خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 09 مهر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

غفار محمدی: ادبیات مازندران آیینه تمام نمای فرهنگ، تاریخ و هویت است

مهر | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 09 مهر 1404 - 08:46
آمل - غفار محمدی با تخلص ادبی ـ هنری «مازند»، شاعر و پژوهشگر عقیده دارد،  ادبیات مازندران به‌ویژه در قالب شعر تبری، آیینه‌ای تمام‌نما از فرهنگ، تاریخ و هویت مردم این خطه است.
مازندران،ادبيات،شعر،ادبي،تاريخ،محمدي،معاصر،سبك،هويت،تاريخي،ف ...

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: ادبیات مازندران در دو بستر فارسی و تبری، همچون ترکیبی از نغمه‌های عاشقانه و نواهای حماسی، لطافت و صلابت را هم‌زمان در خود دارد و نشان می‌دهد چگونه دیرینگی تمدنی با پویایی زیست‌بوم می‌تواند هویتی ادبی و فرهنگی بی‌مانند خلق کند.
شعر و ادبیات مازندران تنها روایت زندگی مردم نیست، بلکه حافظه‌ای زنده و پرتپش از تاریخ، باورها و آیین‌های کهن آنان است.
شخصیت‌هایی چون طالب آملی، که سبک هندی را با ریشه‌های بومی و حس سرزمین خویش پیوند زد، و نیما یوشیج، که مسیر نوگرایی در شعر فارسی را هموار کرد، نشان‌دهنده تلاقی خرد و احساس، سنت و نوآوری در این سرزمین‌اند.
آثار این شاعران نه تنها گوشه‌ای از زیبایی‌های طبیعی و فرهنگی مازندران را بازتاب می‌دهند، بلکه دریچه‌ای به سوی درک عمیق روح مردم و تاریخ پرفراز و نشیب آنان هستند.
گفت‌وگوی پیش رو با غفار محمدی، با تخلص ادبی مازند، فرصتی است برای کشف عمق و لطافت ادبیات معاصر مازندران؛ از ویژگی‌های شعر تبری و غزل معاصر گرفته تا تأثیر زبان و گویش منطقه و چالش‌های پیش روی حفظ و ترویج این میراث گران‌بها.
این مصاحبه، نگاهی تحلیلی و در عین حال شاعرانه به جریان‌های نوین ادبی، چهره‌های اثرگذار و چشم‌انداز آینده ادبیات مازندران ارائه می‌دهد و خواننده را به سفری در دل تاریخ، فرهنگ و نغمه‌های سرزمین سرسبز شمال ایران دعوت می‌کند.
غفار محمدی با تخلص ادبی ـ هنری «مازند»، شاعر، پژوهشگر و وکیل دادگستری، از چهره‌های فعال و اثرگذار حوزه شعر و نقد ادبی کشور است.
او در گفت‌وگویی با خبرنگار مهر به بررسی ویژگی‌ها، شخصیت‌های شاخص و چالش‌های ادبیات معاصر مازندران پرداخت.
ادبیات مازندران ریشه در تاریخ و طبیعت منحصربفرد آن دارد
محمدی در ابتدای این گفت‌وگو، با اشاره به پیشینه تاریخی و تمدنی دیار مازندران بیان کرد: ادبیات مازندران، ریشه در تاریخ و طبیعت منحصربه‌فرد این سرزمین دارد.
مازندران از دیرباز یکی از خاستگاه‌های تمدن ایران‌زمین بوده و آثار باستان‌شناسی کشف شده در آن، نشان‌دهنده قدمت تمدنی آن است.
وی افزود: این سابقه تاریخی در کنار طبیعت بکر و متنوع، نقشی اساسی در شکل‌گیری ادبیات متمایز این منطقه داشته است.
شعر امروز مازندران، چه در حوزه زبان فارسی معیار و چه در حوزه زبان تبری، آمیزه‌ای است از لطافت طبیعت، میراث تاریخی، روحیه حماسی و عاشقانه‌های سرشار از خرد و عاطفه.
این شاعر ادامه داد: به همین دلیل می‌توان گفت شعر معاصر مازندران، محل تلاقی دو سبک خراسانی و هندی است؛ جایی که استحکام و فخامت سبک خراسانی بستری برای تخیل و مضمون‌آفرینی و ظریف اندیشی‌های پیچیده سبک هندی را فراهم می‌سازد.
این پژوهشگر ادبی در ادامه افزود: شعر در فرهنگ مازندران همواره در تار و پود زندگی مردم جاری بوده و در نواها، گفتار و آیین‌های محلی انعکاس یافته است.
در میان شاعران کهن می‌توان به پیروزه، مرزبان بن رستم، باربد، امیر پازواری، فانی و برجسته‌تر از همه ملک‌الشعرا طالب آملی اشاره کرد.
طالب آملی با چیرگی در سبک هندی و پیوند آثارش با هویت تاریخی و فرهنگی مازندران، جایگاهی ویژه دارد.
محمدی تصریح کرد: در دوره معاصر، نیما یوشیج بنیان‌گذار شعر نو پارسی است که نه تنها در مازندران؛ بلکه در کل ساختار و محتوای ادبیات ایران تحولی بنیادین ایجاد کرد.
این چهره‌ها با خلق آثاری که هم ریشه در سنت داشتند و هم به نوگرایی گرایش نشان می‌دادند، هویت ادبی مازندران را در سطح ملی تثبیت کردند.
محمدی اظهار داشت: ادبیات مازندران به‌ویژه در قالب شعر تبری، آیینه‌ای تمام‌نما از فرهنگ، تاریخ و هویت مردم این خطه است.
این ادبیات با بازتاب ارزش‌ها، باورها و تجربه‌های زیستی اصیل، به حفظ هویت فرهنگی و حافظه تاریخی مردم کمک کرده است.
این شاعر ادامه داد: شعر و داستان‌هایی که با تاثیر از زیست‌بوم مازندران خلق شده و می‌شوند، پیوندی عمیق میان نسل‌ها ایجاد کرده و حس تعلق به سرزمین را تقویت می‌کنند.
مضامین حماسی، عاشقانه و طبیعت‌گرایانه در این ادبیات، نه تنها فرهنگ منطقه را به نسل‌های آینده منتقل می کند؛ بلکه در شکل‌گیری هویت جمعی و تقویت روحیه همبستگی مردم نقش‌آفرین خواهد بود.
وی تصریح کرد: گرچه شخصا معتقدم، وظیفه شعر، بیش و پیش از هر رسالت فرهنگی و اجتماعی، آن است که شعر باشد و سرشار از جوهره خلاقیت و زیبایی آفرینی.