بزرگترین نفرین مکس فرستاپن!
قهرمان بی چون و چرای فرمول یک تقریباً در همه پیست ها به پیروزی رسیده اما پیست خیابانی مارینا بی در سنگاپور همچنان برای او تسخیرنشده باقی مانده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مکس فرستاپن، قهرمان بیچونوچرای فرمول یک تاکنون در 23 پیست مختلف پیروزی کسب کرده است اما تنها یک پیست باقی مانده که هرگز موفق به فتح آن نشده، پیست خیابانی مارینا بی در سنگاپور است.
این گرندپری مشهور در فصل 2025 فردا برگزار میشود و همچنان نقطه ضعفی برای این راننده هلندی محسوب میشود.
قبل از شروع مسابقه، بد نیست نگاهی به عملکرد فرستاپن در گرندپری سنگاپور طی سالهای گذشته بیندازیم.
فصل 2015
فرستاپن در سال 2015، اولین فصل حضور خود در فرمول یک را با تیم تورو روسو (که اکنون به ریسینگ بولز تغییر نام داده) آغاز کرد.
همتیمی تازهکار او، کارلوس ساینس در بخش دوم تعیین خط به دیوار برخورد کرد و در جایگاه چهاردهم قرار گرفت.
در مقابل، مکس موفق شد به مرحله Q3 راه یابد و هشتمین زمان را ثبت کند اما در روز مسابقه، خودروی او در لحظه شروع متوقف شد و به خط پیت بازگردانده شد و او مسابقه را یک دور عقبتر آغاز کرد.
پس از استقرار خودروی ایمنی به دلیل برخورد بین ماسا و هولکنبرگ در دور سیزدهم، فرستاپن فرصت پیدا کرد تا خود را بازیابی کند.
او چندین سبقت گرفت و در دور 46 در جایگاه هشتم قرار داشت.
نزدیک به پایان مسابقه، تیم از مکس خواست تا به ساینس که لاستیکهای تازه داشت، اجازه عبور دهد اما فرستاپن از این درخواست سرپیچی کرد و در نهایت پشت سر خود کارلوس را در جایگاه نهم دید.
فصل 2016
سال بعد، فرستاپن پس از گرندپری روسیه جایگزین دنیل کویات در ردبول شد و همتیمی باتجربهاش دانیل ریکاردو بود.
در تعیین خط، مکس 0.213 ثانیه کندتر از ریکاردو ظاهر شد و در مسابقه از جایگاه چهارم استارت زد، در حالی که ریکاردو دوم بود.
شروع مسابقه برای فرستاپن سخت بود؛ او با لغزش چرخها به جایگاه هشتم سقوط کرد و پس از توقف زودهنگام در پیت از کویات عقب افتاد.
پس از توقف دوم، نتوانست از کویات عبور کند اما در دور پایانی با سبقت گرفتن از ریکاردو، سپس پرس و آلونسو به جایگاه ششم رسید.
ریکاردو در نهایت دوم شد اما نتوانست از مرسدس پیشی بگیرد.
فصل 2017
در سال 2017، فرستاپن در تعیین خط ریکاردو را شکست داد و سومین زمان سریع را ثبت کرد، در حالی که سباستین فتل پول پوزیشن را کسب کرد.
فتل، راننده فراری و رقیب سرسخت همیلتون پیش از مسابقه تنها سه امتیاز با او فاصله داشت.
شروع مسابقه برای فرستاپن خوب بود و تا حدودی با فتل پیش رفت اما تلاشش برای هدایت ردبول به خط نامطلوب باعث شد که کیمی رایکونن که از جایگاه چهارم شتاب گرفته بود، در سمت چپ مکس ظاهر شود.
در نهایت، برخوردی میان فتل، فرستاپن و رایکونن رخ داد که هر سه مجبور به کنار کشیدن شدند.
همیلتون پیروز مسابقه شد و ریکاردو دوم شد.
فصل 2018
فرستاپن در تعیین خط سال 2018 دوم شد و فاصلهاش با ریکاردو که ششم شد، قابل توجه بود؛ 0.662 ثانیه.
همیلتون آن سال پول پوزیشن را گرفت.
