خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 09 مهر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

بازطراحی 6 مأموریت کلان آموزش و پرورش استثنایی در دولت چهاردهم

تسنیم | اجتماعی و حوادث | چهارشنبه، 09 مهر 1404 - 22:16
در برنامه «میز شفافیت» شبکه آموزش، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از بازمهندسی شش مأموریت اساسی این سازمان در دولت چهاردهم خبر داد؛ مأموریت هایی که آینده آموزش کودکان با نیازهای ویژه را متحول خواهد کرد.
آموزش،استثنايي،ناشنوايان،پرورش،اشاره،توانبخشي،شناسايي،اصلي،ن ...

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سالار قاسمی مدانی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، در گفت‌وگو با ابرنامه تلویزیونی «میز شفافیت» با مرور تاریخچه و اهداف این نهاد تخصصی، گفت: مأموریت اصلی ما ارائه خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی باکیفیت به دانش‌آموزان نابینا، ناشنوا، کم‌توان ذهنی، دارای مشکلات حرکتی، چندمعلولیتی و طیف اوتیسم است؛ مأموریتی که در اساسنامه مصوب مجلس شورای اسلامی نیز به آن تصریح شده است.
شش مأموریت بازطراحی‌شده چیست؟
او در ادامه به تشریح محورهای اصلی بازطراحی این مأموریت‌ها پرداخت: سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود؛ سال گذشته بیش از یک میلیون نوآموز سنجش شدند؛ امسال این روند از چهار سالگی آغاز می‌شود.
شناسایی اختلالات یادگیری و دیرآموزی؛ حدود 120 هزار دانش‌آموز در این دسته قرار دارند؛ فقط در سال جاری 47 هزار نوآموز دیرآموز شناسایی شده‌اند.
توسعه مهارت‌آموزی و حرفه‌آموزی؛
ویژه 80 درصد از دانش‌آموزان استثنایی که امکان ورود به دانشگاه را ندارند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تأکید کرد: در ادامه این محورهای اصلی می‌توان به توسعه ورزش و توانبخشی؛ حضور در رقابت‌های بین‌المللی مانند ژیمنازیاد صربستان و کسب 14 مدال توسط دانش‌آموزان استثنایی از جمله دستاوردهاست.
مشاوره و توانبخشی جامع؛ طراحی برنامه‌های علمی با مشارکت نخبگان آموزشی و داده‌محوری از طریق تشکیل «هیئت اندیشه‌ورز آموزش و پرورش استثنایی کشور» و حکمرانی مشارکتی و علمی در آموزش ویژه؛ حرکت به سوی حکمرانی شفاف، مشارکتی و مبتنی بر داده و تخصص برای ارتقای کیفیت آموزش این گروه از دانش‌آموزان، اشاره کرد.
تمرکز بر آموزش ناشنوایان
در آستانه روز جهانی ناشنوایان (9 مهر)، قاسمی اعلام کرد: در حال حاضر بیش از 11 هزار و 500 دانش‌آموز با آسیب شنوایی در کشور مشغول تحصیل هستند که 9500 نفر از آن‌ها ناشنوا هستند.
از این تعداد، 4000 نفر در مدارس استثنایی و 5500 نفر در مدارس عادی و به‌صورت فراگیر تحصیل می‌کنند.
وی همچنین افزود: برنامه‌های جامعی چون شناسایی زودهنگام، آموزش زبان اشاره، تأمین معلم رابط، تولید محتوای الکترونیکی مناسب و ایجاد هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای برای این گروه طراحی شده است.
رئیس سازمان در پایان با اشاره به شعار امسال روز جهانی ناشنوایان – «بدون حقوق زبان اشاره، حقوق بشر معنا ندارد» – تأکید کرد: ما در آموزش و پرورش استثنایی تلاش می‌کنیم با گسترش فرهنگ‌سازی و ارتقای آموزش‌ها، مسیر شکوفایی استعدادهای ناشنوایان را هموار کنیم.
انتهای پیام/