سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

سیانکی: جشنواره فیلم کودک تنها تکیه‌گاه سینمای کودک ایران است

مهر | فرهنگی و هنری | شنبه، 12 مهر 1404 - 17:46
اصفهان- تهیه‌کننده فیلم سفر به لیمونا جشنواره اصفهان را نقطه امید سینمای کودک دانست و گفت: این حوزه بدون حمایت، امکان بقا و رشد ندارد.
كودك،فيلم،جشنواره،توليد،كودكان،سيانكي،نوجوان،سينماي،آثار،نوج ...

محمد جواد سیانکی، در حاشیه سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار مهربا بیان اینکه تجربه تولید فیلم در حوزه کودک و نوجوان کاری دشوار اما ارزشمند است، اظهار کرد: تنها راه تداوم و پویایی این سینما، حمایت واقعی نهادها و سازمان‌های فرهنگی است.
وی با ابراز رضایت از نخستین نمایش عمومی فیلم خود در این جشنواره گفت: امروز شاهد شور و شوق وصف‌ناپذیر کودکان و نوجوانانی بودم که با فیلم ارتباط برقرار کردند و همین بازخوردها برای من به‌عنوان تهیه‌کننده انرژی‌بخش و انگیزه‌آفرین است.
به جرأت می‌توان گفت که این استقبال، خستگی ماه‌ها تلاش و دشواری در مسیر تولید را از تن من بیرون برد.
تهیه‌کننده فیلم سفر به لیمونا درباره ویژگی‌های محتوایی فیلم تصریح کرد: سفر به لیمونا اثری در ژانر فانتزی است که بر اساس دغدغه‌های تربیتی و آموزشی برای مخاطب کودک و نوجوان ساخته شده است.
داستان فیلم در بستری سرگرم‌کننده و ماجراجویانه به مسائل و دغدغه‌های این نسل می‌پردازد تا علاوه بر ایجاد هیجان، لایه‌هایی از آموزش و پیام‌های اخلاقی نیز در ذهن مخاطب باقی بگذارد.
به اعتقاد وی، استفاده از زبان خیال و فانتزی بهترین ابزار برای ارتباط گرفتن با کودکان و نوجوانان است.
وی با اشاره به ویژگی‌های فنی فیلم توضیح داد: بیش از ۳۰ درصد از سفر به لیمونا با بهره‌گیری از فناوری سی‌جی و جلوه‌های ویژه بصری ساخته شده است.
تولید چنین بخش‌هایی در ایران نیازمند تیم متخصص، زمان طولانی و هزینه‌های سنگین است.
سیانکی تاکید کرد که استفاده از این سطح از جلوه‌های ویژه در سینمای کودک کشور کمتر تجربه شده و همین امر می‌تواند فیلم را به نمونه‌ای شاخص و متفاوت تبدیل کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات سینمای کودک پرداخت و اظهار کرد: متأسفانه هیچ نهادی به صورت جدی از تولید آثار کودک و نوجوان حمایت نمی‌کند.
در حالی که برای ساخت این نوع فیلم‌ها سرمایه‌گذاری سنگین و پشتوانه‌های مالی پایدار ضروری است.
شرایط به‌گونه‌ای است که تهیه‌کننده مجبور است بخش عمده مسیر را به‌تنهایی طی کند و این مسأله کار را بسیار سخت می‌کند.
وی تأکید کرد که ساخت یک فیلم کودک در ایران به‌مراتب دشوارتر از تولید آثار در دیگر ژانرهاست.
این تهیه کننده افزود: با وجود تمام این موانع، جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان فرصتی مغتنم برای دیده شدن این آثار و ایجاد انگیزه در فیلمسازان است.
به باور سیانکی، اگر این جشنواره برگزار نمی‌شد شاید انگیزه‌ای برای ادامه تولید آثار در این حوزه باقی نمی‌ماند.
وی جشنواره را یک تکیه‌گاه و نقطه امید برای سینمای کودک دانست که می‌تواند در صورت دریافت حمایت‌های بیشتر، به بستری برای توسعه این ژانر در کشور تبدیل شود.
سیانکی تاکید کرد: کودکان آینده‌سازان جامعه هستند و سینما می‌تواند نقش مهمی در تربیت، رشد فکری و هویت‌بخشی به آن‌ها ایفا کند.
از این رو باید این بخش از سینما را جدی گرفت و با حمایت‌های سازمان‌یافته به آن میدان بیشتری داد.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به بازخورد مثبت تماشاگران و تجربه ارزشمند حضور در جشنواره، قطعاً پروژه‌های بعدی من نیز در حوزه کودک و نوجوان خواهد بود.
چراکه باور دارم هرچه سینمای کودک غنی‌تر و پررنگ‌تر باشد، فرهنگ و آینده جامعه نیز پویاتر و بالنده‌تر خواهد شد.