در شروع، فرستاپن نتوانست همیلتون را به چالش بکشد و اجازه داد فتل جایگاه دوم را بگیرد اما در پیت استاپ، فرستاپن با عملکرد بهتر از فتل جلو زد و پیشتاز شد.
نزدیک به پایان، هر چند فرستاپن توانست به همیلتون برسد اما نتوانست سبقت بگیرد و در نهایت دوم شد.
این اولین سکوی فرستاپن در سنگاپور بود.
فصل 2019
سال 2019، فرستاپن در سنگاپور جایگاه چهارم را کسب کرد و پشت سر رانندگان فراری و همیلتون قرار گرفت.
همتیمی جدیدش، الکس آلبون که جایگزین پیر گسلی شده بود، ششم شد و حدود 0.6 ثانیه از مکس عقبتر بود.
فرستاپن موقعیت خود را حفظ کرد اما نتوانست رانندگان جلو را به چالش بکشد.
در حالی که مرسدس توقف پیت همیلتون را به تأخیر انداخت، فرستاپن جلو ماند اما دو بار خودروی ایمنی وارد مسابقه شد و جایگاه او به سوم تنزل یافت.
رانندگان فراری اول و دوم شدند و آلبون ششم ماند.
فصل 2022
سال 2022، تعیین خط در مسیر خیس اما تقریباً خشک برگزار شد.
فرستاپن در دور نهایی سریعترین بود اما به دستور تیم به دلیل احتمالی کمبود سوخت مجبور شد دور را رها کند.
در نهایت هشتم شد و همتیمیاش، سرجیو پرس دوم شد اما این تنها شروع بدشانسیها بود؛ فرستاپن در شروع مسابقه به جایگاه دوازدهم سقوط کرد، پس از رسیدن به پنجم در پیچ 7 دچار خطای ترمز شد، لاستیکها قفل کردند و به جیب ایمنی برخورد کرد.
او به جایگاه سیزدهم سقوط کرد و نهایتاً هفتم شد.
سرجیوس پرس از ابتدا پیشتاز بود و پیروز شد.
فصل 2023
در سال 2023، ردبول به اوج تسلط رسید و 21 از 22 مسابقه را برد اما سنگاپور استثنا بود.
خودروی ردبول در مواجهه با ناهمواریهای خیابان به مشکل خورد و تلاش برای تنظیمات اشتباه وضعیت را بدتر کرد.
در تعیین خط، فرستاپن یازدهم شد و پرس به دلیل اشتباهی که در آخرین مسابقه داشت، سیزدهم شد.
در مسابقه، ردبول روی دوره طولانی با لاستیکهای قدیمی حساب کرده بود اما خودروی ایمنی دیر فراخوانده شد.
فرستاپن با لاستیکهای تازهتر تا جایگاه پنجم بالا آمد و پرس هشتم شد.
پیروزی به کارلوس ساینس رسید که با حفظ فاصله از لاندو نوریس فشار راسل را کنترل کرد.
با این حال، ساینس در دور آخر تصادف کرد و نتوانست مسابقه را به پایان برساند.
فصل 2024
سال گذشته هم ردبول در سنگاپور با مشکلاتی مواجه بود، اگرچه نه به شدت قبل.
مکلارنها در نیمه دوم فصل غالب بودند و لاندو نوریس موفق شد جایگاه نخست را کسب کند، در حالی که فرستاپن با اختلافی بیش از 0.2 ثانیه دوم شد.
پرس که اعتماد به نفس خود را از دست داده بود، در Q2 حذف شد و تنها سیزدهم شد.
در روز مسابقه، نوریس از ابتدا تا انتها پیشتاز بود و با وجود برخوردهای نزدیک به دیوار، حدود 20 ثانیه جلوتر از فرستاپن به خط پایان رسید.
فرستاپن با خوششانسی جایگاه دوم را حفظ کرد، زیرا اسکار پیاستری در اوایل مسابقه توسط مرسدسها عقب نگه داشته شده بود.
پرس نیز فقط از جایگاه سیزدهم به دهم صعود کرد.
مکس فرستاپن در حالی که در اکثر پیستهای فرمول یک سلطنت کرده، هنوز هم در مارینا بی سنگاپور به دنبال نخستین پیروزی است؛ چالشی که شاید بزرگترین نفرین او در فرمول یک باشد.
انتهای پیام/