موشکهای یمنی چگونه دومین فرودگاه اسرائیل را به تعطیلی کشاندند؟ - تسنیم
شش سال پس از افتتاح پر سر و صدای فرودگاه بین المللی رامون، دومین فرودگاه بزرگ در فلسطین اشغالی، ادامه جنگ غزه و حملات مستمر نیروهای مسلح یمن در طول برهه پس از عملیات طوفان الاقصی، این فرودگاه را به حالت تعطیلی کامل کشانده است.

به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری تسنیم، شش سال پس از افتتاح پر سر و صدا و جنجالی فرودگاه بینالمللی رامون، دومین فرودگاه بزرگ در فلسطین اشغالی، ادامه جنگ غزه و حملات مستمر نیروهای مسلح یمن در طول برهه پس از عملیات طوفانالاقصی، این فرودگاه را به حالت تعطیلی کامل کشانده است.
فرودگاه رامون که قرار بود به دروازهای بینالمللی برای دسترسی مستقیم به شهر ایلات در کرانه دریای سرخ مبدل شود، این روزها به زیرساختی متروکه مبدل شده که در هر هفته تنها تعداد معدودی پرواز داخلی از آن انجام میشود.
صهیونیستها امید داشتند با افتتاح این فرودگاه پرهزینه، اسرائیل را به پایتختهای اروپایی متصل و سالانه زمینه لازم برای جذب دهها هزار گردشگر خارجی را مهیا سازند اما از زمان آغاز جنگ غزه در اکتبر 2023 این رویا به سرعت رنگ باخت.
فرودگاه بینالمللی رامون که تنها 18 کیلومتر با بندر ایلات فاصله دارد در سال 2019 با هدف جایگزینی آن با فرودگاه قدیمی شهر ایلات و با تبلیغات گسترده در قامت یک «فرودگاه مدرن بینالمللی» افتتاح شد.
این فرودگاه مجهز به فروشگاهها و رستورانهای بزرگ بود و توانایی پذیرش همزمان دهها پروازها از نقاط گوناگون جهان را داشت.
با این حال شواهد حاکی از آن است که در سایه قدرتنمایی پهپادها و موشکهای نیروهای مسلح یمن بر فراز آسمان ایلات و دیگر شهرهای فلسطین اشغالی، این روزها تقریبا هیچ پرواز بینالمللی مستقیمی از این فرودگاه برنمیخیزد یا به آن وارد نمیشود.
این فرودگاه اکنون تنها به محلی برای انتقال شهرکنشینان صهیونیست به فرودگاه بنگوریون در تلآویو تبدیل شده است.
استمرار دو سال جنگ در جبهههای مختلف سبب شده تا بسیاری از خطوط هوایی بینالمللی که در سال 2019 از مسکو، بوداپست، ورشو، وین راهی فرودگاه رامون میشدند و در مجموع دهها هزار مسافر را به این فرودگاه جابهجا میکردند، اکنون کاملاً از حرکت بازبمانند.
مقامات مسئول در امور فرودگاههای فلسطین اشغالی در مصاحبه با خبرنگار معاریو دلیل اصلی این وضعیت را نبود گردشگران خارجی در ایلات از زمان شروع جنگ اعلام کردهاند و میگویند این وضعیت باعث شده شرکتهای هواپیمایی بینالمللی، راهاندازی پرواز به مقصد این فرودگاه را اقتصادی و ایمن ندانند.
در حقیقت شرکتهای هواپیمایی بر اساس سودآوری و جذابیت مقصد تصمیم به تخصیص پرواز از مبدا/ به مقصد یک فرودگاه را میگیرند، نه صرف وجود یا عدم وجود فرودگاه مدرن و مجلل.
مقامات مسئول بدون اشاره به پرواز آزادانه موشکها و پهپادهای ایرانی، یمنی، لبنانی و فلسطینی در دو سال گذشته بر فراز این زیرساخت حیاتی اسرائیل مدعیاند فرودگاه رامون هم اکنون آماده پذیرش و خدمترسانی به هر شرکت هواپیمایی منطقهای و بینالمللی است.
با توقف فعالیت فرودگاه قدیمی ایلات در داخل این شهر اکنون تنها گروهی که از این وضعیت سود میبرند، رانندگان تاکسی شاغل در این فرودگاه هستند.
«رونن»، یکی از رانندگان تاکسی فرودگاه رامون میگوید: «فرودگاه رامون از مرکز شهر دور است و این باعث شده کرایهها به منظور انتقال مسافرین از اینجا به داخل شهر بالاتر برود.
در واقع این وضعیت برای من از روزهایی که در فرودگاه قدیمی ایلات شاغل بودم، سودآوری بیشتری دارد.
اما بدون تردید نبود گردشگران خارجی به همه ما ضرر زده است.»
«عساف»، یکی دیگر از رانندگان فرودگاه رامون که از تلآویو به ایلات آمده هم میگوید: «اینجا تقریباً صدای هیچ فردی که به انگلیسی یا زبان خارجی دیگری صحبت کند را نمیشنوم و برخلاف گذشته دیگر خبری از توریستهای خارجی نیست.»
«ایتامار الیتسور»، رئیس اجرایی انجمن هتلداران ایلات، با ارائه آماری از حجم خسارت ناشی از تعطیلی فرودگاه رامون اذعان میدارد: «تا قبل از وقوع عملیات طوفانالاقصی، این فرودگاه در هفته حدود 60 پرواز از بیش از 20 مقصد اروپایی داشت که نزدیک به 100 هزار گردشگر را راهی شهر ایلات میکرد و در ازای آن صدها میلیون دلار به اقتصاد محلی شهرکنشینان صهیونیست و ساکنان شهر ایلات کمک میکرد.
اما اکنون با توقف پروازهای بینالمللی، این شهر توریستی تقریباً متروکه شده و کاهش شدید گردشگران داخلی نیز تأثیر مستقیمی بر وضعیت درآمدی هتلها، رستورانها و به طور کلی بخش گردشگری داشته است.
وضعیت اسفبار این روزهای فرودگاه بینالمللی و پرطمطراق رامون تنها نمایانگر حال و هوای یکی از زیرساختهای مجلل و پرهزینه رژیم صهیونیستی است که در سایه سیاستهای جنگطلبانه این رژیم از یک سو و ضربات مهلک موشکی و پهپادی محور مقاومت به این رژیم به تشکیلات عریض و طویل و پر هزینه ولی بدون بهره وری مالی و اقتصادی برای این رژیم مبدل شده است.
انتهای پیام/
انتهای پیام/