماکنون به طور متوسط ۱۸۰۰ کانتینر در روز دریافت میکند!
چالشهای تأمین مالی و زیرساختی
برای رسیدن به هدف ۲۰٪، دولت عراق باید بودجهای به ارزش ۱۷ میلیارد دلار برای ایجاد مسیرهای ریلی طولانی با واگنهای مدرن و سریع و اتصال به یک بندر عمیق با تجهیزات حمل و نقل پیشرفته و کارا و مدیریتی نوین که بتواند با مقادیر عظیم کانتینرها سروکار داشته باشد و با بنادر کلیدی منطقه رقابت کند، در حالی که تا کنون دولت موفق به تأمین مالی این پروژه نشده است!
همچنین دولت باید تمامی موانع ژئواسیاسی و اجرایی در مسیرهای زمینی و نقاط مرزی را برطرف کند و وارد تبادلات مالی و قانونی با اروپا برای تسهیل ورود کالاها به منطقه اتحادیه اروپا شود بدون توقف، که خود اقدام پیچیدهای است!
علاوه بر آن، دولت عراق باید هزینههای حفاظت از مسیرهای حمل و نقل ریلی و کالاها را به صورت شبانهروزی از حمله، حملات پهپادی و غیره تحمل کند و در هزینههای بیمه بالا برای جبران آسیبدیدگان سهیم شود که به هزینه حمل و نقل از طریق مسیر توسعه به طور قابل توجهی اضافه میکند!
تبدیل مسیرهای دریایی به زمینی: بارها و خطرها
نه تنها این، بلکه باید صادرکنندگان چینی و آسیایی و اروپایی را متقاعد کند تا از مسیر دریایی اصلی فاصله گرفته و به مسیر زمینی از طریق عراق و عبور از آسیای میانه و ترکیه از طریق مسیر شمالی و مرکزی کمربند و جادهٔ (Belt and Road) روی بیاورند، با تحمل هزینهها و خطرات جدید و توقفهایی در طول مرزها!
همچنین دولت عراق باید چین را مقهور کند تا بخشی از حرکت کالاهایی که چین به صورت ریلی به اروپا از طریق آسیای میانه و ترکیه منتقل میکند را کنار بگذارد و از طریق مسیر شمالی و مرکزی کمربند و جاده این حرکت را با عبور از عراق هدایت کند!
همچنین شرکتهای مدیریت مسیرهای راه توسعه باید هزینههای بازگردانی کانتینرهای خالی از اروپا، بارگیری مجدد آنها از بندر فوّا و بازگرداندن به آسیا برای بارگیری مجدد با کالاها را تحمل کنند، که این یک فرآیند است و ضرر مالی برای اپراتورها به همراه دارد!
و پیش از هر چیز، دولت عراق و شرکتهای عملیاتی راه توسعه با کار سختی مواجهاند تا شرکتهای کشتیرانی بینالمللی را قانع کنند که برنامههای سفر کشتیهایشان را تغییر دهند و برخی کشتیها را به صورت مستقیم به بندر فوّا هدایت کنند و کانتینرهایشان را ترک کنند و سود از حمل دریایی به اروپا را به نفع عراق از دست بدهند تا این کانتینرها از طریق راه توسعه منتقل شوند و سودی برای دولت عراق فراهم شود؟
در کل، دولت عراق باید تعادل سیستم حملونقل را به هم بزند و معادلهای جدید ایجاد کند که تاکنون در نقشه حملونقل جهانی وجود ندارد تا بتواند هدف جذب ۲۰٪ از حجم تجارت از آسیا به اروپا را محقق کند؛ و این کار را هیچ دولت جهانی به سادگی نمیتواند انجام دهد، زیرا نظام حملونقل بینالملل مسیرهای خود را بر اساس نیازهای مشتریان، بازارها، زنجیرههای تأمین و تجارت بینالمللی تعیین میکند، نه ارادههای دولتها یا نخستوزیران!
بنابراین، نخستوزیر عراق فعلی باید پیش از ارائه این وعدهها به مردم عراق، تمام این الزامات پیچیده را محقق کند یا حداقل برای حفظ سطح مقبولی از اعتبار دولت خود، یا این که اولویتهای خود را دوباره ترتیب دهد تا هدف، ایجاد توسعه در داخل عراق باشد که بتواند فرصتهای شغلی و انتقال کالا از طریق مسیر توسعه چه به سوی اروپا و چه به سوی خلیجفارس یا بازارهای دیگر را فراهم کند!
*بازنشر مطالب شبکههای اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکهها منتشر میشود.