سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

مدیرکل آموزش و پرورش کرمان: کمبود معلم در مناطق محروم جدی است

تسنیم | استان‌ها | شنبه، 12 مهر 1404 - 12:54
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان کمبود معلم و توزیع نابرابر امکانات را مهم ترین چالش دانست و گفت: توجه به مناطق کمتر برخوردار باید در اولویت قرار گیرد.
مناطق،كرمان،مدارس،آموزشي،آموزش،پرورش،استان،ملي،هويت،تأكيد،كي ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، محمدرضا فرح‌بخش، مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان صبح امروز در آیین بهره‌برداری از دبستان پسرانه دور دوم ابتدایی شهید حسن فدایی، که با حضور معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش، مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس و جمعی از مسئولان استانی برگزار شد، ضمن تقدیر از تلاش‌های فرهنگیان به ویژه در مناطق عشایری و روستایی، گفت: استان کرمان به دلیل وسعت جغرافیایی و پراکندگی بالای جمعیت، با مشکلات ویژه‌ای در حوزه آموزش و پرورش مواجه است.
کمبود معلم در مناطق کوهستانی و دورافتاده یکی از جدی‌ترین این چالش‌هاست که روند پوشش کامل آموزشی را با مشکل روبه‌رو می‌کند.
چالش جذب و نگهداشت نیروی انسانی در مدارس محروم
وی با تأکید بر اینکه حضور در مناطق سخت‌گذر برای بسیاری از معلمان دشوار است، افزود: با وجود تلاش‌های گسترده، همچنان برخی معلمان تمایلی به تدریس در این مناطق ندارند.
برای رفع این معضل، اختصاص سهمیه‌های بیشتر سربازمعلم به مناطق کمتر برخوردار می‌تواند راهکار مؤثری باشد.
این اقدام هم در جذب نیرو نقش‌آفرین خواهد بود و هم باعث ارتقای کیفیت آموزشی در مناطق دورافتاده می‌شود.
توزیع نابرابر امکانات آموزشی؛ معضل دیرینه کرمان
مدیرکل آموزش و پرورش کرمان در ادامه به مسئله توزیع ناعادلانه تجهیزات آموزشی در کشور اشاره کرد و گفت: در حالی که برخی استان‌ها با تعداد مدارس کمتر، سهم بیشتری از منابع آموزشی را دریافت می‌کنند، استان کرمان با بیش از شش هزار مدرسه از این نظر در تنگنا قرار دارد.
وی افزود: همین موضوع سبب شده بسیاری از مدارس کوچک و پراکنده، با کمبود جدی امکانات و تجهیزات مواجه شوند و کیفیت آموزش در این مناطق تحت تأثیر قرار گیرد.
تقویت هویت ملی و دینی در مدارس روستایی
فرح‌بخش همچنین بر نقش مدارس در پرورش هویت ملی و دینی تأکید کرد و افزود: یکی از جلوه‌های ارزشمند نظام آموزشی ما این است که در دورافتاده‌ترین روستاها، پرچم جمهوری اسلامی به اهتزاز درمی‌آید و دانش‌آموزان با افتخار سرود ملی را می‌خوانند.
این امر علاوه بر تقویت هویت ملی، باعث ایجاد احساس تعلق و غرور در میان نسل آینده می‌شود.
وی در پایان بر لزوم همکاری همه‌جانبه دستگاه‌های اجرایی، مردم و شرکت‌های خصوصی در مسیر مدرسه‌سازی و توسعه زیرساخت‌های آموزشی تأکید کرد و گفت: هم‌افزایی نهادها و خیرین می‌تواند نقش مهمی در رفع مشکلات موجود ایفا کند.
مشارکت مردمی و همراهی بخش خصوصی به ویژه در حوزه ساخت مدارس، فرصتی ارزشمند برای بهبود کیفیت آموزش در مناطق محروم استان کرمان خواهد بود.
انتهای پیام/511/