خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 09 مهر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

پارامتر‌های جدید تعیین نرخ عوارض طرح ترافیک عادلانه‌تر است

باشگاه خبرنگاران | اجتماعی و حوادث | چهارشنبه، 09 مهر 1404 - 08:41
دبیر شورای عالی ترافیک شهر‌های کشور گفت: طرح ترافیک باید به‌گونه‌ای اصلاح شود که بر پایه شاخص‌هایی همچون میزان آلایندگی، وضعیت تراکم ترافیک، زمان و طول سفر عوارض تعیین شود.
ترافيك،طرح،محدوده،وضعيت،عوارض،آلودگي،زندگي،تهران،تصميمات،متن ...

باشگاه خبرنگاران جوان ـ سیدمجتبی شفیعی با اشاره به وضعیت طرح ترافیک در پایتخت اظهار کرد: تصمیمات در حوزه حمل‌ونقل شهری نباید مرتباً در کوتاه‌مدت تغییر کند؛ با توجه به اینکه تصمیمات با سبک زندگی مردم منطبق و در زندگی روزمره آنان اثر گذار است؛ بنابراین باید در بلندمدت برای اتخاذ تصمیمات اندیشید و به آخرین دستاورد‌ها و فناوری‌ها به صورت چندضابطه‌ای نگاه کرد.
لازم است ابتدا همه مسائل دخیل و تأثیرگذار در زندگی مردم در نظر گرفته شود تا پس از تصمیم‌گیری، طرح برای سالیان سال پابرجا و قابل اجرا بماند.
وی ادامه داد: مبنای طرح ترافیک قدیم سال‌ها پابرجا بود و مدل آن در زندگی مردم جا افتاده بود.
در سال ۱۳۹۸ بازنگری شد؛ تا اندازه‌ای مدل آن تغییر کرد و به شکلی درآمد که در نهایت پلکانی و بر اساس ساعت ورود و وضعیت معاینه فنی بود.
اخیراً بحثی مبنی بر استفاده از ابزار‌های هوشمند جدید مطرح شده و این امکان را فراهم می‌کند که طرح عادلانه‌تر شود؛ چراکه در طرح کنونی ضعف‌هایی وجود دارد.
از جمله این‌که یک محدوده به صورت صفر و یک با دو رینگ تعریف شده که اگر خودرو وارد شود، عوارض پرداخت می‌کند.
واقعیت این است که وضعیت آلودگی هوا با این شرایط انطباق ندارد.
آلودگی به صورت یک طیف پراکنده در سطح شهر وجود دارد و هدف از این طرح کاهش آلودگی هواست، نه کاهش ترافیک.
دبیر شورای عالی ترافیک کشور اضافه کرد: دوسال قبل این طرح از طرف سازمان ترافیک تهران مطرح شد و امروز در برخی از کشور‌های دنیا مثل سنگاپور به صورت پایلوت در حال آزمایش است؛ بر این اساس شهروندان متناسب با عوارضی که برای شهر ایجاد می‌کنند اعم از آلایندگی و ازدحام ترافیکی باید پرداخت هزینه داشته باشند، نه اینکه به‌صورت صفر و یک و صرفاً با ورود به محدوده هزینه‌ای ثابت بپردازند.
برای نمونه، یک تاکسی اینترنتی در تمام ساعات داخل محدوده تردد می‌کند، اما متناسب با حضور و ترددش پرداخت نمی‌کند و تفاوتی با یک خودرو وارد شده به محدوده که پارک کرده ندارد.
وی با بیان اینکه در این خصوص مدلی پیشنهاد شده بود که بسیار پیشرو بود، خاطرنشان کرد: به این معنا که در این قیمت‌گذاری پارامتر‌هایی همچون وضعیت آلودگی آن نقطه در زمان سفر لحاظ می‌شود.
همچنین وضعیت تراکم ترافیک در مسیر، زمان سفر و برخی دیگر از پارامتر‌های مدیریتی در قالب عوارض تردد اعمال خواهد شد.
شفیعی در پایان تأکید کرد: البته مدلی که اخیرا به شورای ترافیک تهران پیشنهاد شده بدلیل ساده سازی در اجرا، آن مشخصات را در تعیین عوارض لحاظ نمی‌کند.
پیشنهاد دادم در شهر تهران آن پارامتر‌هایی که ذکر کردم، به نوعی مورد توجه قرار گیرد.
اکنون مبنای عمل، آخرین مصوبه شورای ترافیک تهران است.
طرح جدید هم از این جهت عادلانه‌تر است که عوارض را متناسب با مدت حضور وسیله نقلیه در محدوده تعیین کند.
این تغییرات به نظر من قابل اجرا بوده و کافی است دوربین‌های شهری کامل شوند.
منبع: ایسنا