حکمرانی دینی بدون بهره گیری از دستگاه فقاهت ممکن نیست
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: این مرکز طی یک سال گذشته با رویکرد مسأله محوری و نخبگانی، بیش از 700 طرح و لایحه را بررسی کرده، 680 نشست علمی برگزار کرده و با 1100 پژوهشگر حوزوی و دانشگاهی ارتباط برقرار کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجتالاسلام علی نهاوندی، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی عصر امروز در آیین تجلیل از اساتید و مدیران پژوهشی و رونمایی از جدیدترین آثار این مرکز، با حضور دکترمحمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، ضمن تبریک میلاد امام حسن عسکری(ع) و گرامیداشت یاد و خاطره شهید نصرالله، اظهار کرد: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با رویکرد مسألهمحوری و نخبگانی فعالیت میکند و پنج شاخه اصلی را با هدف تحول در این حوزه طراحی کرده است.
این مرکز در واقع شریان اتصال حاکمیت و روحانیت محسوب میشود.
وی با بیان اینکه این مرکز تاکنون دستاوردهای قابل توجهی داشته است، افزود: در یک سال گذشته حدود 200 دیدار با علما، نخبگان و نمایندگان مجلس انجام شده و ارتباط مؤثری با بیش از هزار و 100 پژوهشگر حوزوی و دانشگاهی برقرار شده است.
همچنین مرکز در کمیسیونهای تخصصی مجلس حضوری فعال داشته و حدود 500 موضوع تخصصی مرتبط با پارلمان را بررسی و ارائه کرده است.
در مجموع بیش از 2600 نفر ساعت کار کارشناسی در کمیسیونها صورت گرفته است.
نهاوندی ادامه داد: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در همین مدت 700 طرح و لایحه را بررسی کرده، 680 نشست علمی و تخصصی برگزار کرده و چهار کرسی بینالمللی نیز در حوزههای مرتبط تشکیل داده است.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به فعالیتهای آموزشی این مرکز گفت: هفت دوره آموزشی با حضور 74 استاد و بیش از دو هزار شخصیت حوزوی و دانشگاهی برگزار شده که نقش مهمی در پیوند میان پژوهشهای دینی و فرآیند قانونگذاری داشته است.
وی همچنین از اجرای دهها پروژه پژوهشی و رسانهای خبر داد و خاطرنشان کرد: برنامههای رادیویی و تولیدات علمی این مرکز در راستای تبیین مبانی دینی قانونگذاری و آشنایی جامعه با ابعاد مختلف شریعت اسلامی بوده است.
نهاوندی در پایان با قدردانی از همکاری اساتید و پژوهشگران گفت: امیدواریم با تداوم این فعالیتها، نقش مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در عرصه قانونگذاری اسلامی پررنگتر شود و گامهای مؤثرتری در جهت تحول و ارتقای نظام حکمرانی دینی برداشته شود.
انتهای پیام/